Tagen på bar gärning (poliser åker gratis)

Startat av homer, 19 november 2014, 12:45:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880360.ab

För oss som jobbar i Kollektivtrafiken är de ju knappast någon nyhet, jag kan t o m tycka att det känns lite tryckt att ha med en polis (eller två) på bussen då jag förväntar mig att få hjälp snabbt om något händer.

Det jag(om många av mina kollgeror stör sig på är att Poliserna utan diskussion (fram till nu?) kan fortsätta åka gratis till jobbet varje dag medans jag som kör bussen måste betala för samma tjänst

Lars-Håkan_E

Tänk på att många av de Poliser som åker med dig varken tillhör ordningen eller krim utan är vanliga pappersvändare som knappast kommer att hjälpa dig om något händer förutom att vara vittnen.

Jag har under alla år jag jobbade i SL området haft incidenter och våldshändelser och samtidigt haft passagerare med polisleg ombord, vid ett fåtal tillfällen fick jag hjälp och då var det killar o tjejer som vanligtvis jobbade på fältet som var ombord.

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2014, 13:56:13 PM
Tänk på att många av de Poliser som åker med dig varken tillhör ordningen eller krim utan är vanliga pappersvändare som knappast kommer att hjälpa dig om något händer förutom att vara vittnen.

Och där rök den tryggetskänslan ::)

Lars-Håkan_E

Det är ju på samma sätt om du själv åker i uniform eller på den tiden man hade tjänstekort och det uppstår problem, hur många ställer upp för kollegan som kör då? Visst om det någon man känner men annars?

Björn Ax

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2014, 14:37:33 PM
Det är ju på samma sätt om du själv åker i uniform eller på den tiden man hade tjänstekort och det uppstår problem, hur många ställer upp för kollegan som kör då? Visst om det någon man känner men annars?

Skulle alltid ställa upp för mina kollegor oavsett om man känner dom mycket eller lite. Men som sagt är väl inte alla som skulle göra det.

Men jag blir förbannad på aftonbladet. Bara för att det är poliser så ska det tryckas upp rejält och göras ett 10 minuter långt reportage om händelserna.
Jag har aldrig sett något liknande med någon annan yrkesgrupp eller om allmänheten.

Det är ju självklart inte bra men det är nog många chaufförer som gör det samma och många som smiter in.

Skulle vilja se dom göra ett lika långt reportage och fullsidor ang dom som skiter i att betala helt. Men det är ju såklart inte lika mycket nyhetsvärde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 19 november 2014, 15:09:23 PM
Skulle vilja se dom göra ett lika långt reportage och fullsidor ang dom som skiter i att betala helt. Men det är ju såklart inte lika mycket nyhetsvärde

T ex om journalister som skaffar sig eller försöker skaffa sig fördelar genom att vifta med presskortet. Det gäller dock inte i lokaltrafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulf Berlin

Har alltid(under kurser och av handledare)fått itutat att poliser"alltid är i tjänst"och därför aldrig
ta hänsyn om dom är civila eller inte,men nu gäller detta tydligen inte längre.../Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 november 2014, 18:45:44 PM
Har alltid(under kurser och av handledare)fått itutat att poliser"alltid är i tjänst"och därför aldrig
ta hänsyn om dom är civila eller inte,men nu gäller detta tydligen inte längre.../Ulf

Det finns ju många arbetsuppgifter inom Polisväsendet.

ID kort med röd text som uppvisas tillsammans med bricka och namn på tjänsteställe innehas BARA av "riktiga" poliser

ID kort med blå text innehas av i princip alla som jobbar inom myndigheten, i receptioner, hittegodsmagasin, vaktmästare, biltvättare mm.

Bägge fungerar utmärkt att åka gratis med SL antar jag :-)

Merikarhu

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880369.ab
– Det finns inget i Västtrafiks resevillkor som gör det möjligt för poliser eller någon annan yrkesgrupp att resa med kollektivtrafiken på sin yrkeslegitimation, säger Kristian Lans på Västtrafiks pressavdelning.

I Prishandboken som vi förare tilldelas står det dock något annat.

/Merikarhu

Ersa

Nja, jag skulle nog inte börja neka dem att åka. Ifrågasätta om de är i tjänst eller ej, är väl främst biljettkontrollanternas arbete. Inte busschaufförernas. Dessutom har de poliser som åker med min arbetsgivares linjer ofta ställt upp som vittnen då medtrafikanter i bil orsakat mindre trafikolyckor, och resenärer ställt till med bråk utan att haft "kött på benen".

HJP

Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 november 2014, 18:45:44 PM
Nja, jag tror att det är en missuppfattning. De har naturligtvis betalt för den tid de är på jobbet. Resten är fritid, som jag fattar det. Men om jag förstått saken rätt, så är de alltid skyldiga att ingripa, om de ser ett brott begås. I den meningen skulle de "alltid vara i tjänst".

BSB101

Citat från: HJP skrivet 20 november 2014, 10:13:52 AM
Nja, jag tror att det är en missuppfattning. De har naturligtvis betalt för den tid de är på jobbet. Resten är fritid, som jag fattar det. Men om jag förstått saken rätt, så är de alltid skyldiga att ingripa, om de ser ett brott begås. I den meningen skulle de "alltid vara i tjänst".

En ledig polis är inte alltid skyldig att ingripa vid ett brott. Det hela beror på situationen. Till exempel är det inte så smart att ingripa mot en beväpnad person om man själv är obeväpnad. Även andra omstädigheter kan göra det olämpligt att ingripa.

Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 20 november 2014, 14:43:12 PM
En ledig polis är inte alltid skyldig att ingripa vid ett brott. Det hela beror på situationen. Till exempel är det inte så smart att ingripa mot en beväpnad person om man själv är obeväpnad. Även andra omstädigheter kan göra det olämpligt att ingripa.

Man måste ju även som jag skrev tidigare skilja på Polis och Polis.

HJP

Citat från: BSB101 skrivet 20 november 2014, 14:43:12 PM
Bra påpekande. Så är det naturligtvis.
Men hur är det vid andra - icke våldsamma - brott, Har de en skyldighet att ingripa där?

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 november 2014, 15:02:13 PM
Man måste ju även som jag skrev tidigare skilja på Polis och Polis.
Jag avser sådana poliser som är uniformerade i tjänsten, och sådana civila, som är ute på fältet, där de är civila endast för att inte avslöja att de är poliser.

Göran B

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 november 2014, 18:58:01 PM
Det finns ju många arbetsuppgifter inom Polisväsendet.

ID kort med röd text som uppvisas tillsammans med bricka och namn på tjänsteställe innehas BARA av "riktiga" poliser

ID kort med blå text innehas av i princip alla som jobbar inom myndigheten, i receptioner, hittegodsmagasin, vaktmästare, biltvättare mm.

Bägge fungerar utmärkt att åka gratis med SL antar jag :-)

Nja... Enligt SL taxehandbok måste man visa polisbricka och det har ju inte civilpersonalen.