Smått och gott vid Skanstull 1967

Startat av Gunnar D, 06 december 2014, 15:41:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Trafiksituationen vid Skanstull 10 aug 1967. Minns när trafikpolisen brukade stå i en sådan "tunna"...

Mvh Gunnar

HJP

Oj, både stort och smått&gott. Klockan är 11:44, om jag ser rätt.
Förutom Mustangen, så syns både En SAAB 95 och en Taunus 17m. Jag minns också när poliser stod och dirigerade, men blev glatt påmind om "högersväng förbjuden"-skyltarna, med belysning. Förkommer sådana skyltar numera?

Ingwar Åfeldt

Wow, den bilden väcker många minnen till liv. Bland annat tre olika jobb jag haft, busskonduktör vid BSS (BSS 170-vagn), spårvagnskonduktör vid SS (A25 Mustang) och bussförare vid SJ (CF)! Och strax utanför bildens vänstra kant Konditori Åkern där jag spenderat en förmögenhet på kaffe och sådana förnödenheter.

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 december 2014, 17:02:43 PM
Och strax utanför bildens vänstra kant Konditori Åkern där jag spenderat en förmögenhet på kaffe och sådana förnödenheter.
Inte det minst viktiga, för att förgylla tillvaron  ;)

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 december 2014, 17:02:43 PM
Och strax utanför bildens vänstra kant Konditori Åkern där jag spenderat en förmögenhet på kaffe och sådana förnödenheter.

M v h
Ingwar

Vi går väl utanför bildens vänstra kant då...

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 06 december 2014, 17:58:26 PM

Vi går väl utanför bildens vänstra kant då...

/Gunnar

Wow igen! Där är Konditori Åkern! BSS-personalen hade ett stambord där inne, ett stort runt bord. Konditoriet ägdes av Konsum. Jag förmodar att konditori Åkern är borta numera, jag har inte varit till Skanstull på många år.

M v h
Ingwar

BengaB40

Hej! Gunnars bilder från Stockholm under de sista skälvande veckornas vänstertrafik är verkligen magiska! 1967 var också en vändpunkt i linjetrafiken till sjöss i och med containerns inträde i godsflödet, vilket var märkbart för den som jobbade i den branschen. Ett brytpunktens år! Kul att läsa Ingwars detaljerade minnen och HJP:s kommentarer också!  Hälsn. BengaB40

Ulf Berlin

När byggdes "Åhlenslådan"där Konditori Åkern syns på bild?/Ulf

Gunnar D

Citat från: pegee skrivet 07 december 2014, 12:49:31 PM
Jag tog mig friheten att lägga ihop bilderna. Fotografen stod inte på samma
ställe när båda bilderna togs, så jag fick anpassa dem lite. Men en bättre
vy blev det. Jag hoppas att detta inte inkräktar på Gunnar D´s copyright.
Det är fortfarande hans bilder!!

Jo, jag stod visst på samma ställe eftersom de är delar av samma bild!
Om du tar bort den ihopfogade bilden så ska jag visa hela originalbilden.

/Gunnar

pegee

OK. Bilden är borta. Men något skumt var det. Eftersom taket på huset i bakgrunden stämmer, och rälsen i förgrunden stämmer.
Men luftledningen i mitten på bilden passade inte ihop på de båda bilderna.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Gunnar D

Här är då hela originalbilden!
Eftersom jag var obekant med Konditori Åkern så valde jag först att visa en beskuren och mer koncentrerad bild av det jag upplevde mest intressant.

Mvh Gunnar

pegee

Se där! Bilden förlorar verkligen inte på att visas i sin helhet!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Nisse Bökelund

Ja hundkojan gör ju verkligen skäl för namnet, för visst sitter det en rejäl schäfer i baksätet.