SL förenklar köp av biljetter

Startat av eldani, 10 december 2014, 18:34:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Snart kan du som pendlar köpa alla typer av biljetter hos spärrvakten vid tunnelbanan i Stockholm. Även kortbetalning ska bli möjligt.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2757251-sl-forenklar-kop-av-biljetter

Jag hoppas att dom kommer att kunna betala med sitt bankkort på bussar ute på landsbygden. Ett exempel kan var dom kommuner som till hör son c på SL. För i bland är det fålck som på påstår att dom har pengar på sitt Access kort. Och när Access systemet att det inte går att åka.

Lars_L

Citat från: eldani skrivet 10 december 2014, 18:34:39 PM
Snart kan du som pendlar köpa alla typer av biljetter hos spärrvakten vid tunnelbanan i Stockholm. Även kortbetalning ska bli möjligt.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2757251-sl-forenklar-kop-av-biljetter

Jag hoppas att dom kommer att kunna betala med sitt bankkort på bussar ute på landsbygden. Ett exempel kan var dom kommuner som till hör son c på SL. För i bland är det fålck som på påstår att dom har pengar på sitt Access kort. Och när Access systemet att det inte går att åka.

Det har väl talats om den möjligheten från politiskt håll. Det finns ju dock praktiska problem. Primärt handlar det ju om att inte orsaka förseningar för att resenärerna ska betala - Samtidigt bör ju detta kunna lösas. Ingen har ju sagt att föraren måste sitta och vänta och administrera detta; man kan ju tänka sig att ha en automat av mindre slag där kunden kan betala själv med kort. som därefter föraren får validera på ett eller annat sätt, eller bara får en signal på att köpet godkänts. Sådana speciallösningar kostar förstås helt andra summor än om man bara använder ett standardapparat - så det är förstås ett ekonomiskt problem i sammanhanget.

Däremot tror jag det är svårt att ha en särskild lösning för zon C; det blir otydligt för resenärerna och det finns ju ingen riktig logik i varför det inte ska fungera längst ut på Mälaröarna, men samtidigt fungera utmärkt i Sigtuna. Möjligen skulle man kunna undanta innerstaden från en sådan lösning - där det ju inte heller innebär någon större katastrof om man inte får åka med på grund av avsaknad biljett. Annars blir det oklart och leder till en massa kundklagomål om att det minsann gick "förra gången". För även i zon B finns det ju en rad platser som är ren landsbygd.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Nej tack till långsamma krångliga bankkortslösningar i zon C. Hellre då att man tar tag i saken att utöka antalet ombud. Idag är två-tre mil mellan ombuden ingen ovanlighet i Norrtälje kommun, och att ibland hänvisa resenärer bosatta samma kommun till ett SL Center (vid Tekniska högskolan) för vissa krångliga ärenden är ju nästan på gränsen till oförskämt.

Micke A

Det tar verkligen ett bankkortsköp ombord en buss.
Vet vissa linjer i Uppland där dom blir försenade ofta på grund av att många köper biljett ombord bussen med sitt kort och man borde hitta en lösning för att snabba upp dessa transaktioner, då kan det bli bra med kortköp, men som i dag nej

Mystery Traveller

#4
Dethär med SL:s biljettköpskrångel är ju bara för dumt.

I Köpenhamn öppnar man sin reseplanerarapplikation på mobilen, söker ut resan, trycker på köp och man betalar sedan med sitt bankkort och får en biljett direkt i mobilen. Liknande system har SJ här i Sverige och väljer man att lägga upp en egen profil där man loggar in med lösenord kommer SJ ihåg kontokortsinformationen och det går snabbt och enkelt att köpa resan genom att bara knappa in den 3-siffroga CVV-koden på kontokortets baksida.

