Svensk premiär för OmniExpress lågentré

Startat av eldani, 22 november 2014, 22:23:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Sedan Scania tagit över Lahden Autokoris bussfabrik i Lahtis, Finland, lanserade man i somras sin linjevagn OmniExpress även i lågentréversion, OmniExpress 320LE. Men först nu är det dags för modellen att göra entré i Sverige. Först ut blir Omnibusinjen Habo Hjo, ett snart 90-årigt bussföretag i Södra Vätterbygden. Företaget ska använda bussen i körningar för Jönköpings Länstrafik.

http://www.bussmagasinet.se/2014/11/svensk-premiar-for-omniexpress-lagentre/

Den kan nog var bra på längre linjer på landsbygden. Och jag tycker att den ser ok ut invändig.

Fredde

Tommy E

Utvändigt ser den verkligen snygg ut! Av de lågentrébussar som tillverkas just nu har jag hittills ansett att Volvo 8900 har bäst utseende, eftersom jag tycker den ser "turistbussaktig" ut trots att den bara är en vanlig regionalbuss. Här har vi dock en ny ledare i den kategorin! Hoppas att det blir många fler i Sverige, och tänk om Arriva här på Mälaröarna kunde få för sig att ersätta sina gamla "danskvolvo" med sådana här bussar... 8)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Nja, nog är väl ändå t.ex Setras lågentrébuss bra mycket snyggare än Volvon? För att inte tala om min favorit Irizar i4LE. Dock lär vi knappast få se OmniExpressen eller Setran i SL-färger på länge. Här blir det säkerligen mestadels billiga budgetlösningar som t.ex Volvo 8900 även i framtiden. Tyvärr.
Men kanske vi får se OmniExpressen i linjetrafik i något av grannlänen om vi har tur? :)

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2014, 23:13:03 PM
Nja, nog är väl ändå t.ex Setras lågentrébuss bra mycket snyggare än Volvon? För att inte tala om min favorit Irizar i4LE. Dock lär vi knappast få se OmniExpressen eller Setran i SL-färger på länge. Här blir det säkerligen mestadels billiga budgetlösningar som t.ex Volvo 8900 även i framtiden. Tyvärr.
Men kanske vi får se OmniExpressen i linjetrafik i något av grannlänen om vi har tur? :)

Jo, de modeller du nämner ser ju onekligen "turistbussaktiga" ut, men jag är inte riktigt säker på vilken jag gillar mest sett till utseendet... ;) Hur som helst placerar sig Scanian högt på listan! 8)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

CW66

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2014, 23:13:03 PM

Konstig kommentar det där med att en 8900 skulle vara en "budgetlösning".
Har du sett något avtal i Sverige idag som man tjänar tillräckligt mycket pengar på i busstrafiken som gör att man kan köpa den dyraste lösningen man får fram i olika offerter från busstillverkare?

Alltså Erik, du måste släppa det där pratet med "köpa buss för att det är nostalgiskt"...vi har ju haft den diskussionen förr och det går inte för någon operatör, oavsett vilket län eller vilken operatör det är :-)

Ska inte ta förklaringen igen, men konstaterar bara att kan Scania ta fram ett konkurrenskraftigt avtal med en OmniExpress 320LE till Stockholm så får du säkert se dom där likaväl som någon annanstans.
Och det gäller ALLA tillverkare av motsvarande modell.

För övrigt hävdar jag liksom på Facebookgruppen "Bussdepån" att modellen är totalt onödig!!
Hur Scania kan konkurrera med sig själva när man står med en stor fabrik i Polen som går för halvfart där halva personalstyrkan är sparkad pga för dålig orderingång, istället för att sätta fart och koncentrera produktionsutbudet till Citywide som säkert är precis lika bra är åtminstone för mig totalt obegripligt....
Tror man skjuter sig själv i foten här för att man skall hålla sig väl med finnarna som verkar ha en stor hållhake på Scania...annars hade produktionen av OE varit flyttade för längesen...

