SKV H29...

Startat av Fredrik Klint, 15 december 2014, 20:39:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Här har jag uppgifter om att 5582 och 5584 ej byggdes om till högertrafik men övriga tre blev ombyggda, således 5583, 5585 och 5586. Stämmer detta?
Men ingen av vagnarna rullade hos SL i högertrafik?

5582 ska ha slopats från SL 1968, övriga året därpå. Korrekt?

robergh

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 december 2014, 20:39:03 PM
Här har jag uppgifter om att 5582 och 5584 ej byggdes om till högertrafik men övriga tre blev ombyggda, således 5583, 5585 och 5586. Stämmer detta?
Men ingen av vagnarna rullade hos SL i högertrafik?

5582 ska ha slopats från SL 1968, övriga året därpå. Korrekt?

Om jag kommer ihåg det här rätt så såldes 5582 till Mobergs busskola. En vagn, 5584, byggdes inte om till högertrafik. Den var rejält krockskadad men fick en användning som bergsskrotare under byggandet av Järvabanan. Övriga såldes till Linjebuss i Lund. Samtliga stog avställda i Brommahallen efter dagen H. Bilden på f.d 5582 hos Mobergs busskola parkerad på Valhallavägen (har visats förut). Var det den som senare blev husbuss? Har för mig att Bengt H visat en bild på detta.

Mr H

Fredrik Klint

Tackar, så fyra ska alltså blivit ombyggda.

Var dessa vagnar/denna vagntyp "mindre bra"? Eftersom SS/SL inte satsade mer på dem och lät dem rulla efter högerombyggnad.

Bengt H

Citat från: Mr H skrivet 15 december 2014, 22:04:55 PM
Om jag kommer ihåg det här rätt så såldes 5582 till Mobergs busskola. En vagn, 5584, byggdes inte om till högertrafik. Den var rejält krockskadad men fick en användning som bergsskrotare under byggandet av Järvabanan. Övriga såldes till Linjebuss i Lund. Samtliga stog avställda i Brommahallen efter dagen H. Bilden på f.d 5582 hos Mobergs busskola parkerad på Valhallavägen (har visats förut). Var det den som senare blev husbuss? Har för mig att Bengt H visat en bild på detta.

Mr H

Det är väl denna bild du tänker på. Nära Torslanda flygplats 1974, tror jag. Jag har inte noteringarna tillgängliga just nu.

robergh

Citat från: Bengt H skrivet 15 december 2014, 22:55:30 PM

Det är väl denna bild du tänker på. Nära Torslanda flygplats 1974, tror jag. Jag har inte noteringarna tillgängliga just nu.

Absolut! Fin bild!

Mr H

robergh

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 december 2014, 22:10:19 PM
Tackar, så fyra ska alltså blivit ombyggda.

Var dessa vagnar/denna vagntyp "mindre bra"? Eftersom SS/SL inte satsade mer på dem och lät dem rulla efter högerombyggnad.

De kallades för "Tomhylsorna" efter sin bristande accelerationsprestanda och sådana fordon brukar ju sällan vara populära bland personalen. Om de var svagare än H32 är väl dock tveksamt. Annars så var de väl ganska så moderna för sin tid. Linjebuss köpte de återstående högerombyggda av SL och satte de i trafik i Lund. När jag jobbade för Linjebuss berättade de att det var "den bästa affär vi
har gjort" så de var i alla fall nöjda. Vet inte hur länge de gick i Lund sedan. Hos SL var det väl främst att de var udda och få och att
man bara ville bli av med dem.

Mr H

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 16 december 2014, 09:52:30 AM
De kallades för "Tomhylsorna" efter sin bristande accelerationsprestanda och sådana fordon brukar ju sällan vara populära bland personalen. Om de var svagare än H32 är väl dock tveksamt. Annars så var de väl ganska så moderna för sin tid. Linjebuss köpte de återstående högerombyggda av SL och satte de i trafik i Lund. När jag jobbade för Linjebuss berättade de att det var "den bästa affär vi
har gjort" så de var i alla fall nöjda. Vet inte hur länge de gick i Lund sedan. Hos SL var det väl främst att de var udda och få och att
man bara ville bli av med dem.

Mr H

Effekten låg väl runt 120 hk om jag minns rätt

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 16 december 2014, 09:52:30 AM
De kallades för "Tomhylsorna" efter sin bristande accelerationsprestanda och sådana fordon brukar ju sällan vara populära bland personalen. Om de var svagare än H32 är väl dock tveksamt. Annars så var de väl ganska så moderna för sin tid.

Har uppgift om 135 hk/127 hk(DIN) för H29 vilket gör motorstyrkan nominellt svagare än H32 Büssing där det angavs 150 hk(DIN). H29 var dock betydligt lättare vilket säkert kompenserade.
H29 5582 var f.ö. den första buss jag körde på Mobergs busskola i jan 1971. Minns den som trevlig och lättkörd, bättre än H32 och H34 Leyland. Vi var dock bara tre personer i bussen!

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2014, 10:35:22 AM
Har uppgift om 135 hk/127 hk(DIN) för H29 vilket gör motorstyrkan nominellt svagare än H32 Büssing där det angavs 150 hk(DIN). H29 var dock betydligt lättare vilket säkert kompenserade.
H29 5582 var f.ö. den första buss jag körde på Mobergs busskola i jan 1971. Minns den som trevlig och lättkörd, bättre än H32 och H34 Leyland. Vi var dock bara tre personer i bussen!

/Gunnar

Ja det skiljde 1700 kg i tjänstevikt och 2200 kg i totalvikt

Björn Forslund

Jag tror att SS köpte dessa fem SKV City enbart som ett test då man ville ha mindre vagnar på vissa östermalmslinjer. (Som Büssing H26). Samtidigt stödde man ju också normbusskommittén som arbetade för att ta fram enhetliga bussar enligt de specifikationer man gemensamt arbeta fram. Typen var ju avsedd för "trafik i mindre och medelstora städer" och Uppsala, Västerås, Linköping och Linjebuss satsade på SKV City. Med Volvo TD67 motorn. SS gillade inte alls Volvo och lät Leyland stå för de få kusarna.

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 16 december 2014, 10:35:22 AM

/Gunnar

Sedan så hade väl H32 också ett rejält tilltaget vridmoment som kom att hämma accelerationen. Kändes som att motorn alltid gick på högt varv tills de råkade växla i minsta uppförsbacke. Då dog allt. Kommer ihåg när Nyboda fick H10 och problemen att köra de i samma tidtabell som H32. En sträcka som jag kom ihåg förarna speciellt pratade om var backen upp på Essingeleden från Gröndal med linje 49.
H10 var dessutom extremt snabba vid leveransen. Tyvärr så gick det ut över brustna bakaxlar så man tvingades ställa ner dem så småningom. 

Mr H