SL linje 5 Hornsberg-Karolinska sjh

Startat av fors13, 29 december 2014, 02:25:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fors13

Några nyheter om den föreslagna blåbuss linje 5 mellan Västra Kungsholmen-Karolinska sjukhuset? Var tal om att denna skulle börja trafikeras till sommaren 2015, men inte hört något mer på ett tag nu..

Måns Johannesson

Det senaste jag sett (i oktober) var att planeringen och diskussioner mellan staden och Keolis om det nya linjenätet för innerstan (där den föreslagna nya stomlinjen är en del) pågick samt att planerad trafikstart är juni 2015.
Det kan ju även konstateras att det finns 14 MAN ledvagnar beställda för leverans 2015 vilka väl får antas vara avsedda för denna linje (vagnarna beställdes samtidigt med övriga nya bussar till innerstan). Men det är förstås möjligt att denna beställning omvandlas på något sätt om inte den nya linjen blir av.

/Måns

Lars_L

Citat från: Måns Johannesson skrivet 29 december 2014, 17:32:01 PM
Det senaste jag sett (i oktober) var att planeringen och diskussioner mellan staden och Keolis om det nya linjenätet för innerstan (där den föreslagna nya stomlinjen är en del) pågick samt att planerad trafikstart är juni 2015.
Det kan ju även konstateras att det finns 14 MAN ledvagnar beställda för leverans 2015 vilka väl får antas vara avsedda för denna linje (vagnarna beställdes samtidigt med övriga nya bussar till innerstan). Men det är förstås möjligt att denna beställning omvandlas på något sätt om inte den nya linjen blir av.

/Måns

Keolis verkade väl ha fått ett halvt ja från SLL. Alltså, ja till att köra linjen, men nej till att den får vara stomlinje - eller kanske rättare nej till att få ändra de andra stomlinjerna och det är ju en förutsättning för att 5:an ska kunna bära sig med förslagen sträckning.

Det finns ju mycket planerat bakom stomlinjenätet - och även om jag tycker man kanske mer skulle ha huvudlinjer som i andra städer, så är det samtidigt nog rätt viktigt att man håller sig till den plan man har. Det är ju därför lite förvånande att Keolis egentligen kom med så stora förslag på att ändra stomlinjerna. Samtidigt som det givetvis är svårt att få till ett bra nät i innerstaden ifall för många linjer inte får ändras.

Nåväl, senast var det alltså tal om att 5:an möjligen skulle ha någon annan ändhållplats istället för Karolinska. Får man inte "ta bort" 2:an från Birger Jarlsgatan till Norrtull - så lär man nog inte trafikera dubbelt där. Samtidigt är det inte så många bra vändmöjligheter med ledbussar i centrala stan. 

Det kommer nog alltså bli ett riktigt knepigt pussel att få till alla bitar här. Det krävs inte många sträckningar med fler gemensamma linjer än idag, för att antalet dim. bussar ska börja sticka iväg.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Nu börjar det lossna när det gäller planerna på det nya linjenätet.
Blir rätt stora förändringar. Tydligen vill man reservera 4x-linjerna för spårtrafik. Så många nya linjenummer blir det.

Linje 50 planeras gå från Moa Martinssons torg till Lappkärrsberget via Centralen. 40 och 70 försvinner då på den sträckan. Ekbacken och Stora Skuggan försvinner också som hållplatser. Tanken verkar vara på sikt att få den till en stomlinje. Men det krävs lite fler beslut. Men det verkar inte helt otänkbart att SLL kan gå med på det längre fram. 

De andra stomlinjerna blir än så länge oförändrade.

P.Ek

Citat från: Lars_L skrivet 27 januari 2015, 14:10:42 PM

Ekbacken och Stora Skuggan försvinner också som hållplatser.

Intressant, dela gärna med dig här när du vet mer. :) Men ovan måste du väl mena Ekhagen dvs hpl Ekhagsvägen och Ekhagstorget?

Lars_L

Citat från: P.Ek skrivet 27 januari 2015, 15:07:37 PM
Intressant, dela gärna med dig här när du vet mer. :) Men ovan måste du väl mena Ekhagen dvs hpl Ekhagsvägen och Ekhagstorget?

Ja just det, farligt när man tar saker från huvudet i tron att man kommer ihåg namnen.
I övrigt är förslaget ganska likt Keolis ursprungliga förslag, förutom ändringarna av linjenummer då.

Lars_L

Efter önskemål på ett grannforum har jag nu publicerat kartan med förslaget på min blogg - som väl inte riktigt haft den ambitionsnivån som jag en gång tänkt - men för det här passar den bra,

http://www.kollektivresor.se/wp/2015/02/08/nytt-busslinjenat-i-stockholm/

Lars_L

Nu finns även hela dokumentet presenterat - det tas  upp på Trafknämndens möte (alltså stadens) den 19 februari.

Remissvaret från staden finns här http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1784669
och själva remissen från SLL finns här: http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1784700