Huvudmeny

På utdöende

Startat av Mussebuss, 06 december 2014, 12:04:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mussebuss

På torsdagen den 4 december gick förmodligen den sista turen med godsbuss i Dalatrafiks regi. Men liksom SJ's litt X5 som degraderades kraftigt från finlinjer och premiumtåg till allt mer lokaltrafikbetonad karaktär, så gjorde 2079 några slutliga svängar på linje 272 (Leksand - Siljansnäs) utan vare sig Triveco (skyltning), Atron (biljettmaskin), eller Rakel (komradio), eller gods kanske skall tilläggas :'(. Men komfort erbjöds... Men osvuret är nog bäst då den står kvar på garageplan likt ett monument över hur kvalitet definieras. Drygt 143' på mätaren och går fortfarande som en dröm. Vi får väl se när första VDL når dit med samma omdömen från förarna?! (OBS. Ej kritik, ingen vet ju ännu) :D
Nu kunde det ha varit en liten bild med här, men jag misslyckades. Trist men sant.

j-a

Hur är det med 2080 i Ludvika,har den också tagits ur trafik?? 2081 avslutade ju karriären i Malung för ett par veckor sen :'(

Mussebuss

Säg det... Jag hade hört från något håll att epoken var över och blev glatt överraskad när reserven dök upp på gården i form av bla annat 2079. Men den går som sagt på nåder i yttersta nödfall då den saknar all form av Dalatrafikutrustning förutom klassiska färger ;).
Så... upp till bevis om 2080 fortfarande är kvar i trafik. Då hade jag fel i mitt förra inlägg :).

j-a

Citat från: Mussebuss skrivet 06 december 2014, 13:37:07 PM
Säg det... Jag hade hört från något håll att epoken var över och blev glatt överraskad när reserven dök upp på gården i form av bla annat 2079. Men den går som sagt på nåder i yttersta nödfall då den saknar all form av Dalatrafikutrustning förutom klassiska färger ;).
Så... upp till bevis om 2080 fortfarande är kvar i trafik. Då hade jag fel i mitt förra inlägg :).
2080 är enligt bilregistret avställt 5/12-14 så då är väl 2079 den sista i trafik :'(