Resebuss fra KING LONG (China)

Startat av bussexperte, 07 december 2014, 19:27:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussexperte

I Sverige finns nu denna busstyp:

http://www.bus-bild.de/bild/europa~schweden---staedte~stockholm/113619/bes-604-ist-f252r-mich-ein.html

En kinesiska KING-LONG resebuss. Hur gar det med denna bussen ? Erfaringar ? Kvalite ? Driftskostnader... .

Prisen ska bli ca. 30-40% billigare aen Mercedes Tourimo/MAN Lions Coach.

Staffan Sävenfjord

11 King Long har sålts till Sverige. Försäljningen är nu nedlagd men Nyttofordon Sverige i Kalmar står väl fortfarande för reservdelar.

Den svenske generalagenten, Ola Wortzelius, hade tidigare sålt Bova i Sverige och de som köpte King Long var till stor del hans tidigare kunder. De gjorde alltså jämförelsen mellan Bova och King Long och fann väl dem ungefär likvärdiga. Det får nog anses som ett bra betyg, men ett uddamärke är alltid svårt att sälja så därför tröttnade generalagenten sedan han försäkrat sig om att eftermarknaden var säkrad.

Lars-Håkan_E

Inköpspriset måste nog vara betydligt lägre för att man ska kunna sälja några större volymer, nu har jag ingen stor erfarenhet av Bovas produkter idag men jag känner att den jämförelsen inte är till VDL/Bova:s fördel.

Förutom Silverstrands bussar så har övriga rullat väldigt lite med tanke på åldern och det tillsammans med vad jag hör av tidigare o nuvarande ägare är väl inte direkt till modellens fördel, 30 pl modellen sägs undermotoriserad och kvalitetsmässigt hamnar vi någonstans under Scanias kinabyggen.

Man får ju vad man betalar för och ska det vara riktigt billigt så får man inte kvalité a´la Evobus, man kanske kan jämföra med MB Intouro förutom att man där har säkrad reservdelshållning men en enkel och billigare konstruktion är det som knappast kommer att säljas i större mängder i Sverige


Evert

2008-2009 levererade King Long Scandinavia AB sex 12-meters King Long 6127 och fyra 9-meters 6900 i ett testprojekt som lades ner 2010. Reservdelar distribueras fortfarande. Axelssons FJU 257 är exporterad till Kroatien.

Intressant nog ägs King Long och Higer, som tillverkar busskarosser på Scaniachassi i samarbete med Scania, av samma industrigrupp. King Long har inte satsat några pengar alls på att bygga upp servicenät i Europa, det vill man att agenterna ska bekosta. Man får nog konstatera att satsningen på Europa var halvhjärtad. Utan tillgång till verkstäder och reservdelar är King Long inte användbar i turisttrafik utan bör rulla hemmavid, t.ex i skoltrafik. Kvaliteten är ok i förhållande till priset, men många förare tycks ogilla bussen, oklart varför.