H24 på linje 54E

Startat av Gunnar D, 05 november 2014, 15:04:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Höst i korsningen Odengatan/Dalagatan och H24 5454 stannar till vid hållplatsen 5 nov 1967.
Ett utsnitt av bilden har visats tidigare.

Mvh Gunnar

HJP

Mycket snyggt!
Det är något speciellt med bakifrånbilder. Mer sådant!  :)
Lägg märke till Telefunken-reklamen. Finns Telefunken kvar?

Muk

Härlig bild. Jag gillar verkligen hur de olika "rödljusen" lyser upp den grå omgivningen.  :)

Mr U

Citat från: HJP skrivet 05 november 2014, 16:27:21 PM
Mycket snyggt!
Det är något speciellt med bakifrånbilder. Mer sådant!  :)
Lägg märke till Telefunken-reklamen. Finns Telefunken kvar?

Märket Telefunken finns kvar. Märket har väl återuppstått från de döda eftersom det slogs ut på 80-talet i konkurrens med asiatiska elektronikproducenter. Fint med en Amazon 1963 års modell.

roggek

Härlig höstbild.

Det enda som förvånar mig är att kontaktledningen för linje 4 hänger kvar.
Har alltid fått höra skrönan att "ledningen klipptes snudd på direkt efter sista vagn". AGR borde ju veta...
Men på Gunnars bild hänger den kvar, med sektionsisolatormärken och allt, 2 månader efter spårvägsnätet i innerstaden lades ner...

AGR

Citat från: roggek skrivet 06 november 2014, 07:36:27 AM
Härlig höstbild.

Det enda som förvånar mig är att kontaktledningen för linje 4 hänger kvar.
Har alltid fått höra skrönan att "ledningen klipptes snudd på direkt efter sista vagn". AGR borde ju veta...
Men på Gunnars bild hänger den kvar, med sektionsisolatormärken och allt, 2 månader efter spårvägsnätet i innerstaden lades ner...

All kontaktledning togs kanske inte ner på natten efter sista vagnen. Men faktum är att kontaktledningen klipptes efter att vagnarna 92+386 passerade olika sektionsavskiljarna. Så här efter alla år så kan det vara så att ledningen klipptes ner så snabbt av 2 skäl 1: ingen åkning med spårvagn i Högertrafik. 2: vägmärken skulle upp.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: Mr U skrivet 06 november 2014, 00:34:37 AM
Märket Telefunken finns kvar. Märket har väl återuppstått från de döda eftersom det slogs ut på 80-talet i konkurrens med asiatiska elektronikproducenter. Fint med en Amazon 1963 års modell.

Som gammal Amazon-ägare undrar jag hur man på denna bild ser skillnad mellan 1962 och 1963 års modell? Jag kan det inte. ???

/Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 08 november 2014, 19:55:02 PM
Som gammal Amazon-ägare undrar jag hur man på denna bild ser skillnad mellan 1962 och 1963 års modell? Jag kan det inte. ???

/Gunnar

Hej!

De trefärgade bakljusen, som bilen på bilden synes ha, kom på årsmodell 1963 (ofta registrerade som 62/63)
B18, med syftning på emblemet på bakluckan, kom på Amazon av årsmodell 1962 (ofta registrerade som 61/62).
Dessa hade dock enfärgat röda bakljus.

Undantaget är Amazon Herrgårdsvagn (Volvo 221), som introducerades som årsmodell 1962
och som redan från första början hade trefärgade bakljus.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 08 november 2014, 20:15:04 PM
Hej!

De trefärgade bakljusen, som bilen på bilden synes ha, kom på årsmodell 1963 (ofta registrerade som 62/63)
B18, med syftning på emblemet på bakluckan, kom på Amazon av årsmodell 1962 (ofta registrerade som 61/62).
Dessa hade dock enfärgat röda bakljus.

Undantaget är Amazon Herrgårdsvagn (Volvo 221), som introducerades som årsmodell 1962
och som redan från första början hade trefärgade bakljus.

mvh K R

Tack K R!
Jag har förstått!

Mvh Gunnar