Populär finsk Göteborgsbuss på sista versen 1995 (BILD)

Startat av Jonas Gustafsson, 22 december 2014, 00:34:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

1981-83 levererades 80 stycken Volvo B10M 12 m-bussar med Wiimakaross till Göteborgs spårvägar, vilket ganska väl sammanföll med att 90 stycken Scania CR76/CR110 av GS typ B43 (från 1967-68) slopades.

101-120 hade karosstyp K200 medan 121-180 var av typen K201. Busstypen som av GS kallades B47 blev mycket populär bland förarna (har det berättats för mig) då den var robust och pålitlig.

I augusti 1995 var endast 4 bussar kvar, 177-180. De hade som huvudsaklig uppgift att trafikera de smala landsvägarna på linje 22 till Kippholmen,  eftersom de var smidigare att köra där än de nyare typerna B42 (Sc CN112), B44 (Sc CN113) och B32 (Vo /Säffle gasbussar). Som synes hade de mot slutet ett lite skamfilat yttre men gick fortfarande som urverk, och endast miljökrav satte till slut stopp för typen hos GS strax efter det att bilden togs.

Ett tag trafikerades sedan 22:an av mindre fordon (först av GS och sedan av Swebus). Efter några år gjorde GS comeback på linjen och det innebar också comeback för fullstora bussar. GS lejde dock ganska snart ut linjen på underentreprenad till Göteborgs Buss.
Idag kör Keolis linjen med Volvo 7700 hybridbussar.

På bilden ser vi alltså 180 vid Torslanda Torg, linjens andra ändhållplats vid denna tid.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Ljuvligt, dessa saknar jag. Jag tyckte att de 2 första var snyggast.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

En av de sista sådana bussarna i Göteborg fanns överlåten till (?) Stena Linjen. Det stod vid Danmarksterminalen.
En udda variant var (137?) som fick lite omklädda säten,ny kulör utanpå och bakre dörr igensatt. Denna buss användes av beställningsavdelningen som hade den till att köra till Säve med flygresenärer och från området kring Olskroken till Drottningtorget och Volvo (linje 129). Möjligen har Jonas foto på dessa bussar. Wiima var bra bussar och såldes bra i Sverige.Dels enstaka till olika sk privata bussåkare och dels till större lokaltrafikföretag som GS och Borås Lokaltrafik. Där var stålkaross en fördel i jämförelse med aluminiumlegering (lättmetall) som kom från Säffle. Svårigheter hopade sig för Wiima. Scania ville sälja sina egna karosser från Katrineholm och Volvo tog över Höglunds Karosseri AB och gjorde om detta till Volvo Säffle. Sedan kom också att bussar inte skulle ha särskild kaross längre utan drivlinor och det som tidigare var kaross skulle hänga i hop. Hädanefter var ett chassie något som såg ut som ett paket av axlar och däck med en instrumentbräda.
Tiden går. Om tiden går framåt kanske kan diskuteras. Blir bussarna bättre i Turkiet? Den sk."MAN"-tiden blir mindre. (alltså tid från start till mål för att se byggnationen av en buss som en idrott.)

Johnny

Var det inte 137 som först gick som flygbuss till Säve och sedan användes av Stena för transporter av folk mellan Masthugget och Majnabbe?

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 23 december 2014, 21:05:15 PM
En av de sista sådana bussarna i Göteborg fanns överlåten till (?) Stena Linjen. Det stod vid Danmarksterminalen.
En udda variant var (137?) som fick lite omklädda säten,ny kulör utanpå och bakre dörr igensatt. Denna buss användes av beställningsavdelningen som hade den till att köra till Säve med flygresenärer och från området kring Olskroken till Drottningtorget och Volvo (linje 129). Möjligen har Jonas foto på dessa bussar. Wiima var bra bussar och såldes bra i Sverige.Dels enstaka till olika sk privata bussåkare och dels till större lokaltrafikföretag som GS och Borås Lokaltrafik. Där var stålkaross en fördel i jämförelse med aluminiumlegering (lättmetall) som kom från Säffle. Svårigheter hopade sig för Wiima. Scania ville sälja sina egna karosser från Katrineholm och Volvo tog över Höglunds Karosseri AB och gjorde om detta till Volvo Säffle. Sedan kom också att bussar inte skulle ha särskild kaross längre utan drivlinor och det som tidigare var kaross skulle hänga i hop. Hädanefter var ett chassie något som såg ut som ett paket av axlar och däck med en instrumentbräda.
Tiden går. Om tiden går framåt kanske kan diskuteras. Blir bussarna bättre i Turkiet? Den sk."MAN"-tiden blir mindre. (alltså tid från start till mål för att se byggnationen av en buss som en idrott.)

Stämmer att det var 137 som lackades om och fräschades upp interiört. Denna fanns också kvar 1995 vill jag minnas, glömde den i ursprungsinlägget.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Stefan P

Hej

Karlskoga Lokaltrafik hade en Wiima buss som kom från Göteborg ca. 1982, kan det vara någon av dessa bussar?
Bussen kom som beg.

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 13 januari 2015, 13:35:23 PM
Hej

Karlskoga Lokaltrafik hade en Wiima buss som kom från Göteborg ca. 1982, kan det vara någon av dessa bussar?
Bussen kom som beg.

mvh Stefan P

Det var GS 110 som hamnade i Karlskoga.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=21045
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Fd Buss 180 i sitt sista utförande 20030213 på E20 vid Bälinge K:a
Den gick sedan vidare till Estland några dagar senare och avreggades 20030218.

Denna gick som synes för Stena på slutet.

(Inne i bussen skymtar en annan välkänd skribent)

Christian Ljunggren

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 januari 2015, 15:24:51 PM

Fd Buss 180 i sitt sista utförande 20030213 på E20 vid Bälinge K:a
Den gick sedan vidare till Estland några dagar senare och avreggades 20030218.

Denna gick som synes för Stena på slutet.

(Inne i bussen skymtar en annan välkänd skribent)

Jo, den där svängen minns man ju.

Med vänlig hälsning

Christian

Ronald M. Jannesson

116 hade en motorförstärkare inkopplad länge som om du tryckte på knappen så for bussen iväg "som en skottspole" med svart rök runtom...Tog samtliga "omkörare" runtom...157 fick en annan växellåda inopererad sedermera; en trestegs, vilket gjorde den individen mindre populär bland förarna. Annars "DEN BÄSTA" busstyp jag någonsin kört i linjetrafik...Mölndalsbussarna hade även ett antal sådana med annorlunda dörrställning då...

Gelgamesh

Känner dubbel kärlek till dessa då jag i tonåren åkte dessa mycket på linje 95 i V.a Frölunda och eftersom jag själv kört en del B10M som jag gillar skarpt. Härliga bilder.

yngrot

Wiima på en B10M  var en av de bättre bussar man kunde få köra   dock tror jag att ett snäpp bättre skulle vara med Scania snurra där bak  :) dock har jag ej tyvärr inte fått köra den kombinationen
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina