Huvudmeny

Skick på fordon...

Startat av Nico, 23 december 2014, 19:58:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Vi brukar ju anse att våra bussar, speciellt i storstadsområdena, är allmänt slitna och skabbiga samt att det är bättre i övriga Europa. Det kanske stämmer i Väst- och Centraleuropa, men vissa delar av östra Europa lider fortfarande av haltande ekonomi och skicket är därefter. Speciellt när man kommer utanför de större städerna. Detta är  t.ex. inte en alltför ovanlig syn i vissa mindre städer på Balkan.

En äldre Ikarus/Ikarbus som sett bättre dagar, men som rullar på i lokaltrafiken...


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Ulf Berlin

Hubba ;)
Rosten kommer säkerligen inte från saltade vägar i a f(vars det nu än är?)/Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

KV på en serbisk skylt tyder på regionen Kraljevo (Краљево).

Jo

Normalgolv i stadstrafiken är man ju inte bortskämd med i Sverige.

Nico

Har som sagt delar av mina rötter i den regionen och staden som Ersa nämnde. Brukar även sitta och lurka (mitt språkbruk är för uselt för att delta) på Autobusi.net vilket är deras variant på Bussnack. Tror dock inte att man kommit på att det är skillnad på normalgolv och låggolv där än och dessa vagnar lär nog få rulla ett tag till.  ;)

Många av dem ser inte så vackra ut och just de som rullar i den rena lokaltrafiken är i många fall tyvärr rena liken. Skulle helst inte vilja köra dessa annat än i nödfall och man åker även med bara om man måste... interiören är ofta ännu uslare än exteriören. Sedan använder man även här salt vintertid, men karossens rostskador är med största sannolikhet en kombo av både dåligt underhåll, dåliga vägar, vintersalt, lång tjänstgöring och rent slitage.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Däremot har man ju i många andra länder förstått skillnaden mellan olika golvhöjder i det vi klumpar ihop till den enda kategorin "normalgolv". Bussen på bilden må vara så sliten att den är mer eller mindre slut, men nog ser den ut att vara rätt lågbyggd ändå, vilket tyskarna nog skulle klassa som "überland".

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Ax

Citat från: yngrot skrivet 27 december 2014, 09:13:19 AM
ser inte nån bild   

Konstigt. Jag ser bilden utan problem om jag klickar på länken.

Knut

Jeg fick massa skit på länken. Måste ladda ner fotot. Men sådanna vagnar har man i Norge när en upphandling går mot slutet. Om inte som denne så har vi där jag arbetar samma skiten med vagner från 2000, 2003, 2004 och 2005. Blir slopade till sommaren

yngrot

Citat från: Björn Ax skrivet 27 december 2014, 10:49:32 AM
Konstigt. Jag ser bilden utan problem om jag klickar på länken.





Nu lyckades jag när jag klicka på en länk..  jisses så risig den bussen ser ut..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

fontheking5

Nobina svalövs  Man Lion City s är inga direkta höjdare precis , bakaxlar som skramlar, pga gasdriften, , haverier, ständiga problem med att starta bussarna pga biogas, allmänt slitna och dåliga.
Startproblemen gäller dock deras Scania omnilink också som också drivs av Biogas .