Uffe

Ersa

Jag vet inte vad för annat ord jag kan kalla en bussmodell med så mycket elfel, vattenläckage i tak och fönster, oljeläckande motorer, brandlarm som går då man lägger i backväxeln, instrumentpaneler som bara slocknar helt, och övrigt krångel. Det är tråkigt att se alla fel på 8900 efter bara några månader i trafik, vilket är fel jag aldrig upplevt på andra bussmodeller tidigare i arbetslivet, oavsett län, tillverkare eller operatör. Men visst, för husfridens skull kan vi väl behandla den som att den vore exakt lika bra som alla sina motsvarigheter. Lågt inköpspris är en sak, men då man hela tiden drabbas med fel på bussarna av ett visst märke, och får dålig respons från märkesverkstäderna och eftermarknaden, förstår i varje fall inte jag varför man fortsätter vara lojal mot en specifik tillverkare. Blir det verkligen billigare i längden att arbeta på detta vis? Tja, kanske i teorin.

Nu är jag inte så upprörd egentligen. Själv kör jag nästan enbart tyskt (samt lite Scania) under arbetstid, och drabbas underligt nog aldrig av stillestånd, elfel, varningssumrar, eller att det regnar in. 8)

Det här med Scanias fabriker är lite underligt. Jag hade inte blivit förvånad över (eller överdrivet negativt inställd till) om Scania hade lagt all tillverkning av alla OmniExpresser i Polen. Finns kanske det något löfte från Scania till någon part i Finland att behålla arbetstillfällena under ett visst antal år efter köpet av konkursboet?
Hur som helst vore det oerhört trevligt om Scania kunde utöka sin andel av bussparken i SL-trafiken. Eller blir det återigen främst Volvo och MAN inköpta, denna gång till E23? Till sist var det Tommy, och inte jag, som önskade se OmniExpressen i SL-rött. ;)

CW66

hehe....jo, men alla å forumet önskar allt i SL-rött, så det är lite svårt o hålla reda på vem  :)

hmm...verkar nästan som att du pratar om Scala-modellen när du gör beskrivningen, för den är ju verkligen ingen hit - du kan ju fråga Gotland så kanske du får en del svar.
Ej heller OmniExpress är någon hit precis, särskilt inte dom långa modellerna med sin instabilitet, vibrationer och usla passform, fråga Swebus, eller dig själv som säkert kört de bussarna jag pratar om.

Varför man skall fortsätta i gamla hjulspår, istället för att lägga ner skiten o satsa på något nytt fräscht istället för gammal utvecklad dylik...det är väl mest det som förvånar mig....ganska mycket till och med....

Åtminstone jag tror att detta kan vara en liten del av orsaken till Scanias urusla försäljning på svenska marknaden, att produkterna inte motsvarar det man vill ha kvalitétsmässigt.
Nu gick man ju på pumpen med OmniCity i början av den bussens karriär...måste man göra samma misstag med Scala-substitutet? Kanske för att minska försäljningen ännu mer :-)?

Ersa

Jag håller med om att både Scalan och OmniExpressen, för att inte tala om Touring... åldras rätt snabbt. Så även lite överraskande att Postbus (förr ADAC Postbus) nu köper ännu fler OmniExpresser, då det även borde finnas andra liknande produkter på deras egen hemmaplan.
Vad gäller Scania förstår inte jag heller varför försäljningen här i Sverige vacklar. Visst hade OmniCityn bekymmer i början, men senare OmniLink har ju mestadels fungerat bra. Inte heller Volvo 8500 var ju någon direkt hit i början, och har därefter varit utskälld i många år; men trots detta fortsatte Volvo att sälja 8500 till de största bolagen utan någon nedgång, vilket man nu fortsätter rakt av med 8900.

