Vidbränd pannkaka från Göteborg...

Startat av Mr H, 26 december 2014, 19:08:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

...eller vi som inte fick följa med till Pakistan!

F.d GS B34 258 slutade sina dagar hos Demonteringar i Högdalen Stockholm. Att den inte tog vägen till Pakistan kan man ju förstå av skicket. Men hur hamnade den i Stockholm? SIDA-bussarna skeppades ju ut från Stockholm, Malmö och Göteborg. (Även några Helsingborgsbussar skeppades verkligen ut från Frihamnen. Varför skickades inte de iväg via Malmö istället?) Att 258 skulle skickats upp från Göteborg till Stockholm för skrotning låter inte speciellt sannolikt.

B34 258 var en del av det sista vad det gällde projektet med bussarna till Pakistan. Det var ett antal bussar av olika fabrikat och härkomst som plockades på reservdelar och sedan skrotades av Demonteringar i Högdalen. Kanske ett 15-tal bussar som i sina olika färger var en rejäl färgklick och dessutom en mycket intressant samling uddabussar. Tillsammans med GS B34 258 bussar från bl.a ULTRA, BSS, BSBV, NKA och SJ. Bilden är tagen i april 1969.

Mr H

Gunnar D

Tummen upp! Okänt för mig med dessa udda bussar (GS B34!) på Högdalsskroten! År 1969 besökte jag nog inte denna plats alls så detta missade jag.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 26 december 2014, 21:13:15 PM
Tummen upp! Okänt för mig med dessa udda bussar (GS B34!) på Högdalsskroten! År 1969 besökte jag nog inte denna plats alls så detta missade jag.

/Gunnar

Märkligt med Göteborgsbussen. Kanske någon i Mellansverige hade köpt den av Högertrafikkommissionen, den brann och hamnade åter hos HTK, plockades och hamnade i Högdalen? Någon borde ju veta.

Mr H

Björn Forslund

Bussarna till Pakistan transporterades ju som däckslast på fartyg från Höegh-rederiet. Antar att man ville samordna transporten och utnyttja fartyget maximalt. Göteborgaren kan ju ha fattat eld under körningen till Stockholm, annars hade den nog aldrig lämnat hemstaden.
Vore kul att se fler bilder på den brokiga floran av gamla vänsterbussar som hamnat vid Frihamnen (de stod bl a ute på udden där Hjulmarknaden hölls tidigare)

Mr H

Hur kul hade det inte varit att transportköra de bussarna? Frihamnsbilder kommer så fort scanningtid uppstår!
T.v tröstar jag Björn med BSS 203 ståendes på skroten i Högdalen. Även den kändes exotisk då på SS/SL:s
gamla skrotplats. Kanske jag har visat bilden tidigare minns inte riktigt.

T.v om 203 står en ULTRA-buss. Den bussens existens i Stockholm är mer förklarlig. Den var en av de ULTRA-bussar
som BSS köpte inför dagen H och gick alltså i trafik i Handen sista sommaren.

Mr H

K R

Hej!

Trevliga bussarkeologiska bilder, Mr H!

BSS-condoren med registreringen A203 hade inv.nr 3, vilket syns på vagnens (gröna) midjebård.
BSS och BSBV hade två vagnar var av denna typ med hos resp. bolag inv.nr 3 och 5.
Registrerade som A203 och A205 resp. B403 och B405.

Levererades 1954 som halvturistbussar med endast framdörr primärt avsedda för bolagens beställningstrafik.
Sedermera sattes mittdörr in på vagnarna för att de även skulle kunna utnyttjas i den vanliga linjetrafiken.

mvh K R