Onödig kunskap om EU-skyltar

Startat av Niklas Bygdestam, 10 november 2014, 00:19:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Ibland älskar jag att ta reda på fullständigt onödig kunskap. Jag är också fullt medveten om att det här jag kommer att skriva om är fullständigt ointressant för många och att flera säkert tänker, vem bryr sig. Så den som orkar läsa detta om regskyltar får läsa på egen risk ;)

Jag har i många år haft en fundering kring de äldre svenska skyltarnas eventuella samband med EU-skyltar. Så här ligger det nämligen till:

EU-skyltar är 52 cm långa. I nästan alla EU-länder har skyltarna detta mått. Även många icke EU-länder har 52 cm långa skyltar. Äldre svenska skyltar är istället 48 cm långa. Men 52 cm långa skyltar fanns långt före EU-skyltar i t ex Tyskland och Storbritannien. I de flesta andra länder fick man ofta trycka ihop tecknen en aning, ibland ändra till lite smalare typsnitt för att kunna få plats med lika många tecken som innan. För det blå EU-fältet är 4 cm. Så utan den blå remsan är det ett 48 cm långt utrymme, dvs samma mått som äldre svenska skyltar. Och i Sveriges fall förlängdes ju istället skyltarna med just 4 cm till 52 cm längd, man behöll alltså samma utrymme för tecknen. Är det en slump att det nya måttet stämde så bra att man i Sverige bara behövde lägga till 4 cm så passade remsan exakt in och svenska skyltar fick det vanliga måttet?

Jag vägrade tro på den saken så jag undersökte detta lite. Här är resultatet:

52 cm skyltar fanns i ett antal länder redan på den tiden då man i Sverige hade länsbokstäver. Men givetvis fanns inga skyltar i något land med någon remsa med nationalitetsbetäckning. Nuvarande system i Sverige med systemet ABC 123 kom 1972. Redan då hade Sverige kunnat ha valt att göra skyltarna 52 cm långa som t ex Tyskland och Storbritannien hade, men av någon anledning valde man 48 cm istället. Varför man inte gjorde skyltarna i full längd från början har jag aldrig fått något svar på. Troligen kan det ha berott på att man kanske var oroliga att så långa skyltar inte hade fått plats på en del äldre bilmodeller som fanns kvar då. Redan 4 år senare, dvs 1976 införde Danmark nya skyltar, men de satsade på att göra dessa 52 cm långa istället för 48 som i Sverige. 48 cm långa skyltar verkar Sverige varit rätt ensamma om däremot.

De första skyltarna som kan sägas vara föregångare till EU-skyltar kom 1988 i Luxemburg. Se länk:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Luxembourg_vehicle_registration_plate.jpg

Skyltarna var försedda med en EU-flagga som fyllde upp rätt stort utrymme på skylten. Det var förresten bara i bak som skyltarna såg ut så här. I fram var det korta skyltar utan EU-flagga. Men det här är inga EU-skyltar som vi tänker oss. Bara en EU-flagga, men de visar bara att fordonet kommer från något EU-land, men inte vilket av dem. Men det är ändå troligt att dessa visade vägen lite.

Nästa steg leder oss till ett land som idag är med i EU men var inte det när detta var aktuellt, nämligen Ungern. Före 1990 hade Ungern rätt ålderdomliga små skyltar. Men 1990 skulle de ha helt nya skyltar. Dessa skyltar har precis som i Sverige systemet ABC 123 och snittet på skyltarna är rätt likt det som man har i Sverige. Efter samtal med några ungerska bilintresserade fick jag veta att ungarna tydligen använde svenska skyltar som förebild när de själva gjorde ett nytt skyltsystem. De skulle då ha utgått också från det svenska måttet på 48 cm långa skyltar. Men istället valde de att göra skyltarna 52 cm som är det internationella måttet. Så de 4 cm som blev över utnyttjade de till att längst till vänster lägga in en ungersk flagga och lägga in H som är Ungerns nationalitetsbokstav. Man skiljde av det fältet från resten av skyltens övriga 48 cm med en lodrät linje. Se länk:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/HUNGARY_c.2000_passenger_plate_-_Flickr_-_woody1778a.jpg

Ungern var på den tiden knappt påtänkt som medlemsland i EU och skylten är ingen EU-skylt, men principer av EU-skyltar finns här. Och sedan finns det tydliga släktskapet här med äldre svenska skyltar också vilket bland annat bilden visar. Ungern var också först med att visa nationalitet i själva skylten på detta sätt.

