Hur är det att jobba som Trafikledare?

Startat av HemligaArne, 26 november 2014, 20:36:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HemligaArne

Hej!

Kan ni som har erfarenhet av Trafikledare/Trafikledning berätta lite om hur det är att jobba som trafikledare? Ni behöver inte gå in på specifika företag utan berätta lite allmänt.  :) Nedan skriver jag några punkter som kan hjälpa er att skriva om era erfarenheter.

# Hur kan en arbetsdag se ut?
# Skillnader mellan att jobba inre och yttre?
# Scheman och tider?
# Arbetsbelastning?
# Befogenheter och mandat?
# Upplärningstid?
# Hur uppfattas en trafikledare av resterande kollegor (chaufförer, mekaniker kontorspersonal)?
# Hur bör en trafikledare vara för att lyckas?
# Tekniska hjälpmedel (komradio, datorer, penna och papper)?
# Lön?

Som sagt, ös på med information!

Tack på förhand.

MVH
HemligaArne

Ersa

Man bör gilla att kunna arbeta under högt tempo, ha trafiken "i huvudet", och snabbt kunna tänka ut lösningar på akuta problem. D-behörighet, teknisk kunskap om fordonen och gott körvana från trafikområdets linjer måste man givetvis ha om man tänkt arbeta ute "på fältet". Även om man bara har en tjänst där man alltid sitter inomhus vid en radio på någon slags central, bör man ändå ha rest runt och ha koll på hur vägarna på "ens" linjer ser ut. Utan egna kunskaper om linjerna, miljöerna och bussarna blir det rätt svårt att få någon vidare respekt från förare som kört runtom närområdet i 20 års tid.

Vilka slags fordon får gå var? Hur ser längd- och miljökraven ut? Är individ 1089 längre än 13,99 meter? Kan den då ta Lillgatan med längdrestriktioner istället för restriktionslösa Storgatan vid kö? Vilken euroklass har individ 1599, så man vet om den får korsa miljözonen? Kan Sven-Albert ta en extra tur på linje 123 istället för sin tomkörning, eller går hans körtid över 4,5 timmar då? Jon-Sixtens buss har precis havererat, men hinner Knut-Allan tomma ner till stationen i tid, så att inte avgången blir försenad mer än 7,5 minuter, och att vite på flera tusenlappar därigenom kan undvikas? Jan-Bertil hinner dit i tid, men bussen han kör har fel färg, så vem ska rapportera färgavvikelsen till huvudmannen för att slippa viten?

Nu är det ju inte så här stressigt överallt hela tiden, men vissa dagar kan det vara hektiskt i vissa områden. Men överlag är det ett roligt yrke, speciellt om man har de personliga egenskaper som matchar arbetsuppgifterna! :)

Frippe Fribas

Jag instämmer med Ersa, det är ett roligt och omväxlande jobb. Det handlar till stor del om problemlösning och att kunna entusmiasera den du pratar med. Jag har kunnat få förare att hjälpa mig när jag inte varit så insatt i ett områdes geografi, men det måste göras på rätt sätt om man inte skall uppfattas som okunnig. En tydlig radioröst är också viktigt. För den som jobbar som yttre trafikledare ställs man ofta inför mer praktiska problem och det gäller att ha koll på både områdets linjer och hur bussarna som används där fungerar. Dock ställs höga krav på att kunna "hålla huvudet kallt" även i en nödsituation då den yttre trafikledaren ofta får agera som referens för exempelvis räddningstjänsten om något händer med bussarna.  Det gäller också att kunna lugna en upprörd förare som råkat ut för något då trafikledaren inte sällan är första resursen på plats vid en händelse.