På Björnövägen i Västerås 1969

Startat av Bengt H, 24 november 2014, 17:51:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Vid besöket i Västerås den 30 juli 1969 ställde jag mig också en stund vid Björnövägen. Dessa båda bussar blev då förevigade på min filmrulle.

Först kom vagn 77, en Scania-Vabis CF65 från 1961

Sedan kom en SKV-City från 1964, vagn 86

SJ Buss

Peter Öden

Hej !

'Tack Bengt H. för trevliga bilder.

Mvh Peter Ö

Johnny E

Instämmer med föregående talare!

Väldigt trevligt att se äldre bilder från Västerås!

/Johnny
/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

v-aros

Gunnar D

Intressanta bilder!
Vad var det för motor i SKV City vagn 86?

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 25 november 2014, 15:20:49 PM
Intressanta bilder!
Vad var det för motor i SKV City vagn 86?

/Gunnar

Bör väl ha varit en Volvo TD67. Alla SKV City hade denna maskin utom stockholmsvagnarna som hade ännu klenare Leyland motorer

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 november 2014, 19:47:49 PM
Bör väl ha varit en Volvo TD67. Alla SKV City hade denna maskin utom stockholmsvagnarna som hade ännu klenare Leyland motorer

Tack, drar mig nu till minnes att Färdskrivaren hade väl en artikel om SKV City.

/Gunnar

BengaB40

Hej! VOAB/VL har för min del varit intressant som ett bussföretag vilket inte varit främmande för att pröva nya märken/modeller i sin bussflora. Tänker på Buessing-NAG från 1937, Volvo B50, tidiga Volvo B655 pannkakor och de här SKV City-bussarna! Men det var väl ScV-or som dominerade under vänstertrafikens dagar?!  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 25 november 2014, 21:27:01 PM
Hej! VOAB/VL har för min del varit intressant som ett bussföretag vilket inte varit främmande för att pröva nya märken/modeller i sin bussflora. Tänker på Buessing-NAG från 1937, Volvo B50, tidiga Volvo B655 pannkakor och de här SKV City-bussarna! Men det var väl ScV-or som dominerade under vänstertrafikens dagar?!  Hälsn. BengaB40

Scania dominerade väl länge efter Dagen H också? Det köptes ju en drös nya CR76 och BF76/Hägglund.

pnott

Linje 17, är det någon som vet vad den hade för sträckning vid den här tiden?