Nästa ställe vi ska till är nu Irland. Året efter att Ungern gjorde nya skyltar så började irländarna ta fram en ny skylttyp. Troligen var man inspirerade av Luxemburg och ville även på Irland ha EU-märke på skylten för att visa att det var just ett EU-land. Men de hade tydligen även Ungern som förebild. Men istället för flagga så försåg man alltså skyltarna med EU-stjärnor. Och istället för att markera vänster fält på 4 cm med en linje som man gjorde i Ungern så gjorde man det 4 cm fältet helt blått. Se länk:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:IRELAND,_COUNTY_SLIGO,_1991_-LICENSE_PLATE_-_Flickr_-_woody1778a.jpg

Därmed var de första EU-skyltarna skapade. För Irland var först med EU-skyltar och det är alltså en irländsk sak som sedan spridit sig vidare till övriga EU-länder. Efter Irland kom Portugal med detta ett år efter. Sedan spred det sig vidare.

Men med detta kan man alltså dra en slutsats: De äldre 48 cm långa svenska skyltarna är en av anledningarna till att EU-skyltar ser ut som de gör :)

Undrar om någon orkade läsa allt det här? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Jag orkade! Onödiga kunskaper är oftast roliga.
Särskrivning är en dödssynd!

Nico

Instämmer med Jacob. Sedan finns väl ingen kunskap per se som är onödig. Däremot kanske inte alla är lika intresserade.  ;)

Själv tycker jag att det var en intressant utredning du har gjort Niklas och det är nog fler än du som funderat. Detta med att skyltarna blev 48 cm för att passa på äldre bilar vet jag inte riktigt det stämmer då måtten på en Volvo eller Mercedes väl var samma om de såldes i Europa? I Nordamerika och en del andra länder har väl dock andra mått förekommit. Äldre folkabubblor osv. hade ju sedan sina fyrkantiga skyltar och de användes ju även på vissa jänkebilar hos oss... så utrymmet var som sagt nog inte orsaken till 48 cm-skyltarna.

En annan sak som jag funderat över är varför vissa saker som fungerar på annat håll bedöms som omöjliga här. I Tyskland, Luxemburg m.fl. länder så används bokstaven Q medan den hos oss är tabu pga påstådd förväxlingsrisk med O. Tyskarna använder även Ä, Ö och Ü medan en del östeuropeiska länder använder andra diakritiska tecken mm. som t.ex. Š, Ž, Đ osv. Vi i Sverige hoppar istället över våra varianter på denna typ av bokstäver. Tycker det är både lite märkligt och begränsande. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AdmirT

Citat från: Nico skrivet 10 november 2014, 17:09:57 PM
Instämmer med Jacob. Sedan finns väl ingen kunskap per se som är onödig. Däremot kanske inte alla är lika intresserade.  ;)

Själv tycker jag att det var en intressant utredning du har gjort Niklas och det är nog fler än du som funderat. Detta med att skyltarna blev 48 cm för att passa på äldre bilar vet jag inte riktigt det stämmer då måtten på en Volvo eller Mercedes väl var samma om de såldes i Europa? I Nordamerika och en del andra länder har väl dock andra mått förekommit. Äldre folkabubblor osv. hade ju sedan sina fyrkantiga skyltar och de användes ju även på vissa jänkebilar hos oss... så utrymmet var som sagt nog inte orsaken till 48 cm-skyltarna.