SL däremot har av någon anledning tills nu haft ett principbeslut att inte äga en egen app, d.v.s. försäljningen och tillgängliggörandet av information kring produkten vill man inte syssla med - vilket enskilt kommersiellt företag skulle kunna resonera så? Det krävs en offentlig förvaltning med tveksam uppföljning av produktion, kostnad och intäkt för att komma på något sådant. Istället håller SL på och krånglar med förregistrering av mobilnummer för sms-biljettsköp mot faktura, något som kräver tålamod för att förstå och totalt värdelöst när man står där och väntar på bussen och för första gången behöver köpa en sådan biljett. Sedan var det någon idé om att man skulle samarbeta med det i media omskrivna företaget Klarna.se för utveckling av en app som skulle underlätta sms-köp med betalning via Klarna. Dessutom, en app för sms-biljettsköp, känns inte själva sms:et ganska överflödigt när man har en app som kan bära biljetten? Och vad ska Klarna ha i provision för detta som man skulle kunna ordna själva precis som Köpenhamn gör? Sedan har vi remsan som försvann och ersattes av enbart reskassa men där SL till slut blev tvungen att ge upp och återinföra förköpsbara pappersbiljetter, något väl alla utom SL förutsåg från början... Nu i desperation till följd av alla klagomål på svårigheterna att köpa biljett som man inte förmått lösa så kommer kravet på att återinföra den avvecklade möjligheten att kunna köpa biljett i tunnelbanespärrarna. Jag säger inte att det är fel att kunna köpa biljett där, tvärtom, jag undrar bara vad SL håller på med? Hur ska man ha det och var ska alla som inte reser från en tunnelbanespärr köpa sin biljett? När får vi se en helhetslösning istället för dessa nödlösningar med lappande och lagande? Vad kostar det inte att förse busshållplatserna med biljettautomater (vilket långt ifrån alla hållplatser kommer att få), lösningar med biljettautomater är ju något som andra län tar bort och ersätter med internetlösningar för biljettköp eftersom automater är dyra både i inköp, drift och underhåll och SL själva har ju för några år sedan av just den anledningen skrotat många biljettautomater som bara några år dessförinnan sattes upp. Återigen, vad håller SL på med?

SL har snart sagt provat alla möjliga krångliga lösningar till biljettköp förutom den mest rationella och moderna idag; att kunna köpa biljett direkt via Internet, via en app eller den egna numera smartphone-anpassade hemsidan - mot kontokortsbetalning eller för den delen genom avräkning mot reskassa-kortet. En enkel och smidig lösning som merparten av länets invånare och turister kan använda och förstå. Dagens alternativ till att köpa SL-biljett fyller en hel informationstavla i busskurerna för att förklara och ändock begriper inte folk hur man köper biljett och dom som ändock förstår konstaterar snabbt att det inte går att köpa någon eftersom man inte har förregistrerat sitt mobilnummer för sms-biljett eller för att det inte finns något öppet SL-ombud eller tunnbelbanespärr där man just nu befinner sig... Betänk även att det är på enkelbiljetter som SL tjänar mest pengar per resa (inte på månadskorten), enkelbiljetts-resenärerna är dem man tjänar mest pengar på, det är dem man borde vilja sälja mer av - inte mindre så som det nu blivit... Bedrövligt!!!

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 11 december 2014, 13:28:27 PM
Nej tack till långsamma krångliga bankkortslösningar i zon C. Hellre då att man tar tag i saken att utöka antalet ombud. Idag är två-tre mil mellan ombuden ingen ovanlighet i Norrtälje kommun, och att ibland hänvisa resenärer bosatta samma kommun till ett SL Center (vid Tekniska högskolan) för vissa krångliga ärenden är ju nästan på gränsen till oförskämt.
Går knappast att få tillräckligt många ombud på landsbygden uppe i t ex Roslagen utan gör man det möjligt att betala med kort ombord så kan man betala oavsett var man gå på.  Att undvika köer får man göra dels genom att installera kortbetalning där man inte behöver kod (brukar funka när det gäller dom belopp det handlar om här) och dels göra det så pass mycket dyrare att betala ombord jämfört med att betala på annat sätt att antalet kortbetalare hålls nere den vägen. Står man ute i Roslagen och skall åka buss så är det inte så mycket tröst att det är en mil till närmaste försäljningsställe i stället för tre. Kortbetalningsautomater ombord finns tillgängliga oavsett var jag startar min resa och avsett vilken tid på dygnet det handlar om.

