Bussutfärd i Västergötland för 40 år sedan - men vart?

Startat av Gunnar D, 07 november 2014, 15:52:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 07 november 2014, 22:12:19 PM
Bussen är EHN160, en Scania-Vabis B63 nr 91747 från 1951 som köptes av Mölndalsbussarna 1962. Den hade tidigare regnr M65650 och fick då O324. År 1963 omkarosserades bussen av Arvika karosserifabrik, då en del av Höglund & Co i Säffle, och fick en kaross med nummer 110 och nytt registreringsnummer O550.

Bilden är från en resa som Spårvägssällskapets Göteborgsavdelning gjorde till Kinnekulle. Jag var med och fick förmånen att köra bussen en del av resan. Märkligt nog verkar jag inte ha några bilder från resan och inte tycks jag ha någon annan bild på bussen heller. Därför var det extra roligt att få se denna bild.

Där känns det som vi hamnat rätt! Minns nu lite mer från utfärden och tror att även jag fick provköra!
Tack alla som utgör den fantastiska kunskapsbank som finns här!

Mvh Gunnar

Mim

Om detta verkligen är Scania Vabis EHN 160, så är det ett sanslöst sammanträffande. Min far köpte nämligen just denna buss år 1984. Då hade den blivit ombyggd till mobilt hem, och vi reste i den varje sommar mellan åren 1984 till 1995. Få fordon har blivit så älskade som Scania Vabis EHN 160. Jag har bilder på exteriören så som den såg ut efter ombyggnationen på 60 -talet, om det finns intresse...? Det är alltså min barndoms sommarstuga vi tittar på här, jag kan inte nog uttrycka min glädje över att ha fått se detta fotografi och läsa inläggen därunder. Nu är jag trettiotvå, men en liten flicka som bor i en buss på somrarna kommer att minnas sagda fordon för evigt. Underbart!

Stort tack för denna upplevelse!