Huvudmeny

UB 401 (Bild)

Startat av Signvard, 18 november 2007, 18:26:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Trevligt! Den här har man åkt med några gånger. 401 är den andra Scania CR 112 i Uppsala och ingår i den allra första serien. De var invändigt lätta att känna igen med sina takluckor av äldre typ :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Citat från: Signvard skrivet 18 november 2007, 18:26:53 PM

Jag vill säga att du lägger upp många trevliga bilder.
Vet du vilken buss som står bakom 401?

/Janne

Janne Rickman

Så slutade 401:an sitt liv en vinter dag 1990.

/Janne

gubben

vad trevligt med bilder från en försvunnen tid.....
401 har man ju rattat nån gång...

Signvard

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 november 2007, 19:51:36 PM
Jag vill säga att du lägger upp många trevliga bilder.
Vet du vilken buss som står bakom 401?

/Janne

Jag är inte helt säker, men jag tror att det är en Neoplan...

Niklas Bygdestam

Citat från: Signvard skrivet 18 november 2007, 18:26:53 PM

Jag fösöker gissa lite av vad jag ser och hoppas någon kan komma med sin teori om jag har rätt eller fel. Bussen allra längst bak tycker jag ser ut som en Volvo Säffle av 70-talstyp. Det borde vara någon av bussarna 300-316. Bussen i mitten är däremot svår. En gissning är att det är en Vistadome från SJ. Skulle detta kunna stämma?

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Björn Forslund

Vad ar hänt med den mosade CR111:an?

Simon A

Om jag minns rätt så halkade den av vägen någonstans i Gamla Uppsala och for rakt in i ett träd. Föraren klarade sig men gjorde sig väldigt illa och jobbar kvar än idag. Men historien om 401 känner jag inte till. Någon som vet?

//Simon

Signvard

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 november 2007, 21:41:22 PM
Vad ar hänt med den mosade CR111:an?

Både 284 och 401 "blåste" av en morgon på Dag Hammarsköldsväg med ca 5 min mellanrum och ca 500 meter avstånd. Det var en väldigt blåsig morgon och det hade snöat blötsnö hela natten så vägen var ganska slaskig och moddig. När dom båda bussarna hade passerat ett varsitt backkrön så tog vinden tag i dom och blåste av dom vägen. 284 halkade in i en väldogt stor ek som stod precis bredvid vägen och 401 blåste ut på åkern nere vid Genetiska Trädgården och in bland landskaps björkarna.

//Niclas