Tåget som ger SJ konkurrens

Startat av eldani, 06 november 2014, 15:47:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

I mars börjar MTR köra tåg på sträckan Stockholm-Göteborg. För första gången får SJ riktigt hård konkurrens på sin i särklass mest lönsamma linje. Men det är en riskabel satsning för Hongkongbaserade MTR som bland annat köpt helt nya tåg. SvD Näringsliv har besökt Stadler i Schweiz, tillverkaren som står bakom de nya tågen.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/har-ar-taget-som-ger-sj-konkurrens_4073889.svd?sidan=1

Nico

Intressant i sig då en fördel med konkurrens borde vara att man kan få en viss prispress. Bland nackdelarna finns väl bl.a. att ju fler operatörer på en sträcka, desto trängre blir det och därmed svårare att avhjälpa ev. fel som uppstår.

En undran bara Eldani... och det är att i stort sett alla dina inlägg från olika håll består bara av ett citat samt en länk till något kollektivtrafikrelaterat. Du har möjligen inte någon egen åsikt att lägga till? Detta då ju Snacket i sig är ett diskussionsforum och det är alltid trevligt om man även inleder tråden med någon form av debattunderlag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

eldani

Citat från: Nico skrivet 06 november 2014, 16:32:45 PM
Intressant i sig då en fördel med konkurrens borde vara att man kan få en viss prispress. Bland nackdelarna finns väl bl.a. att ju fler operatörer på en sträcka, desto trängre blir det och därmed svårare att avhjälpa ev. fel som uppstår.

En undran bara Eldani... och det är att i stort sett alla dina inlägg från olika håll består bara av ett citat samt en länk till något kollektivtrafikrelaterat. Du har möjligen inte någon egen åsikt att lägga till? Detta då ju Snacket i sig är ett diskussionsforum och det är alltid trevligt om man även inleder tråden med någon form av debattunderlag.

Som du undrar under om jag inte har någon åsikt jo det har jag men som jag är dyslektiker så är jag beroende av en del hjälp för att skriva. Jag har ett program i min dator som hjälper mig att skriva. Som den har sluta fungera så är det just nu lite svårt att skriva. Jag ska få ett nytt program sickat till mig snart så då kan jag skriva igen. Nu fick jag hjälp att skriva det inlägget

Nico

Då förstår jag. Tänk bara på att det viktiga är inte att få alla bokstäver rätt utan att delta. Blir det lite fel i texten här och var så är inte det hela världen utan det mesta går nog fram i alla fall...  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: eldani skrivet 06 november 2014, 17:35:20 PM
Som du undrar under om jag inte har någon åsikt jo det har jag men som jag är dyslektiker så är jag beroende av en del hjälp för att skriva. Jag har ett program i min dator som hjälper mig att skriva. Som den har sluta fungera så är det just nu lite svårt att skriva. Jag ska få ett nytt program sickat till mig snart så då kan jag skriva igen. Nu fick jag hjälp att skriva det inlägget

För att skriva här behöver man inga speciella programvaror egentligen, man kan tex använda sej av Mozilla Firefox webbläsare, som har inbyggd stavningskontroll, genom de röda markeringar som syns i skrivläget. Se min bild...

Sen vet ju jag att de finns flera dyslektiker här och de bästa man kan göra, är ju att skriva mer, mycke mer. Min erfarenhet är att felstavning accepteras bra här, men ett sätt är ju annars att skriva det i  sin signaturtext.

;-)

Ersa

Jo, vi har haft många användare här i forumet som dragits med stora bekymmer att stava rätt. Flera av dem har dyslexi och några är utlänningar som inte behärskar svenskan fullgott. Men bara man klarar av att göra sig förstådd brukar det funka bra att delta här. Och som Leif skriver finns det ju hur många hjälpmedel som helst numera, och man blir aldrig sämre av att öva. Personligen använder jag väldigt ofta sådana program för att få orden helt rätt.

eldani

Citat från: Leif D skrivet 06 november 2014, 20:59:06 PM
För att skriva här behöver man inga speciella programvaror egentligen, man kan tex använda sej av Mozilla Firefox webbläsare, som har inbyggd stavningskontroll, genom de röda markeringar som syns i skrivläget. Se min bild...