Eller är det MANs framgångar som "hindrar" Scania från att få ut CityWide?

igel

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2014, 10:44:00 AM
Visst hade OmniCityn bekymmer i början, men senare OmniLink har ju mestadels fungerat bra. Inte heller Volvo 8500 var ju någon direkt hit i början, och har därefter varit utskälld i många år; men trots detta fortsatte Volvo att sälja 8500 till de största bolagen utan någon nedgång, vilket man nu fortsätter rakt av med 8900.

Nej 8500 ledbussarna av höggolvsversion med mittmotor var inte elektroniken någon hit. Ständigt olika givarfel, nivåfel, brutna dörrkretsar m.m.. Men de senare versonerna av 8500 med B9S chassie så har de väl inte mer fel än någon annan modell.
  Sen skulle jag säga att OmniLink (ledbuss) säker är en bra modell om man inte kör fortare än 50km/h. Däröver blir den vinglig och svårstyrd, dvs. inget som passar på landsväg.

Johan B

Jag tycker receptet verkar lovande med finskbyggt på Scania-chassi. 15m lågentré med regionalinredning är ju ett vanligt förekommande inslag här i landet och vad huvudmänen kräver så där är det bara att gilla läget. I ärlighetens namn tycker jag nog att Volvo hittills är den enda tillverkare som erbjudet ett riktigt alternativ och inte bara en stadsbuss som man kompletterat med bagagehyllor och några konstigt placerade läslampor. Att nu Scania presenterar denna modell är bara trevligt, hoppas den visar sig leva upp till den standard finska karosser är kända för.

saurer

Man måste haft någon tanke ,att det ska finnas en marknad för en ny bussmodell
Finns det någon annanstans i Europa som kör med lågentrebussar i regionaltrafik som vi gör i Sverige och Finland,känns lite som den är riktad till den nordiska marknaden ,frågan är hur stor den finska marknaden är nu när de får länshuvudmän ala Sverige och Norge

John P

Citat från: Johan B skrivet 23 november 2014, 17:48:04 PM
Jag tycker receptet verkar lovande med finskbyggt på Scania-chassi. 15m lågentré med regionalinredning är ju ett vanligt förekommande inslag här i landet och vad huvudmänen kräver så där är det bara att gilla läget. I ärlighetens namn tycker jag nog att Volvo hittills är den enda tillverkare som erbjudet ett riktigt alternativ och inte bara en stadsbuss som man kompletterat med bagagehyllor och några konstigt placerade läslampor. Att nu Scania presenterar denna modell är bara trevligt, hoppas den visar sig leva upp till den standard finska karosser är kända för.

Kör en del Solaris Urbino 15 ( med gasmotor) och dessa är i regionalutförande med ställbara säten och läslampor och visst känns det att det i grunden är en stadsbuss...Visst, sätena är bekväma, men ljudnivån är hög och sitter du i bakre delen av bussen så slår man nästan huvudet i taket, dessutom saknas hatthyllor i bakre delen av bussen ( kanske inte helt nödvändigt men ändå).. Även belysningen känns mer som den är gjord för en stadsbuss än en landsvägsbuss, inredningen känns inte heller så ombonad. En fördel med Omniexpress L.E, liksom för Volvo 8900 är ju att de går att få  med bagageutrymme, visserligen litet men ändå väldigt bra att kunna ställa undan större väskor eller att få med en extra barnvagn...  Rätta mig om jag har fel, men visst fanns det VEST bussar som hade ett något större bagageutrymme med två luckor per sida, kanske kan man även få det på dessa lågentré Omiexpresser ?
Om man jämför tidigare Omniexpresser så tycker jag  spontant att Volvo 9700 och motsvarande Carrus-bussar känns som de håller högre kvalitet än dessa, eller har man lyckats höja kvaliteten ?                                                                  Tror nog att Omniexpress i lågentréutförande kan bli rätt så populär på den nordiska marknaden.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Lars-Håkan_E

Angående bagageutrymme finns det ju ingen annan plats för sådant än mellan bakdörren och drivaxeln