Biljettkontroll vid busshållplats

Startat av rengmark, 18 november 2014, 20:42:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

rengmark

Idag på förmiddagen var det biljettkontroll vid hållplats Hallonbergsvägen i Sundbyberg. En man i Arrivajacka vinkar in bussen till hållplatsen där 10-15 personer väntar. De visar sig vara civilklädda biljettkontrollanter och ordningsvakter. De går på i alla dörrar och kollar alla accesskort och går sedan av igen för att  vänta på nästa buss. Den här typen av kontroll har jag inte sett tidigare i SL-området.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

igel

Såg i slutet av förra veckan en sådan samling vid hållplatsen Ärvingevägen. Då var det ett antal Biljettkontrollanter i blålila-jackor, Där var Arriva's trafikledningsbil (vit med gröna rutor) där stod ett antal ordningsvakter i sina gråa uniformer. Och så var även polisen där. Så totalt var det väl ett 15 tal personer och tre eller fyra bilar parkerade på gräset.
  Där kan man snacka om biljettkontroll med polis och allt.

Ersa

Det känns ju onekligen lite bakvänt att operatörernas personal medverkar vid en biljettkontroll... men jag antar att man får vänja sig vid nya rutiner nu med dessa VBP-kontrakt.

Nico

Det har inte med VBP att göra utan dessa s.k. storbusskontroller har pågått i ungefär två år, oavsett kontraktsform och entreprenör. Det är helt enkelt så att SL dels skruvat upp det hela i vissa områden där man upplever att betalningsviljan varit extra skral samt dels att man kört dessa kontroller i större terminaler eller i anslutning därtill.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

igel

Citat från: Nico skrivet 18 november 2014, 22:44:32 PM
Det har inte med VBP att göra utan dessa s.k. storbusskontroller har pågått i ungefär två år, oavsett kontraktsform och entreprenör. Det är helt enkelt så att SL dels skruvat upp det hela i vissa områden där man upplever att betalningsviljan varit extra skral samt dels att man kört dessa kontroller i större terminaler eller i anslutning därtill.

Ja i fallet vid Ärrvingevägen stämmer dina två Kriterier precis. Hållplatsen ligger direkt före/efter Kista C. Och betalningsviljan är minst sagt skral (har själv aldrig sätt en linje där lika många smiter på bak som de går på folk genom framdörren, förutom på 179 vid Kista C riktning Vällingby).

MartinMartin

Citat från: igel skrivet 18 november 2014, 23:00:22 PM
Ja i fallet vid Ärrvingevägen stämmer dina två Kriterier precis. Hållplatsen ligger direkt före/efter Kista C. Och betalningsviljan är minst sagt skral (har själv aldrig sätt en linje där lika många smiter på bak som de går på folk genom framdörren, förutom på 179 vid Kista C riktning Vällingby).

Att folk går in genom bakdörren betyder dock inte att dom inte har giltigt färdbevis.

igel

Citat från: MartinMartin skrivet 19 november 2014, 03:30:44 AM
Att folk går in genom bakdörren betyder dock inte att dom inte har giltigt färdbevis.
Det är förvisso helt sant, men om bussbolaget har en VBP lösning på linjen spelar det ju ingen roll om de har eller inte har biljett om de inte kan validera dem.

Ersa

Hur som helst är det ju jättebra att man satsar på biljettkontroller. Samt uppstyrning av korrekta rutiner för visering på VBP-linjer.