Sen vet ju jag att de finns flera dyslektiker här och de bästa man kan göra, är ju att skriva mer, mycke mer. Min erfarenhet är att felstavning accepteras bra här, men ett sätt är ju annars att skriva det i  sin signaturtext.

Jag vet inte vilka nivåer på dyslektiker dom är. Utan jag kan bara svar för mig och jag har jättestora problem att skriva och läsa. Så måste jag han mitt skriv program och mitt läs program. För om jag inte har dom så går det inte så bra för mig.

eldani

Nu vill jag tack för alla råd om dyslektiker. 

Fast nu skull jag villa att vi åter gå till tråden om MTR ny tåg.
Jag tycker att det är bra att det blir konkurrens och MTR är jättestora så det är nog inge risk att dom går i konkurs. Sen kan man hoppas att det blir billigare att åka tåg i mellan Stockholm-Göteborg.

Ersa

Citat från: eldani skrivet 06 november 2014, 22:09:12 PM
Nu vill jag tack för alla råd om dyslektiker. Fast nu skull jag villa att vi åter gå till tråden om MTR ny tåg.

"Det blir vad man gör det till", brukar det ju heta. Debatter fortgår med hjälp av ens eget deltagande. En massa olika trådstarter med enbart en länk, men helt utan egna åsikter, där man förväntar sig att alla andra ska diskutera... det fungerar uppenbarligen inte så bra. Inte i det här forumet i alla fall.
Så välkommen in i debatten med egna åsikter och argument när du känner dig redo, så kan det nog bli något konstruktivt av det hela. :)

Jo

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2014, 22:36:32 PM
"Det blir vad man gör det till", brukar det ju heta. Debatter fortgår med hjälp av ens eget deltagande. En massa olika trådstarter med enbart en länk, men helt utan egna åsikter, där man förväntar sig att alla andra ska diskutera... det fungerar uppenbarligen inte så bra. Inte i det här forumet i alla fall.
Så välkommen in i debatten med egna åsikter och argument när du känner dig redo, så kan det nog bli något konstruktivt av det hela. :)

Jag ser väl egentligen inget fel att bra länka till en nyhet i det fall att det berör för forumet relevant område. Att det inte kom jättemycket respons på tråden här beror säkert också på att det redan förekommer en diskussion i postvagnen om samma ämne där och de flesta förmodligen följer diskussionen där (också).

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=879400

eldani

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2014, 22:36:32 PM

Nu har jag lagt mig in i diskussionen om MTR.

eldani

Citat från: Jo skrivet 06 november 2014, 22:42:45 PM
Jag ser väl egentligen inget fel att bra länka till en nyhet i det fall att det berör för forumet relevant område. Att det inte kom jättemycket respons på tråden här beror säkert också på att det redan förekommer en diskussion i postvagnen om samma ämne där och de flesta förmodligen följer diskussionen där (också).

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=879400

jag viste inte att det forumet fanns.

Tommy E

Även jag har ju fått liknande kommentarer, och därför har jag funderat lite på vad det är som gör att man avstår från att uttrycka egna åsikter. För mig är det så att jag undviker att komma med påståenden om jag inte har bra svar på de motargument som kommer att dyka upp. Jag ger mig bara in i en diskussion om jag vet att jag även har tillräckligt med sakargument för att klara ett par "vändor" till i debatten. Om man inte är så insatt kan man självklart då läsa på och skaffa sig bättre argument, men det tar tid och energi, och har man redan mycket att göra är det inte säkert att man vill ha ännu mer. Om det nu är så att fler och fler avstår från att skriva egna åsikter (vilket hävdades förra gången ämnet var aktuellt) tror jag att detta är en av de bakomliggande orsakerna.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se