Gasbussar till Falkenberg

Startat av Jan Sjöberg, 18 november 2007, 13:16:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Det är tydligen beställt 2 gasbussar till Falkenberg när trafikstart blir vet jag inte i Skrivande stund men bussarna blir liknande 6744-6747 som går i Falköping
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Johan Hansson

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 november 2007, 13:16:55 PM
Det är tydligen beställt 2 gasbussar till Falkenberg när trafikstart blir vet jag inte i Skrivande stund men bussarna blir liknande 6744-6747 som går i Falköping

låter som Swebus köpt in lite nya bussar till halland.
Hoppas att två av stadsbussarna som redan finns i Falkenberg flyttas till Halmstad då.

Har någon blider på 6744-6747 som går i Falköping ??

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Walter

Citat från: Johan H skrivet 18 november 2007, 13:40:38 PM

låter som Swebus köpt in lite nya bussar till halland.
Hoppas att två av stadsbussarna som redan finns i Falkenberg flyttas till Halmstad då.

Har någon blider på 6744-6747 som går i Falköping ??

Är det underskott på stadsbussar i Hd? Annars lär väl kortvagnen 3891 vara på G att ersättas i Fbg Undrar var man tänker tanka bussen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan Sjöberg

Meningen är att det ska byggas en tankstation strax utanför staden .... det är ju lite konstigt att de kommer nu med detta! Det är ju bara  lite över två år kvar på avtalet.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Walter

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 november 2007, 14:34:14 PM
Meningen är att det ska byggas en tankstation strax utanför staden .... det är ju lite konstigt att de kommer nu med detta! Det är ju bara  lite över två år kvar på avtalet.

Precis min tanke sådant här brukar man ju bara göra om avtalet kräver det. Blir alltså Volvo/Carrus 7700 som finns i Falköping (Swebus 6745- 6747) och Vänerborg (Swebus) samt Malmö(Veolia) Eller finns det fler?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Bussarna lär väl följa avtalet.
Fixar man gasbuss till Falkenberg lär väl säkert Halmstad får det i framtiden, en stad som är betydligt större..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 18 november 2007, 13:16:55 PM

Tänkte för tydlighetens skull skriva att 6744 är en Volvo 8500 i Uppland.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Johan Hansson

Busschaufför

nimbra

Är det nån här som kört gasbuss, vad jag hört gör dom knappt styrfart.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 18 november 2007, 17:57:55 PM
Bussarna lär väl följa avtalet.
Fixar man gasbuss till Falkenberg lär väl säkert Halmstad får det i framtiden, en stad som är betydligt större..

Jovisst är det säkert målet men det gäller ju att ha ställen att tanka på också. Har dålig kunskap om det finns i Halmstad nu eller om planer finns. Det är också en av anledningarna till att det är konstigt att man beställer gasbussar till Fbg innan tankstället är byggt.

Bussmicke

Det var bara en gissning från min sida.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Johan H skrivet 18 november 2007, 18:47:19 PM
Visa gärna bilder

Reprisbild på Swebus 6747 i Falköping den 3 november i år.

Niclas Rosenius

Citat från: nimbra skrivet 18 november 2007, 18:49:04 PM
Är det nån här som kört gasbuss, vad jag hört gör dom knappt styrfart.

Kör i stort sätt gasbuss varje dag och dom går inte mycket sämre än dieselbussarna. Våra äldre gasbussar är lite slöa men det beror att det sitter en ganska svag motor i dom, men dom nyare är det väldigt bra fart i.

//Niclas

S Svensson

Undrar bara var man skaffar gasen ifrån. Sakläget är att gasledningen går en bit utanför Falkenberg,med gas från Danska ekofiskfältet. Denna gas börjar bli lilte fattig på energi. Vad som sagts mig finns det i Laholmsbukten ett biogasverk och dessutom har Falkenbergs kommun ihop med några andra intresserade tänkt bygga biogasverk. Den senare är mera ren på metan än dansk naturgas.
Sedan finns det en bil som kör ut gas ifrån Göteborg. I huvudsak dansk ekofiskgas (i huvudsak metan) men i viss mån biogas.
Ett annat problem är att det är svårt att få andra kunder eftersom personbilar numera i huvudsak inte använder metangas. Till sist så vill man i Östersjön bygga en naturgasledning från ryska Viborg till Tysklands kukst. Detta har diskuterats flitigt. Däremot diskuteras nästan inte alls en ledning i Skagerak-Kattegatt från norska gasfält utanför norska kusten för ersättning för danska gas. Denna håller på sina. Men diskussionens vågor är höga om man skall landa gasen till Halland i Ölmevalla eller vid Bua.I Ölmevalla är det fridfullt och i Bua är det redan smutsig industri.Närmaste svensk gasledning går utmed gamlaste (äldsta ?) E6 från Veddige till Fjärås via Gällinge. Dit måste man gräva också. Men som sagt i Falkenberg räcker det med tankbil från Göteborg.

Johan Hansson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 19 november 2007, 00:48:12 AM
Reprisbild på Swebus 6747 i Falköping den 3 november i år.

Skulle gärna vilja se denna i Hallandstrafikens målning.
Vem var det här på forumet som var bra på det???
Busschaufför