Buss uppställning inomhus

Startat av Stefan P, 15 november 2014, 11:52:27 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag såg en bild från Hornsbergshallen, såg att bussarna stod inomhus?
Hur vanligt är det idag?

mvh Stefan P

virtual1

Citat från: Stefan P skrivet 15 november 2014, 11:52:27 AM
Hej

Jag såg en bild från Hornsbergshallen, såg att bussarna stod inomhus?
Hur vanligt är det idag?

mvh Stefan P

I Umeå står de väl inomhus hos Nobina, annars är det inte så vanligt. En hel del står väl inomhus i Karlstad hos Nobina med...

1896

I Dalarna finns det ju riktiga garage överallt, även om det förekommer att bussar står ute, mest pga att garagen har blivit för trånga.  :)

Nico

#3
Hornsbergshallen har väl som sagt en hel del inomhus, men även en del på utsidan vid nya rampen mot Nordenflychtsvägen. Samma sak gäller Söderhallen och Nyboda. Bromma hade ju hall liksom Hammarby samt att det fanns en mindre dito i Råsta. Utanför Stockholm kommer jag att tänka på Gärde i Sundsvall, men då jag inte varit där på ett bra tag så vet jag inte hur det fungerar där numera. Annars är tyvärr  hallar inget som byggs numera utan det är uppställning utomhus som gäller. Sen får man se hur det blir i SL-land om och när Hornsberg ska över till Tomteboda.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Örebro har väl sina landsortare stående inomhus i nya depån.

Björn Ax

GUB har ju ett antal bussar ståendes inomhus också.

bisquit

Weidermans i Kumla har så gott som nästan alla Bussarna inomhus i Kumla. Hörvalls likaså, Ehns Busstrafik i Ohlshammar.
Å det stämmer bra. I Örebro så byggde LT en ny depå, med ramp för biogasen samt garage och uppställning för dieselbussarna..

Lars-Håkan_E

Det är ju både för o nackdelar med inomhusuppställning, allrahelst när man drar ner på inomhustemperaturen så bussarna inte hinner smälta av o torka upp under den vintriga årstiden, ofta fungerar riktiga värmare bättre än kalla garage men jämför man med sparkopplade ramper så är ju inomhus riktigt bra.

MartinMartin

Citat från: Nico skrivet 15 november 2014, 16:00:49 PM
Hornsbergshallen har väl som sagt en hel del inomhus, men även en del på utsidan vid nya rampen mot Nordenflychtsvägen. Samma sak gäller Söderhallen och Nyboda. Bromma hade ju hall liksom Hammarby samt att det fanns en mindre dito i Råsta. Utanför Stockholm kommer jag att tänka på Gärde i Sundsvall, men då jag inte varit där på ett bra tag så vet jag inte hur det fungerar där numera. Annars är tyvärr  hallar inget som byggs numera utan det är uppställning utomhus som gäller. Sen får man se hur det blir i SL-land om och när Hornsberg ska över till Tomteboda.

Lär väl bara bli utomhus, se på Gubbängen och Frihamnen.

Lars_L

Citat från: MartinMartin skrivet 16 november 2014, 00:55:12 AM
Lär väl bara bli utomhus, se på Gubbängen och Frihamnen.
Fast Fredriksdal (ersättningen för Söderhallarna) blir ju garage. Fast under markytan; marken är så dyrbar på rimligt avstånd från innerstaden att man blir tvungen att kombinera med kontorshus för att det ska vara ekonomiskt möjligt att bygga nya depåer.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Merikarhu

Bussgaraget i Majorna (Göteborg)

Cyklisten

Gasbussar får väl inte ens stå inomhus vad jag minns, här i Skåne finns nog inga bussar som övernattar på detta vis. Senaste stället med bussar inomhus måste ha varit det gamla Linjebussgaraget nära Värnhem i Malmö.

Fredrik Gelin

Gasbussar kan stå inomhus, det gör de i Söderhallen i Stockholm. Dock misstänker jag att det är förenat med rigorösa säkerhetsföreskrifter. I Söderhallen har de gaslarm och ett kraftigt fläktsystem som kan vädra ur hallen vid behov. Jag har dock för mig att det finns någon begränsning gällande bebyggelse ovanpå en gasdepå vilket skall ha varit en inverkande faktor för Hornsbergsdepån.