SJ 1256

Startat av Peter Öden, 11 november 2014, 15:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Ännu en bild på en SJ Buss denna gång på 1256 i Anderstorp, själv osäker på när bilden är tagen.

Mvh Peter Ö

zjbus

Stort Tack för ytterligare en fin SJ-bild.
Mvh zjbus

1896

Är det inte en JLT stolpe ?  ???  Då bör väl bilden iaf vara tagen på -80 talet ?  ???

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 14 november 2014, 13:39:18 PM
Är det inte en JLT stolpe ?  ???  Då bör väl bilden iaf vara tagen på -80 talet ?  ???

Jodå visst är topptavlan från JLT. Bussen står på HPL för L132 till Jö. Bussen är hemmahörande i HD enligt märkningen. Genomgående buss eller tillhörde Värnamo Halmstadsgruppen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 14 november 2014, 16:48:50 PM
Jodå visst är topptavlan från JLT. Bussen står på HPL för L132 till Jö. Bussen är hemmahörande i HD enligt märkningen. Genomgående buss eller tillhörde Värnamo Halmstadsgruppen?

Var inte bussen stationerad i Gislaved? Men såväl Gislaved som Värnamo har tillhört Halmstad. Jag vet dock inte hur länge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Bilden är från det att 1256 var utlånad till Gislaved ca 1982? Ev någon tid senare. 1 juli 1976 överfördes Gislaved till Jönköping (F) från Halmstad (N). Bussen 1256 tillhörde ursprungligen distriktet i Borås för tjänst för beställning till Norge. Jag såg bussen ny i Borås under en sådan beställning.
Samma busstyp kunde ses i Uddevalla och det var 1257. Ca 1983-84 omplacerad till lokaltrafik i Kinna.
Ytterligare ett ex kunde också ses i Göteborg och denna tillhörde Tjörn Omnibustrafik AB.
Larvik hade en turistmodell i aluminium och 1256-1257 är exempel på detta.
SJ hade även 1305,1247-1250 av Larvik turistmodell och i stålkonstruktion. Dessa senare var beställda för Luleå distrikt med plac Övertorneå och avsedda för Nordkapresor.

Kanske Kent kan komplettera ?

Frank Edberg

Minnet börjar bli dåligt men jag tror jag körde denna buss på något militärt veckoslut.
Manuell växellåda om jag inte missminner mig

S Svensson