En annan sak som jag funderat över är varför vissa saker som fungerar på annat håll bedöms som omöjliga här. I Tyskland, Luxemburg m.fl. länder så används bokstaven Q medan den hos oss är tabu pga påstådd förväxlingsrisk med O. Tyskarna använder även Ä, Ö och Ü medan en del östeuropeiska länder använder andra diakritiska tecken mm. som t.ex. Š, Ž, Đ osv. Vi i Sverige hoppar istället över våra varianter på denna typ av bokstäver. Tycker det är både lite märkligt och begränsande.

Kan tillägga att bokstaven I inte heller används i de svenska skyltarna. Jag antar att det är för att man vill undvika förväxling med siffran 1?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Nico

Jo, vi är mycket för det här med både livrem och hängslen... å en hel massa annat på samma tema...  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: AdmirT skrivet 10 november 2014, 17:57:20 PM
Kan tillägga att bokstaven I inte heller används i de svenska skyltarna. Jag antar att det är för att man vill undvika förväxling med siffran 1?

Nej, men bokstaven J. För övrigt användes I i det gamla registreringsnummersystemet men inte J. Detta eftersom I var Gotlands länsbokstav.

För min del har jag svårare att se skillnad på D och O än på A och Ä. Man kan ju få en personlig regskylt med bokstaven Ä så det går att se skillnaden rent praktiskt.

Nico

Visst är det så... Sedan har väl detta med att se skillnad även en hel del med valt typsnitt att göra?

Alfred E. Neuman

Ersa

Lite mer "onödig" fakta: Även om Q och J inte användes som länsbokstäver, så fick de ändå representera Norrbottens resp Västerbottens län när det gällde utryckningsfordon. Länsbokstaven (samt Q och J) satt som tredje bokstav efter SD_ på brandbilar och ambulanser, samt SH_ på polisbilar, följt av tre siffror.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2014, 23:55:18 PM
Lite mer "onödig" fakta: Även om Q och J inte användes som länsbokstäver, så fick de ändå representera Norrbottens resp Västerbottens län när det gällde utryckningsfordon. Länsbokstaven (samt Q och J) satt som tredje bokstav efter SD_ på brandbilar och ambulanser, samt SH_ på polisbilar, följt av tre siffror.

Tack för denna upplysning. Anledningen till att man använde bokstäver som inte användes som länsbokstäver var alltså att Västerbottens län hade AC och Norrbottens län BD. Även när det gällde länsbokstäver använde man inte bokstäver som J, Q, V (däremot användes W), Å, Ä och Ö.

Länsbokstäverna finns kvar även om de inte används på registreringsskyltar numera (annat än på vissa personliga skyltar). Men de lever kvar i t ex X-Trafik. Tre länsbokstäver har slutat att användas i samband med länssammanslagningar: P (Älvsborgs län) och R (Skaraborgs län) och nu används O för hela Västra Götalands län. På motsvarande sätt har L (Kristianstads län) försvunnit och nu används M för hela Skåne län.

Ersa

Även i Jämtland används bokstaven Z flitigt i allt från företagsnamn till enstaka gatunamn. Samt i Länstrafikens logotyp.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 11 november 2014, 08:51:45 AM
Även i Jämtland används bokstaven Z flitigt i allt från företagsnamn till enstaka gatunamn. Samt i Länstrafikens logotyp.

Länsbokstäver används i en del olika sammanhang. Förutom de du nämnt har ju t ex Hallandstrafiken ett "N" i logotypen. X-trafik heter ju dessutom... X-trafik. :)

Sedan använder Trafikverket länsbokstäverna som prefix för vägnummer som bara är unika inom ett län, åtminstone i sammanhang där det annars skulle finnas risk för missförstånd angående vilken väg i vilket län någon uppgift gäller. Det kan t ex finnas både väg N 500 och F 500.

Annars brukar statliga myndigheter, t ex Skatteverket, använda den numeriska länskoden istället, t ex 13 för Halland och 23 för Jämtland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_l%C3%A4n
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-