SJ 1259

Startat av Peter Öden, 20 december 2014, 13:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Det är inte ofta man ser bilder på Scania 110 med Vetterkaross men här visas i alla fall SJ 1259 vid garaget i Gislaved.

Mvh Peter Ö

Walter

Passande reg skylt också. Tack för en härlig bild.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Stort tack för trevlig SJ-bild.
Mvh zjbus

Uno A.

På SJ buss
Jönköping fanns 3 st av denna ovanliga modell

SJ Buss

Trevlig bild. Tack! Kan inte påminna mig att jag sett någon sådan SJ-buss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uno A. skrivet 20 december 2014, 18:43:31 PM
På SJ buss
Jönköping fanns 3 st av denna ovanliga modell

Det fanns tre totalt av denna modell vid SJ (1258-1260). Från början vill jag minnas att de var placerade i Malmö, Jönköping och Stockholm (utan inbördes ordning) men sedan samlades de till Jönköping. Dessa bussar lär ha varit rätt speciella att köra och därför var det bra att ha dem vid samma garage åtminstone.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Alla tre fanns i Jönköping från början och insattes från Jönköping till Göteborg på linje 31. Måndagar gick den från Göteborg ungefär ca kl 8. Hade då övernattat i Göteborg.Passerade Borås då jag hade lab i skolan bredvid busstationen.
'Fotot på bilden är 1259 efter ombyggnad,renovering, i Katrineholm.
Vad gäller 1258 så blev denna skadad feb 1971 i Ulricehamn och fick ungefär samma front som 1259 har på bilden. 1260 har/hade original alltigenom och fick ingen renovering. Om nu någon undrar om renovering så gjordes sådan  regelbundet och på flera ställen.

En gång i Göteborg råkade jag se alla tre SJ 1258-1260 samma dag. Som om inte detta räckte så stod på Heden en grön sk Vetter i betydligt sämre skick än SJ:s.

Något som vore kul är ett foto på karossen 1259 och underrede i form av lastbil. Det lär ha blivit en hybrid eftersom 1259 inte var körbar pga brist på reservdelar när den såldes.

Uno A.

Av denna bussmodell fanns väl högst 10 totalt i Sverige, en begagnad fanns hos min farbror på Grönahögs Bilstation, utanför Ulricehamn.

Peter Öden

Hej !

9 st CR 110T Vetter har funnits i Sverige !

Mvh Peter Ö

Bengt H

Citat från: Uno A. skrivet 21 december 2014, 09:51:37 AM
Av denna bussmodell fanns väl högst 10 totalt i Sverige, en begagnad fanns hos min farbror på Grönahögs Bilstation, utanför Ulricehamn.

Kan det vara den buss som syns på denna bild, plåtad i dåligt ljus den 12 februari 1979? Säfflebussen framför Scanian är f.d. Stadsbussar i Borås vagn 33 med ett Volvo B513-chassi från 1946 och en kaross från 1960. Den bussen ska väl fortfarande finnas kvar.

BengaB40

Hej! Tack Bengt H för bonusbilden till Peter Ö:s fina Scania Vetterbuss-bild! Alltid fascinerande när ett gammalt chassi får leva vidare med ny kaross, var ju inte helt ovanligt förr. Men om man tänker tvärtom, ett nytt chassi får en gammal kaross så blr det väl lite mer originellt? Har ett svagt minne av ett reportage i någon busstidskrift om en Volvo B615 som fick överta en kaross från en ca 15 år äldre B513 i Umeå. Kanske någon kan berätta om detta?  Hälsn.  BengaB40

bilomnibussen

Hej! Den första Vetterbussen var först demobuss men registrerades på Uppsala-Skogstibble Trafik AB, Nygatan 47, c/o AB Omnibus, Örebro, den 21 mars 1969 och regnummer T 269. Sannolikt kom aldrig de skyltarna på eftersom bussen tre dagar senare överfördes till A 859 och sedermera blev BXU 469. Första besiktningen var i Flen 24 januari 1969.

Vad gäller nytt chassi med gammal kaross fanns troligen två sådana vid O Åkerstrands i Lindesberg men absolut en. T 700, Volvo B 61505 1963 som fick den några år gamla karossen (nr 2 från 1956) från den tidigare T 700, en Volvo B 513 1947. Hos Östernärkes Omnibustrafik AB fick bussen T 655, Volvo B513 1946, i början av 60-talet överta kaross nr 2 byggd 1953 från bussen T 5430 ScV 1941. Ursprungskarossen från T 655 transporterades till en gård uppe i Kilsbergen för att bli hönshus. Sista ägaren av T 655 var firman Hanssons i Vickersrud väster om Säffle och därifrån såldes den till ett par lantbrukare. Troligen skrotade de bussen och gjorde en kärra av chassiet men tänk om den står kvar där borta i Värmland!
Mvh Jan G 

BengaB40

Hej och tack Jan G för minnesväckningar! Volvon T655 åkte jag med på 50-talet som SKV Boxer en gång till Kvarntorp för att besöka en klasskamrat där! Senare i början av 60-talet registrerade jag den med NyBoxer kaross och begåvad med vit ratt! Scanian som fick ge kaross nr 2 till Volvon hade väl 5 cm längre hjulbas så man fick nog fila till lite där?! På min väg till skolan under 50-talet passerade man ÖOT:s buss-station och lade märke till motorljudet från den gamla 40tals-Scanian som inte verkade stämma med den "moderna" NyBoxerkarossen! Dessa mysterier löstes dock i din förträffliga bok om ÖOT-trafiken!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Tackar! Det där med hjulbasen har jag också tänkt på. Undrar om de fick göra om karossen eller om det gick att pula ihop enheterna ändå? Jag hade förmånen att få åka med T 655 i båda versionerna. Den ursprungliga Boxerkarossen hade läcker inredning med mörkblå pegamoid i takrundningarna. Innerbelysningen var den på den tiden vanliga, runda små lampor dolda bakom "vingar" i blank metall. Det var två stycken Scania-Vabis från krigsåren som fick varsin exakt likadan kaross 1953, på samma SKV-ordernummer. Hittills har jag ännu inte sett någon bild av T 682 ScV 1944 med originalkarossen från Hägglund & Söner.

Willy Forsström

Bussen på Bengt Hultins bild är den Scania CR 110T Vetter som levererades Till Ringarums busstrafik.
E670 GES420   Sc    CR110T   541020   Vetter   1969   6.69-  Ringarums busstrafik, såld till Lennart Axell Ulricehamn