Jönköping 70-tal

Startat av Peter Öden, 10 december 2014, 18:24:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens nostalgibild kommer som ni ser från Jönköping i början på 70-talet.

Mvh Peter Ö

Ulf Berlin

Björn Forslund

Jönköping hade totalt drygt 30 Capitoler av flera modeller, C70/3, C75, C76 och var trea vad gäller antalet sådana, efter Stockholms ca 300 st,  och SJ med runt 35 st.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 december 2014, 12:02:43 PM
Jönköping hade totalt drygt 30 Capitoler av flera modeller, C70/3, C75, C76 och var trea vad gäller antalet sådana, efter Stockholm och SJ som hade något fler.

Apropå det: hur var det? Använde SJ sina Capitoler någon annanstans än i Stockholmsområdet?

Jag har sett en uppgift om att Jönköping hade 32 Capitoler, om man nu vill försöka vara exakt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Det var väl numris 20-51? Nr 24 var den första nylevererade. 20-23 var begagnade tillkomna i efterhand. (C75-prototypen, Nässjövagnen och de två från Gävle) Både den första och den sista 24 (SvOf) och 51 (numera hos GDG-klubben i Dalarna) finns alltså bevarade,
Så det blir nog exakt 32 st.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 december 2014, 12:13:15 PM
Apropå det: hur var det? Använde SJ sina Capitoler någon annanstans än i Stockholmsområdet?

Jag har sett en uppgift om att Jönköping hade 32 Capitoler, om man nu vill försöka vara exakt.

SJ:s Capitoler hörde väl hemma i Stockholm, men inför Dagen H blev det troligen en del rockader. Wallenberg köpte ju ett antal C75 "spett"  som hamnade på BSBV -området och i Södertälje. Tyvärr målades bara SOAB-vagnen om, många hade ju gärna sett Capitoler i gult med svart snibb...
Uffe E torde veta mer om Capitolernas placeringar.

BengaB40

Hej! Som bussdiggare och Jönköpingsbo måste det ha varit kul att uppleva mixen innovativa Volvo B512, ASJ/Ramlösa och ScV Capitol samtidigt på 50/60-talet!  Hälsn. BengaB40