Tävling: Var gick jag på bussen Annandag Jul 1969?

Startat av Gunnar D, 26 december 2014, 18:49:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Här kommer då bussen jag väntade på 26 dec 1969 - för 45 år sedan! Men vid vilken hållplats var det?
Hedersomnämnande till den som först anger rätt svar!

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Kan det vara hpl Dalkarlsvägen som efterfrågas?

CF:en (linje 744?) verkar f ö framföras med den då tillåtna ljusföringen, dubbla halvljus på var sida.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 26 december 2014, 19:05:39 PM
Hej!

Kan det vara hpl Dalkarlsvägen som efterfrågas?

CF:en (linje 744?) verkar f ö framföras med den då tillåtna ljusföringen, dubbla halvljus på var sida.

mvh K R

Helt rätt på en gång! Miljön är väl bara marginellt förändrad här men snabbt ändå!
Hedersomnämnande till K R!  :D

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Jag körde linje 744 relativt ofta i början av min bussförarkarriär men jag kan inte komma ihåg någon hållplats Dalkarlsvägen. Det kan naturligtvis bero på dåligt minne eller på att linjesträckningen ändrades efter att jag slutade köra 744. Var ligger den? Kan inte heller säga att jag känner igen omgivningarna.

M v h
Ingwar

K R

Hej!

Ja, platsen är sig tämligen lik så här 45 år senare!

Bussen kommer på Huddingevägen söderut nerifrån korsningen med Ågestavägen och Stuvstavägen.
Vägen går svagt uppför till hållplatsen som i a f idag heter Dalkarlsvägen. Kan den förr t ex ha varit benämnd Älgskyttevägen?

Bullerplank har tillkommit på vägens båda sidor men huset med adressen Huddingevägen 342 till vänster i bild är fortfarande ett landmärke på platsen, numer dock bakom ett bullerskyddande plank.

Sedan kan ju som sagt hpl-namnet Dalkarlsvägen förefalla lite märkligt, i a f med tanke på hur vägarna i området är namngivna nuförtiden. Men Dalkarlsvägen kanske gick ända fram till Huddingevägen förr? Numer går den ju bara fram till Stuvstaleden,
där sträckningen vidare söderut byter namn till Minkstigen.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 26 december 2014, 21:35:44 PM
Jag körde linje 744 relativt ofta i början av min bussförarkarriär men jag kan inte komma ihåg någon hållplats Dalkarlsvägen. Det kan naturligtvis bero på dåligt minne eller på att linjesträckningen ändrades efter att jag slutade köra 744. Var ligger den? Kan inte heller säga att jag känner igen omgivningarna.

M v h
Ingwar
Återanvänder denna linjekarta för linje 708.

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Tack för informativa svar! Nu när jag vet var hållplatsen är/var belägen så klarnade det lite i minnet också. Det hör till saken att jag ganska snart efter jag tagit mitt trafikkort körde nästan enbart på linje 742 och 743. Ibland också linje 741. Så hållplatsnamnen på linje 744 blev aldrig speciellt djupt rotade i minnet utan försvann snart. 1966 blev jag placerad i Ösmo. Men det är kul att tänka tillbaka på de där åren. Bara synd att jag inte tog några bilder då.

M v h
Ingwar

Ulf Berlin

Härlig karta där t o m SJs bussgarage i Huddinge är markerat :)/Ulf

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 26 december 2014, 21:48:57 PM
Sedan kan ju som sagt hpl-namnet Dalkarlsvägen förefalla lite märkligt, i a f med tanke på hur vägarna i området är namngivna nuförtiden. Men Dalkarlsvägen kanske gick ända fram till Huddingevägen förr? Numer går den ju bara fram till Stuvstaleden,
där sträckningen vidare söderut byter namn till Minkstigen.

mvh K R
Dalkarlsvägen gick tidigare ända fram till Huddingevägen och då var hpl-namnet logiskt men knappast idag.

Citat från: Ulf Berlin skrivet 27 december 2014, 12:17:19 PM
Härlig karta där t o m SJs bussgarage i Huddinge är markerat :)/Ulf
Visst är linjekartan fin och på den syns också körvägen Gullmarsplan-Ölandsgatan som mot stan var okomplicerad men från stan krokigare. Det blev väl omvänt efter Dagen H.

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2014, 15:18:50 PM
Dalkarlsvägen gick tidigare ända fram till Huddingevägen och då var hpl-namnet logiskt men knappast idag.

/Gunnar

Hej!

Tack för bekräftelsen på mitt antagande.

mvh K R

virtual1

Citat från: Gunnar D skrivet 26 december 2014, 21:58:44 PM

Återanvänder denna linjekarta för linje 708.

/Gunnar

Underbart! - nog kan man säga att 'gårdagens' linjesträckningar var betydligt intressantare i Huddingeområdet än idag, nu är det väl bara 726:an som går till stan alls via Huddinge om vi bortser från nattlinjerna... Känns också som att Lissma/Ågesta hade betydligt fler linjer förr om åren än nu (även om turtätheten var sämre) - invånarantalet lär knappast vart högre?!