BSS-linjen som försvann

Startat av Mr H, 30 oktober 2014, 13:57:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

BSS linje 11 Skanstull-Lissma-Sågaräng och linjesträckningen via Lissmavägen lades ju ner utan att ersättas men har ju på sistone återupptagits med en förlängning på linje 709. Här är H63 7324 på Ådravägen i maj 1973, tror att det var samma år som linjen försvann.

Apropå BSS linjenät ja så har det förvånat mig med BSS linje 17 Skanstull-Orhem som helt gick inom Stockholms spårvägars trafikområde.
Idag kanske det saknar betydelse men på den tiden var det ju oerhört rigoröst. Kanske SS inte var intresserade av att köra till Orhem men
helt utan underlag kan det ju inte ha varit om Wallenbergbolaget körde dit på vinst. BSS linje 17 är väl den enda linje i Stockholmsområdet
som helt körts inom något annat bolags trafikområde?

Björn Forslund

Kanske en gammal koncession och Orhem kanske inte låg i Stockholms kommun från början?
Kul med dessa bilder!

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 oktober 2014, 16:56:46 PM
Kanske en gammal koncession och Orhem kanske inte låg i Stockholms kommun från början?
Kul med dessa bilder!

Tack för uppskattningen!
Så kan det vara förstås! Hm han verkar ruggigt nära dikeskanten!

Mr H

Ulf Berlin

Bra bild från viss höjd.
Är topptavlan i bakgrunden bakom bussen en SS-tavla?/Ulf

Mr H

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 oktober 2014, 19:05:27 PM
Bra bild från viss höjd.
Är topptavlan i bakgrunden bakom bussen en SS-tavla?/Ulf

Bra observerat och bra fråga!
Eftersom SJ Huddinge redan var övertaget så bör det vara topptavlan för SL linje 709.
TS hade väl vid den här tidpunkten fortfarande de beige tavlorna i arv från BSS.

Mr H

Björn Forslund

Kan vara en SJ-tavla som kompletterats med ett runt TS märke. SJ hade plasttavlor med vingförsett emblem där SJ -rundeln satt till vänster. Det ser ut att vara två märken på tavlan.

Stefan Isaksson

Nja, jag kan tänka mig att det vita fältet är en zonmarkering - det var ju 1973 som zontaxan infördes.
Men det är en gissning från min sida.

SI

Mr H

Citat från: Stefan Isaksson skrivet 30 oktober 2014, 20:53:53 PM
Nja, jag kan tänka mig att det vita fältet är en zonmarkering - det var ju 1973 som zontaxan infördes.
Men det är en gissning från min sida.

SI

Jag försökte att dra upp tavlan men känner mig inte så mycket klokare av det! Zonmarkeringarna var väl kvadratiska men det här verkan runt möjligen bokstaven G eller C i jätteformat. Nej jag vet inte. Kan det vara något annat än en hållplatstopp kanske?

Christer Göransson

När zontaxan kom markerades zonen med ett svart klistermärke med vit text på topptavlan.

/Christer

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 30 oktober 2014, 22:09:13 PM
Jag försökte att dra upp tavlan men känner mig inte så mycket klokare av det! Zonmarkeringarna var väl kvadratiska men det här verkan runt möjligen bokstaven G eller C i jätteformat. Nej jag vet inte. Kan det vara något annat än en hållplatstopp kanske?

Är det inte en "vanlig" SL-topptavla med SL och TS-märkena bredvid varandra? Sådana fanns väl i början av 70-talet.

/Gunnar

Björn Forslund

Citat från: Gunnar D skrivet 31 oktober 2014, 20:53:49 PM
Är det inte en "vanlig" SL-topptavla med SL och TS-märkena bredvid varandra? Sådana fanns väl i början av 70-talet.

/Gunnar

Också en möjlig förklaring. TS-märket var en dekal med ganska blank yta, i vissa vinklar reflekterade den solen bra. Det kan vara den som syns till höger.
BSS egna skyltar fick ofta det snygga BSS-märket bortskrapat och ersatt med TS-rundeln under de tidiga åren innan SL-skyltarna tog över. TS (Trafik AB Saltsjöfart) var ett dotterbolag innan det helt införlivades med SL något år in på 70-talet

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 31 oktober 2014, 21:48:30 PM
Också en möjlig förklaring. TS-märket var en dekal med ganska blank yta, i vissa vinklar reflekterade den solen bra. Det kan vara den som syns till höger.
BSS egna skyltar fick ofta det snygga BSS-märket bortskrapat och ersatt med TS-rundeln under de tidiga åren innan SL-skyltarna tog över. TS (Trafik AB Saltsjöfart) var ett dotterbolag innan det helt införlivades med SL något år in på 70-talet

Jag ska kolla i helgen. Har för mig att jag har en bild från ändstationen och där kanske topptavlan syns bättre!
Under tiden håll tillgodo med ännu en bild på 7324 på Ådravägen på väg mot ändstationen . Bakom följer en för den tiden
så vanlig men ändå så ovanlig bil som en Renault 4 "Laban". Kommer ni ihåg den märkliga växelspaken?

Mr H

Björn Forslund

"Skrytbilen" minns man nog allt. Härligt med dessa nostalgiska bilder från gamla tider.
BSS och BSBV ligger varmt om hjärtat.

Stefan Back

"BSS linje 17 är väl den enda linje i Stockholmsområdet som helt körts inom något annat bolags trafikområde?"

Nej, SLO 3 till Ekhagen är väl den andra som fanns under SS-tiden.

Vad gäller Orhem kan man undra om inte misslyckandet med den kortvariga SS linje 61 till Skrubba Sand, som lades ned innan Orhemslinjen tillkom, kan ha gjort staden lite mindre rigid?

Stefan B

Harald Nordius

Citat från: Stefan Back skrivet 05 november 2014, 12:58:57 PM
"BSS linje 17 är väl den enda linje i Stockholmsområdet som helt körts inom något annat bolags trafikområde?"

Nej, SLO 3 till Ekhagen är väl den andra som fanns under SS-tiden.

Stefan B
Fram till 1957 hade ju MOAB en linje 1 till Tältgatan också.