Slut för Blue Alfa

Startat av Cyklisten, 28 november 2014, 21:52:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Den nya privata busslinjen Blue Alfa, som kördes av AMB Transport, har i höst begränsat sin trafik allt mer. Sturup-Skurup lades ner, tidtabellen Lund-Sturup försämrades, Optare ersattes med Sprinter. Idag kan man läsa att de lägger ner trafiken. Inte så oväntat för de flesta, men synd ändå.

http://www.ambtransport.se/

Bussmicke

Knappast förvånande, man tar ju inte ens emot Jo-jo kort...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2014, 18:16:44 PM
Knappast förvånande, man tar ju inte ens emot Jo-jo kort...

Nej varför skulle de göra det? Skånetrafiken är ju knappast intresserade att öppna sina system för konkurrens.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

En i raden av företag som vill konkurrera med flygbusstrafik mot befintliga företag. Precis som innan med samma utgång. Det gäller att finna den trafik som borde finnas men inte finns eller en bättre lösning där länshuvudmannen misslyckas. Dock så är det bara i ett femtal län som det kommer gå att för lönsamhet.
I branschen i 40 år

homer

Borde de inte snart vara möjligt att köpa in sig eller något liknande på länshuvudmannens kortsystem? Den nya kollektivtrafiklagen är ju helt meningslös när viss trafik får skattesubventioner och andra inte.

Jag skulle  själv kunna tänka mig att bli företagare då jag har en sträcka som jag tror skulle funka som SL inte kör idag. dock finns de inte en chans i h*****e att eventuella resenärer skulle vara berädda att betala vad de skulle kosta

Lars_L

Citat från: homer skrivet 30 november 2014, 20:22:23 PM
Borde de inte snart vara möjligt att köpa in sig eller något liknande på länshuvudmannens kortsystem? Den nya kollektivtrafiklagen är ju helt meningslös när viss trafik får skattesubventioner och andra inte.

Jag skulle  själv kunna tänka mig att bli företagare då jag har en sträcka som jag tror skulle funka som SL inte kör idag. dock finns de inte en chans i h*****e att eventuella resenärer skulle vara berädda att betala vad de skulle kosta

Problemet med resonemanget - och som ju också är orsaken till att man inte är beredda att betala från kollektivtrafikmyndigheterna, är ju att om linjen vore samhällsekonomiskt lönsam, så skulle man ju redan köra den. Alltså blir det en extrakostnad som man inte är intresserad av att ta. Och antagligen om det är en linje man missat - så vill man köra den själv i alla fall....

Men inget hindrar ju egentligen att man skulle kunna köpa in platser (eller viss årlig sponsring) hos en privat aktör som kör, som någon form av tjänstekoncession. Men även där så har jag förstått att en av få sådana lösningar idag (om än initierat av myndigheten), så är väl det Trosabussen. Där har man dock räknat med att den ska fungera rent kommersiellt från i sommar - och kanske är det lösningen? Det vill säga att börja genom bidrag för att efter några år låta den bli kommersiell. Fast det kräver förstås att det är en linje som uppfattas som så mycket "extra" att resenärerna ändå är beredda att betala extra för resan. Med en sådan här lösning kan dock biljettpriserna hållas nere fram till dess att den "går runt".   

När det gäller koppling till betalsystem har ju det varit avsikten från lagstiftarnas sida. Men i län (såsom Stockholm) där "alla" åker på månadskort ger det ju inte något värde oavsett.

Samtidigt är ju detta problematiskt utifrån fördubblingsmålet. Å andra sidan har det ju blivit tydligare och tydligare att även om viljan är att öka kollektivtrafikandelen och att det då ofta krävs busslösningar som bland annat innebär parallelltrafik till stombussar och spår, finns det inga pengar för att finansiera sådana lösningar...Trots att det antagligen är sådana lösningar som kanske främst och ändå mest kostnadseffektivt (jämfört med dyrbara infrastrukturprojekt) ökar kollektivtrafikandelen.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

groenis

En linje som skulle kunna fungera var en ide från en bussåkare som ville bedriva nattbusstrafik
mellan Tekniska högskolan och bussterminalen Norrtälje utan stopp.
Då detta var på åttiotalet så var SL huvudman och de fick förfrågan från dåvarande myndighet
de fick till svar att en sådan linje fanns redan .
Det gick till på det sättet att en vagn tomkörde från Norrtälje till Tekniska och åter samt visade upp en fikitiv turlista.
En linje som skulle kunna bli lönsam stoppades av huvudmannaregeln.

