Huvudmeny

Scania resp Volvo

Startat av Jan-Peter, 01 november 2014, 20:03:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan-Peter

Hej.
Undrar varför man pratar mer om Scanias dubbel ledbuss.Vad är det för märkligt med den förutom utseendet.
Volvo har ju också dubbel ledbuss.Dessutom har det levererats en del till Brasilien.
Tror t o m att de har rullat ett eller ett par år i linje trafik.

Hölsn. Fd 8612 Eriksson Hb.

S Svensson

Det torde röra sig om ledbuss med dubbla leder som efterprågas. Sedan finns ett påstående om att någon pratar mera om Scania än Volvo.
Jag vet inte alls något om Scania men jag föreställer mig att den är litet nyare än Volvo. Alltså har nyhetens behag.
I Göteborg har Göteborgs kommun anskaffat dubbelledbussar som hyrs ut. När jag var på ett info möte i nov 2004,alltså för ca 10 år sedan så informerades om att 24 led skulle anskaffas. Sådana dubbelledbussar kallas ofta för Curitiba-bussar efter den stad som har 24 m dubbelledbussar med Volvo chassie. När sådana började användas där vet jag inte. I varje fall på 70-tal. Även Daimler-Benz har dubbelledbussar och sådana användes till bussbanor av betong som finns i Tyskland. Hur pass vanliga sådana är vet jag fn inte.Alltså bussbanor och om andra tillverkare har sådana. Iför mässan i Göteborg 1978 gav Daimler-Benz ut en handledning över hur sådana skall konstrueras.
I Malmö har det också anskaffats van Hool dubbelled om jag förstått det hela rätt. Den har kallats monsterbuss. Vet inte om de är monster ?

Cyklisten

Scanias dubbelledbuss? Vilken är det då i så fall, då jag inte hittar något? Fans ju inte heller på mässan.

Jan-Peter

Jag ber om ursäkt att jag läste lite slarvigt när jag läste om Superbussen det stod så här i repotaget:

Nu utvidgas samarbetet till att omfatta även Van Hools uppmärksammade BRT-buss ExquiCity. En version av denna, dock ej med drivlina från Scania kommer att användas på den nya superbusslinjen Malmöexpressen som har premiär i Malmö nästa sommar.
Sen tycker jag att det skriv väldigt lite om Volvo dubbeledsbuss eller ledbuss med dubbla leder.Det trodde jag framkom ganska tydligt,Men rätt skall vara rätt.

Hälsningar Fd8612 Eriksson Hb

Jan-Peter

Hej.
Det blev kanske otydlig i texten om ledbuss.
Vad jag avsåg var detta,vad skillnaden på att skriva dubbelledbuss eller ledbuss med dubbla leder.
Petitesser skulle gamle Gunnar Sträng Sagt.
Fd 8612 Eriksson Hb.