Matte

Detta hittade när jag letade 2 min efter att ha läst allt i denna tråden.

http://sl.se/sv/info/nyheter/ny-mobilapp/

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 17 december 2014, 02:15:43 AM
Går knappast att få tillräckligt många ombud på landsbygden uppe i t ex Roslagen utan gör man det möjligt att betala med kort ombord så kan man betala oavsett var man gå på.  Att undvika köer får man göra dels genom att installera kortbetalning där man inte behöver kod (brukar funka när det gäller dom belopp det handlar om här) och dels göra det så pass mycket dyrare att betala ombord jämfört med att betala på annat sätt att antalet kortbetalare hålls nere den vägen. Står man ute i Roslagen och skall åka buss så är det inte så mycket tröst att det är en mil till närmaste försäljningsställe i stället för tre. Kortbetalningsautomater ombord finns tillgängliga oavsett var jag startar min resa och avsett vilken tid på dygnet det handlar om.

Förr såldes remsor på ett flertal affärer, lanthandlare, bensinstationer och kiosker runtom Roslagen, vilket fungerade bra. Omkring 2003-2004 var det ytterst sällan man behövde sälja de dåvarande enkelbiljetterna ombord, för nästan alla hade ju redan köpt en remsa där de ändå passerade då de senast köpte korv, glass eller riktig mat.
Idag säljs Accesskorten inte alls på lika många ställen, vilket lett till en del problem. Så visst har problem uppkommit pga att avstånden mellan ombuden ökat från dåtidens 5-10 km till dagens 2-3 mil.

Som skrivet i andra trådar finns det ju idag kortbetalningsmöjligheter på UL-bussarna som knappt används, då folk vanligtvis har busskort. Men när ett flertal påstigande alla vill betala med bankkort blir det genast förseningar i trafiken, och besvärligt med anslutningar. Med tanke på hur SL-förarna i Roslagen redan idag måste stressa fram till övergångarna till sina anslutande bussar, så skulle införande av kortbetalning betyda att hela dagens tidtabell skulle behövas skrotas, då körtiderna skulle bli mycket längre.

Mystery Traveller

Fler dyra biljettautomater skall sättas upp för att lösa biljettproblemet. Men var dessa SL Access-automater som redan nu finns är utplacerade är en väl dold hemlighet, ingenstans på SL hemsida finns någon information om var man kan hitta närmsta Access-automat. Står man där utan möjlighet att köpa biljett så kan man ju ibland ha möjligheten att gå till en annan närbelägen hållplats om det finns Access-automat där, men då gäller det att veta var dom finns och det är idag alltså inte möjligt. Att försöka sig på något logiskt tänk kring var automaterna kan vara utplacerade fungerar inte alls, inte ens vid länets största sjukhus kan man räkna med att hitta en automat...! Inte heller kan man på SL:s hemsida söka fram närmsta SL-biljettombud... Däremot kan man ladda ner en rad olika appar till sin mobiltelefon som guidar en till såväl närmsta bankomat som MC-Donaldsrestaurang och Systembolag. Möjligheten att kunna köpa sin biljett via Internet liksom att kunna söka fram närmsta biljettautomat och biljettombud är en modern och tekniskt och kostnadsmässigt enkel och billig service som väl är det första en valfri person som stoppas på gatan skulle komma att tänka på om man frågar dem hur de skulle gå till väga för att få tag i en biljett här och nu. Men detta är ingenting som som man kan räkna med hos SL, där ligger man inte i framkant, snart kommer man väl på att en förköpsremsa i papper som stämplas på bussen vore en bra lösning att prova...

Ersa

En enkel kartfunktion via Googles kartor, där alla ombud, SL Center samt automater finns utmärkta, borde ju vara enkelt att ta fram samt lägga upp både på hemsidan samt i en app. Bara att zooma in på sitt närområde och titta. Men egna appar har ju SL tyvärr inte legat i framkant med.

Ersa

SL lanserar nu tjänsten "automatisk påfyllning av reskassa". Om saldot tar slut, så laddas det automatiskt på 200 kr från det konto man ställt in i förväg då man godkänner och aktiverar tjänsten.

https://sl.se/sv/find/?query=p%C3%A5fyllning
(samt tryck på plustecknet)

Problemen på landsbygden är således lösta. Eller?
Ja, om man nu inte fortsätter att aktivt välja att köpa dyra enkelbiljetter (inkl SMS).

