Dags för Borås att lämna Västtrafik

Startat av reseguiden86, 06 december 2014, 18:55:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

http://www.bt.se/debatt/insandare/dags-for-boras-stad-att-lamna-vasttrafik(4561163).gm

Man kan säga vad man vill om Västtrafik och deras omdragningar av 150,240 och sedan ett tag tillbaks 582:an, men dem kunde åtmindstonde kanske låta någon linje vända vid Långesten igen, BL hade säkerligen kört längs Fristadvägen enligt insändaren men Västtrafik var tydligen inte med på noterna..

S Svensson

Det har ju diskuterats här förut om en kommun själv skall planera trafiken i sin kommun eller om man skall låta länshuvudmannen göra detta. I samband med att ägandet gjordes om från samägande region/landsting och primärkommun  så har det uppstått en del problem.

Vore det inte bättre att man åter har delat inflytande än att LHM enbart planerar trafik ? Jag ser när man läser olika handlingar att det finns en tro att allt ordnar sig när det gäller planering. Det handlar ju om ekonomi. Dvs för att skriva klartext så vill Västtrafik ofta dra in trafik därför att det är för litet antal resenärer eller göra om linjer där det är för lite resenärer.
För personer som beslutar,läs politiker och cheftjänste-hen, så har de ofta Göteborgsperspektiv.
Det kostar alltså pengar att köra buss. Vill primärkommuner som t.ex Borås ta över kostnader för trafik? För det är väl detta det handlar om ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: reseguiden86 skrivet 06 december 2014, 18:55:23 PM
http://www.bt.se/debatt/insandare/dags-for-boras-stad-att-lamna-vasttrafik(4561163).gm

Man kan säga vad man vill om Västtrafik och deras omdragningar av 150,240 och sedan ett tag tillbaks 582:an, men dem kunde åtmindstonde kanske låta någon linje vända vid Långesten igen, BL hade säkerligen kört längs Fristadvägen enligt insändaren men Västtrafik var tydligen inte med på noterna..

Även om Borås stad genom Borås Lokaltrafik tar över planeringen av busstrafiken så berör det inte linje 582 som också går utanför kommunen. Vissa turer på linje 240 skulle heller inte ingå utan bara de som vänder i Borgstena. Likaså skulle det bli problem med linje 404 som också berör Bollebygd men har viktiga uppgifter inom Borås kommun för Sandared, Hultafors och Olsfors samt med linje 450 som också berör Mark, men som har viktiga uppgifter inom Borås kommun för Kinnarumma. För att nu nämna ett par exempel på problem som skulle uppstå.

I dag är ju Borås stads planeringskontor i hög grad inblandat när tätortstrafiken i Borås planeras. Visst har Västtrafik sista ordet men jag tycker nog kommunen har minst lika mycket skuld i det som anses dåligt. T ex att Sörmarken blev utan bussförbindelser och i princip också nedre Hulta. När det gäller Sörmarken hade Västtrafik på förslag att låta varannan tur på linje 8 gå dit och varannan till Hulta ängar men Borås stad ansåg det var förvirrande med bussar med samma linjenummer går till två olika ändhållplatser. Helt obekymrade om att detta förekommer både på linje 3 och linje 6. På dessa är det också betydligt längre avstånd mellan de olika ändhållplatserna än vad det skulle blivit på linje 8.

Det som fick det att skära sig rejält mellan Borås stad och Västtrafik var när de förra i december 2010 inte tillät bussarna på linje 100 (Göteborg) att vända vid Södra torget längre utan alla skulle vända till Resecentrum. När de blev pressade på detta från media hade de dessutom mage att skylla på Västtrafik.

Det debattören i Borås Tidning är ute efter är alltså ett kommunalt bussbolag som svarar för både drift och planering. Tyvärr torde ett sådant bli väldigt dyrt. Sedan återstår ju att komma överens med Västtrafik om gemensamma taxor och en massa annat. Dessutom får man invänta tills nuvarande avtal med Veolia för linjerna till de yttre kommundelarna går ut. Om man kommer till skott när det gäller tätortstrafiken i Borås och Nobina erbjudes och accepterar avtal enligt tidigare inlämnat anbud måste man också invänta att det avtalet går ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)