Ett strävsamt par...

Startat av Gunnar D, 16 november 2014, 09:27:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



...står kopplade vid värmerampen i Huddingegaraget april 1977.
Dessa två kom att bli bland de allra sista H24 som gick i SL-trafik något halvår senare.

Mvh Gunnar

Mr H

5455 visste jag inte om att den stått i Huddinge. Den var ju en strävsam Handenbuss i mitt minne. Man ser också på vagnsnumren att det inte är den modell som Huddinge brukade använda. Gick inte 5455 för Hornsberg också ganska så sent? 5498 var väl den allra sista H24:an i Huddinge. Den kördes väl av den kortvuxna finska tjejen som inte kunde/ville köra manuellt växlade bussar som CF.

Mr H

Hasse L

#2

AMR 172

450 och 455 gästspelade i Hornsbergshallen hösten 1973.

Ser också en notering om att 485 fanns i Hbh i november 1972. Fast det var visst en annan tråd? Men ändå....

/Hasse

Peter Rost

Trevliga bilder båda två!

H27 på 54:an tillhörde ju inte vanligheterna.

/Peter

Rickson

Hur gick linje 715 på den tiden?

virtual1

Citat från: Rickson skrivet 17 november 2014, 14:26:32 PM
Hur gick linje 715 på den tiden?

Som jag minns det så var det som dagens 705:a hopslaget med dagens 706:a - (borrtaget sträckningen Huddinge->Solgård från 705:an) - med en liten annan sträckning borta vid Ågestavägen/myrängen. Dvs den gick från Stuvsta Station->Källbrinksskolan

Gunnar D

Citat från: Rickson skrivet 17 november 2014, 14:26:32 PM
Hur gick linje 715 på den tiden?

Enligt relevanta SL-kartor verkar den gått Huddinge Stn - Källbrink - Fruängen. Så minns jag den också.

/Gunnar

Rickson

Ok, en helt annan sträckning mot idag alltså. Tack.

virtual1

Citat från: Gunnar D skrivet 17 november 2014, 15:46:06 PM
Enligt relevanta SL-kartor verkar den gått Huddinge Stn - Källbrink - Fruängen. Så minns jag den också.

/Gunnar

Finns en ganska bra sammanställning här:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?p=114414

Där jag själv uppenbarligen hade lite mer info att tillföra än nu med :-)

Christer Göransson

5455 måste ha vandrat mellan garagen, jag åkte den på linje 52 i maj 1975.

/Christer

Jan-Peter

Citat från: Peter Rost skrivet 16 november 2014, 18:32:31 PM
Trevliga bilder båda två!

H27 på 54:an tillhörde ju inte vanligheterna.

/Peter


Jo man körde ofta som förfogandevagn med H27.Inte bara på 54:an utan där det behövdes 50,52 till exempel
Hälsn.Fd 8612 Hb

Mr H

Citat från: Jan-Peter skrivet 18 november 2014, 10:00:05 AM
Jo man körde ofta som förfogandevagn med H27.Inte bara på 54:an utan där det behövdes 50,52 till exempel
Hälsn.Fd 8612 Hb

Inte så farligt ändå om jag tänker på det tillfälle då H33:an på 54:an byttes ut mot en ....H26!
Tur att det var mitt på dagen!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mr H skrivet 18 november 2014, 10:45:05 AM
Inte så farligt ändå om jag tänker på det tillfälle då H33:an på 54:an byttes ut mot en ....H26!
Tur att det var mitt på dagen!

Snälla! Det är säkert 95 procent av läsarna här som inte känner till SL:s litterabeteckningar så skriv gärna ut vad H33 och H26 är för något om det inte framgår av bild eller på annan plats i i tråden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Gunnar Berglund

Citat från: Christer Göransson skrivet 17 november 2014, 17:25:50 PM
5455 måste ha vandrat mellan garagen, jag åkte den på linje 52 i maj 1975.

/Christer

Fina bilder som vanligt, tack! Kollade lite på 5455 och verkar ha kommit till Hornsberg från Handen i just oktober 1973 och stannat till början av 1977 (sen till Huddinge innan slopning i november 1977). Men var vagnen enbart i Handen innan Hornsberg tiden 1970-73, har en notering som säger att den stod avställd i Södertälje 2 maj 1973? Hittar den inte i andra uppgifter om Södertäljevagnar.
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

Gunnar D

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 november 2014, 11:37:33 AM
Snälla! Det är säkert 95 procent av läsarna här som inte känner till SL:s litterabeteckningar så skriv gärna ut vad H33 och H26 är för något om det inte framgår av bild eller på annan plats i i tråden.

Du pekar på det faktum att vi alla inte har identiska referensramar och så är det i många olika sammanhang. Det finns säkert en del här på Forumet som inte vet vad "ASJ" står för och själv vet jag inte vad som kännetecknar ett Volvo "B635" chassi. Men att varje gång förtydliga detta så att alla läsare omedelbart och otvetydigt förstår skulle nog göra att det blev ganska tungt att skriva inlägg. Så låt oss med kunskap om SS/SL:s äldre litterabeteckningar få fortsätta med att skriva "H26" (Büssing Senator 11 R "kortvagn" från 1962) och "H33" (Büssing Präfekt 26 "dubbeldäckare" från 1967). Men för att underlätta för alla andra så rekommenderar jag denna länk som både innehåller SS/SL:s äldre och nyare litterabeteckningsserier:

http://www.bussgaraget.se/

Mvh Gunnar