/Lennart

bussexperte

Jag undrar lite, vilken busslinjer bli startad... .

Om nagon vill starta en nytt busslinje, det finns stort potential mot och i Tyskland fortfarende.

Chance 1: Helsingborg-Landskrona-Lund-Malmö-KopenhagenAmagerAirport-KögeS-Rödby-Puttgarden-Lübeck-Berlin
Det är ca. 4 timme till Rödby, ca. 1 timme paus (färjan) och ca. 4 timme till Berlin. Perfekt för effektivt 1-mans-drift.
"Alla" vill mot Berlin, da bjuder man direktförbindelse fra 4 stora svenskar byer samt studenter fra Lund plus Kop-Syd och dom personer som stiga ut i Lübeck redan ersättas genom tyskar som vill fra Lübeck till Berlin.  Startar klockan 11/12:00 i Skane - ankomst i Berlin klockan 21:00.
I Berlin finns nu flera officiella stoppesteder för expressbussarna, Du kan väljer mellan ZOB Masurenallee, BahnhofZoo eller Alexanderplatsen.
Om Du tar 38,- €uro per biljett har Du snabbaste och billigaste bussen till Kop.-Syd. Om Du tar 29,- har Du bussen fullbokat snabbt. Alla andra kör via Gedser-Rostock och tar ca. 7:30 timme.
Registrering vid busliniensuche.de är dessutom gratis, da finns ocksa AlbaTurist, Bohemianlliner, Berolina, Eurolines m.fl. men till Skane har Du Monopolet :)

Chance 2: Samma som 1) men fra Puttgarden snabbast till HamburgZOB och efter kort paus tillbaka. Behövs 2. chauffoeren - men Du sparar egna hotelkostnader. 8:00 klockan fra Skane och vid kvällen tillbaka.

Chance 3: I Tyskland finns numera manga expressbussarna - men alla har maximala antal sittplatser och inget lyxiga elementer. Det är stora mögligheter för BusinessClassBusserna som f.ex. nettbuss eller Ekmans Buss i Tyskland nu. Bussmarknaden i Tyskland är helt liberaliserad - ocksa svenskarna kan starta linjer mellan alla tyskar byer.

Jan

Köpenhamn till Berlin med Air Berlin och priset 394 kronor och flygtid 1 timme. Tveksamt att det skulle bli någon hit. Idag kan du åka Helsingborg till Berlin med Eurolines för 524 kronor och restid på 13 timmar.
I branschen i 40 år

bussexperte

Ja, men mitt förslag är pa första hand som direktfoerbindelse fra Skane till Berlin/Luebeck/Hamburg.
Normalt maste det blir 1 bus per dag laett fullbokat med folk fra Helsingborg, Landskrona, Lund och Malmoe, denna tyska byer aer som magneter foer svenskarna. Och man kan ocksa bjuder pa hotelpaketet daer.

Sa Stoppesteder i Kopenhagen behoevs inte noedvaendigtvis. Men kan det blir ocksa interessant som flygbuss ?
Sa vissa platser kan man saeljer 2 ganger: Helsingborg-KopenhagenLufthavn+Kopenhagen-Berlin ?

Eurolines kan man generellt gloemma normalt, det aer absolut ej populaert i Tyskland, bussarna aer oftast gamla osteuropaeiska, priser mycket foer hoegt och restiden mycket foer langt. Helsinborg-Berlin aer moejligt i ca. 9 timme om man koer oever Puttgarden. Tillsvidare hoejas chancen om nya tunnel i Fehmarnbeltet daer aer faerdigt under nagra aren, sa blir alla bussen ca. 40min-50min snabbare om man har 2 chauffeuren. Viktigt aer laegre pris - 50 pers. x € 20,- = € 1000,-, 50 pers. x € 30,- = € 1500,- per enkeltur.