Bussnissen

Synd att inte Länstrafiken Västerbotten och Umeå Kommuns trafikansvariga förstår att något behöver göras för att snabba upp biljetthanteringen.
Här går dom precis motsatt väg efter nyår när de tänker höja priset på rabattkort och månadskort, medan enkelbiljettpriset ligger kvar.
Vid förra prishöjningen märkte vi en tendens till minskad användning av enkelbiljetter.  Tyvärr är tendensen nu igen en ökning av enkelbiljetter.
Speciellt då bland barn och ungdomar. Får ibland känslan att ungdomar gillar att svinga kreditkortet i bussen, särskilt då som det
finns tillgång till biljettautomater med billigare biljetter på vissa ställen.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2014, 11:47:42 AM
Förr såldes remsor på ett flertal affärer, lanthandlare, bensinstationer och kiosker runtom Roslagen, vilket fungerade bra. Omkring 2003-2004 var det ytterst sällan man behövde sälja de dåvarande enkelbiljetterna ombord, för nästan alla hade ju redan köpt en remsa där de ändå passerade då de senast köpte korv, glass eller riktig mat.
Idag säljs Accesskorten inte alls på lika många ställen, vilket lett till en del problem. Så visst har problem uppkommit pga att avstånden mellan ombuden ökat från dåtidens 5-10 km till dagens 2-3 mil.

Som skrivet i andra trådar finns det ju idag kortbetalningsmöjligheter på UL-bussarna som knappt används, då folk vanligtvis har busskort. Men när ett flertal påstigande alla vill betala med bankkort blir det genast förseningar i trafiken, och besvärligt med anslutningar. Med tanke på hur SL-förarna i Roslagen redan idag måste stressa fram till övergångarna till sina anslutande bussar, så skulle införande av kortbetalning betyda att hela dagens tidtabell skulle behövas skrotas, då körtiderna skulle bli mycket längre.
Problemet är nog att det krävs apparater för att sälja/ladda accesskort vilket inte behövdes för att kränga remsor. Därför var det garanterat lättare för en mindre kiosk att ha ett antal remsor i en låda än att installera apparater som dessutom tar plats. SL kanske kräver en viss försäljning för att anse det värt att utrusta t ex en kiosk med dessa maskiner?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2014, 01:27:33 AM
SL lanserar nu tjänsten "automatisk påfyllning av reskassa". Om saldot tar slut, så laddas det automatiskt på 200 kr från det konto man ställt in i förväg då man godkänner och aktiverar tjänsten.

https://sl.se/sv/find/?query=p%C3%A5fyllning
(samt tryck på plustecknet)

Problemen på landsbygden är således lösta. Eller?
Ja, om man nu inte fortsätter att aktivt välja att köpa dyra enkelbiljetter (inkl SMS).

Ja det beror på. Nu vet jag inte hur SL access fungerar men UL's kort kan ju ta upp till 8 timmar innan pengarna man laddat kortet med är möjliga att betala med på bussen.

Åker man då en resa där värdet på kortet sjunker under priset på en resa efter det och man ska sedan åka hem efter 4 timmar så kanske inte kortet har hunnit fyllas på? Men som sagt jag vet inte hur SL's system fungerar. :)

Olof Lagerkvist

Citat från: Björn Ax skrivet 28 december 2014, 10:48:39 AM
Ja det beror på. Nu vet jag inte hur SL access fungerar men UL's kort kan ju ta upp till 8 timmar innan pengarna man laddat kortet med är möjliga att betala med på bussen.

Åker man då en resa där värdet på kortet sjunker under priset på en resa efter det och man ska sedan åka hem efter 4 timmar så kanske inte kortet har hunnit fyllas på? Men som sagt jag vet inte hur SL's system fungerar. :)

Om jag förstått rätt är det samma system för autoladdning som Västtrafik haft sedan några år tillbaka och då blir inte just detta något problem. Kortet laddas direkt när saldot tar slut. Själva dragningen från bankkortet kan däremot ta upp till några dagar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-