Ny väg för linje 150 i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 15 december 2014, 17:15:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Från igår kör linje 150 Borås-Fristad inte längre via Allégatan utan istället Sven Eriksonsgatan. En ny hållplats har ordnats vid Krokshallstorget. Här två bilder på Veolia 3741 tagna i eftermiddags på just Sven Eriksonsgatan och vid den nya hållplatsen där det då var ett par påstigande.




Ulf Berlin

Är det endast en rakare sträckning ut ur staden eller har den lagts närmare några större samlingspunkter?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 december 2014, 18:41:27 PM
Är det endast en rakare sträckning ut ur staden eller har den lagts närmare några större samlingspunkter?/Ulf

Det är avgjort en längre väg men möjligen är den snabbare. Tidigare vägen över Allégatan hade en viss förmåga att korka igen rejält. Nu når man Resecentrum på cirka 250 meters avstånd men missar Hötorget, som låg nära Borås verkliga centrum. Jag tror det är fler som uppfattar den här omläggningen som en försämring än det är som uppfattar den som en förbättring.

Det verkar som om Västtrafik förbereder sig för att få ett riktigt resecentrum. Och om man tar upp tunneln genom Krokshallstorget så blir det bara cirka 75 meter från Resecentrum/Centralen till hållplatsen.

yngrot

Allégatan avlastas ju med denna körväg och dessutom den nya vägen förbi Sjöbo gör väl förhoppningsvis total restid kortare ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 december 2014, 19:54:19 PM
Allégatan avlastas ju med denna körväg och dessutom den nya vägen förbi Sjöbo gör väl förhoppningsvis total restid kortare ..

Vid provkörning den nya förbifarten vid Sjöbo märkte man att man inte sparade någon körtid. Däremot vinner man väl en del i att risken för trafikstockningar på den vägen är  mindre än genom Sjöbo. Det är ju dock inte sådant som brukar synas i de annonserade tidtabellerna.

Det trånga momentet på linje 150 såväl förut som nu är korsningen Yxhammarsgatan-Kungsgatan. Det är ofta det stockar sig i denna. Men det råder man inte bot på genom omläggningen. Däremot kan stockningarna sprida sig från den korsningen hela Yxhammarsgatan fram till Nybron och ibland ännu längre. Så det man slipper i stockningar på Allégatan kan man mycket väl få igen på Yxhammarsgatan. Vi får väl se när det hunnit sätta sig.




Håkan Borås

Det blir 5 färre hållplatser att stanna på som borde minska körtiden.

S Svensson

Jag arbetade en gång på COK ungefär där järnvägen har en hållplats. Linje 50 /150 gick väl ut på samma sätt som Berndt fotograferat. Alltså redan 1971?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 18 december 2014, 22:54:51 PM
Jag arbetade en gång på COK ungefär där järnvägen har en hållplats. Linje 50 /150 gick väl ut på samma sätt som Berndt fotograferat. Alltså redan 1971?

COK?

Linje 50/150 har väl gått på Allégatan ända sedan den började angöra Södra torget. Förut gick den också till Sandared och Bollebygd. Bussarna fortsatte alltså efter det de kommit från Fristad utmed Sven Eriksonsgatan till det som i dag är Resecentrum. Men de svängde av precis innan övergångsstället som skymtar bakom bussen på Bernts första bild.

Den sträckning den har nu på Sven Eriksonsgatan över Krokshallstorget har förekommit tidigare då Allégatan varit avstängd men mig veterligen aldrig reguljärt.