Ett alternativ till Transportstyrelsens fordonsuppgifter

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 november 2014, 17:50:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Det var många fel på den sidan
sista besiktningen var inte med
modellen var fel
skattemånad var fel
det som stämde var ägarbytet

Fordonet jag provade var min egen bil uwd681 E500 4 matic
dessa uppgifter får användas att prova sidan med

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 23 november 2014, 17:13:55 PM
De senaste dagarna verkar biluppgifter.se dessutom ha försämrat funktionaliteten då man tagit bort informationen om vem som äger fordonet. Återstår att se om detta är tillfälligt eller permanent.

De verkar använda samma system som Transportstyrelsen. Om ett bolag är ägare så anges vanligtvis ägaren (undantag kan förekomma) men inte om det är en privatperson inklusive enskild firma. Var det på annat sätt förut?

Utan att ha trängt närmare in i det hela verkar det vara fordon som bytt ägare de senaste månaderna där det mankerar vem som är ägaren. Och så har vi problemet med att leasinggivaren anges och inte brukaren för t ex Nobina.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Det verkar som de har svårt med att hålla isär olika fordonstyper också då det förekommer att bussar kallas för lastbilar och lastbilsregistrerade bussar för bussar dessutom PB tillverkade före 1950 har en angiven besiktningsperiod.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2014, 17:30:36 PM
De verkar använda samma system som Transportstyrelsen. Om ett bolag är ägare så anges vanligtvis ägaren (undantag kan förekomma) men inte om det är en privatperson inklusive enskild firma. Var det på annat sätt förut?

Ja innan fick man en länk till merinfo.se där detaljerade personuppgifter framgick. Det var ju detta som i första hand skapade mervärde utöver andra tjänster.

Dock fungerar fortfarande länken på andra hållet, så om man söker på meroinfo.se så får man länkar på personens fordon. Man kan dock inte länkas i omvänd ordning längre.

CW66

Ett tips är att parallellt med Transportstyrelsens väntan fixa lite med annat, som redigera bilder, uppdatera nån lista, scanna mm.

Jag tror det är bättre att stå ut med att det inte går blixtsnabbt hela tiden, men att tjäna på att få rätt uppgifter.

Transportstyrelsen är det officiella bilregistret, allt annat är att betraktas som substitut och därmed stor risk för felaktigheter.

Var och en är som Martin skriver, fri att söka information var man vill.

Dock vädjar jag att åtminstone till min sida Svensk Busshistoria att man går strikt efter Transportstyrelsens uppgifter.

Detta av flera anledningar...dels för att naturligtvis få så rättvisande uppgifter som möjligt, och dels för att få "samma mönster" på informationen så långt det är möjligt.

Jag är oerhört tacksam för alla kompletteringar som kommer in, men finner jag att någon börjar köra efter sidor som den vi pratar om här, så kommer dessa kompletteringar att lämnas utan åtgärd.

Mvh Uffe

Patrik

Jag fann sidan väldigt användbar (Tack Staffan) för nu vet jag vilka bussar jag saknar hos vissa mindre företag tack vare att man kan se vilka bussar som är registrerade på en firma.

Visst, vissa saker är lite fel men om man inte ska göra några avancerade listor med datum etc så är den ju bra.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Lars-Håkan_E

Citat från: Patrik skrivet 25 november 2014, 11:10:18 AM
Jag fann sidan väldigt användbar (Tack Staffan) för nu vet jag vilka bussar jag saknar hos vissa mindre företag tack vare att man kan se vilka bussar som är registrerade på en firma.

Visst, vissa saker är lite fel men om man inte ska göra några avancerade listor med datum etc så är den ju bra.

Problemet är ju att alla leasade bussar saknas :-(