Huvudmeny

Jönköpingscapitol

Startat av Lars-Henrik Larsson, 18 november 2007, 10:21:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

En trevlig busstyp som gled fram rätt länge i den småländska metropolen. Bilderna är tagna 1977.

Peter Öden

Hej !

Vilka härliga bilder, man ryser en del av nostalgi att se dem.

Mvh Peter Ö

Jan

Bussen har luftWilson, mycket trevliga bilder. ;D
I branschen i 40 år

DAF555

Niklas Bygdestam

Härliga bilder! Jag har aldrig upplevt Capitoler i trafik annat än som veteranbussar. Men det är roligt att få se bilder hur det var förr. Och så är detta den typ av Capitoler som jag tycker är snyggast, nämligen den generation som har samma front som metropolbussarna :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hagri

Ersa

"Automat" till vänster, och "betjäning" rakt fram  :)

Axel

Citat från: Verspieder skrivet 18 november 2007, 19:36:01 PM
"Automat" till vänster, och "betjäning" rakt fram  :)
Växellådan är i alla fall en robust sak, Wilson?

Hade inte Stockholms capitoler automatlåda? När blev automat hyfsat vanligt på stadsbussar?

Björn Forslund

Jo,Stockholms Capitoler (typ C70/1) hade en svenskbyggd inte särskilt lyckad låda, till skillnad från Metropols amerikanska Spicerlåda. Typ C70/3 (som jönköpingsvagnen) hade Wilsonlådor, tryckluftmanövrerade. Vad gäller helautomatlådor var de dominerande vid SS i Stockholm från ca 1953 (Metropol), men i övriga landet slog de igenom med Scania-Vabis CR76 vid högeromläggningen 1967.

Axel

* Minns dom där bryska växlingarna. *

Nupski

Wilson RV 46 tillverkad av Self Changing Gears Limited... mycket bra låda... ser att föraren kör på trean... en buss med dylik låda går att starta på trean utan knot om bussen ej är lastad... undrar om det finns någon idag som kan ställa bromsbanden på en sådan...