Kållereds Bussarnas - Volvo B655 Hägglund & Söner från 1964

Startat av Dyna, 26 oktober 2014, 15:51:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dyna

Hej

Vi har en gammal (1964) Volvo B655 med D96 pannkaka motor (horisontellt orienterad motor). Det är en gammal Kållereds buss och i ganska ok projekttillstånd förutom motorn. För att vara uppriktig har vi inte ens testat att starta/dra runt motorn. Från vad som berättas för oss fick bussen läggas upp eftersom den andra ägaren inte använt tillräckligt frostskyddsvätska och därefter frös och sprack topplocken.

Vi har tre alternativ:

  • 1: Vi kan fixa topplocken (förhoppningsvis är det bara topplocken). Frågan är om ett par topplock från en stående (vertikalt orienterade) D96 passar, från en sådan motor som sitter i en Volvo Titan eller B635 buss. Det finns också en hel del version av D96, A och B-versioner, med eller utan turbo och Volvo Penta-versionen dvs MD96. Passar topplocken mellan versionerna?
  • 2: Kan du sätta dit en nyare horisontellt orienterad motor, exempelvis en D100 från en B58 eller en D101 från en B10? Massor av motorversioner, kommer de att passa till den gamla växellådan eller kopplings huset av B655 / D96?
  • 3: Att göra ett total motor byte, med en motor ur en B10/B58 - vilken motor / setup är enligt din mening det bästa alternativet? Vi vill ha en enkel motor, inte en med massor av elektronik och andra saker som kan gå sönder det är dock ok med turbo.
Mer om bussen om du vill läsa :). Det är en 1964 B655 med Hägglund & Söner kaross. Den användes med Kållereds Bussarna, som togs den i bruk 1964 och från vad jag kan räkna ut användes fram till och med 1978 eller så. Det var en stadsbuss i huvudsak, på sträckan Kållered till Göteborg (Heden).

Här är en av Kållereds buss körandes söder ut på Sten Sture Gatan där är korsar med Bohus Gatan. (Bilden är inte vår, men "Bengt H"  ). Vad jag ville visa är det ursprungliga färgen schemat med (uppifrån och ner) Silver, vinröd , orange, vinröd.




Här är en bild på våran buss när det fortfarande var i trafik (även här  "Bengt H" bild). Bilden måste tagits någon gång runt mitten av 70-talet på "Heden" bussterminalen - det har den nya typen av registrerings skylt och inte mycket kvar av den ursprungliga vinröda färgen längst ner.



Här är hur vi hittade henne, ser ganska hemskt ut, men är värre än det ser ut. Om hon inte skulle stå så här, ganska avskärmad från väder och vind tror jag att hon skulle varit ännu värre. Däcken fortfarande pumpade och vi har inte pumpa upp dem - vi var dock tvungna att gräva ut henne.



Bromsarna var fria tror det eller inte, och hon rullade väl på vägen hem,  styrhydraulcylinder behöver dock renoveras-bytas  eftersom det är rost på den del som är utsättas för väder och vind.  Detta begränsade hur skarp vänstersväng vi kunde ta;-). Visst kommer det att finnas massor av arbete och massor av skelettet måste nog bytas/lagas när nedre kaross plåten kommit av .






Här är två bilder efter massor av rengöring .






Här är interiören och förutom sätena är interiören relativt komplett. Det intressanta är att det är H&S höga ryggstöd turiststolar med integrerade nackstöd. Vi skulle dö för någon som kan tipsa oss var vi kan få tag på några fler säten av samma typ. Vi behöver inte nödvändigtvis en fullständig uppsättning  även om det vore trevligt, men åtminstone några fler så åtminstone främre delen av bussen kan bli en buss igen så att säga.



Några saker berättar för oss att bussbolaget använde detta som ett slags turistbuss. De självklara är de mer lyxiga stolar och att rullen har "TuristBuss" som en av destinationerna. Men det finns också  myggnäts typ rullgardiner på alla fönster (några av persienner är borta, men resterna finns där). Likaså finns det tre skjutbara takfönster och de har alla myggnäts typ rullgardiner. Det finns också ett extra bagageutrymme framför huvudbagageutrymmet. Detta bagageutrymme  är inte närvarande på någon av de andra H&S bussar som de hade från vad jag kan se.

Förutom sätena finns det några andra saker som saknas:

  • PA-systemet och en mikrofon (högtalarna finns ).
  • Det måste varit en CB-radio där också eftersom det finns en massiv extern antenn på vänster sida av taket. Tro inte att antennen varit för radio underhållning.
  • Någon sorts sak saknas vid sidan av kontrollboxen. Det finns tydliga tecken på kapade kopparrör. Vi tror det är för torkarna. Se bild nedan.

  • Likaså kylarpåfyllningslocket och dess hals är borta och så måste fattas någon form av expansionskärl och ledningar som förbinder den till kylsystemet. Det finns också kapade rör i närheten torkar  "motorn". Se bild nedan

  • H&S emblemet är också bort tyvärr :-(
  • Det finns saknas ett antal hatthyllor / bagageräcken.
  • Vi söker kylarpåfyllningslocket och hals, hatthyllor och H&S grill emblemet! Tank, rör och andra saker som saknas skulle naturligtvis vara mycket trevligt att hitta men de kan troligen tillverkas om det riktigt kniper. En original lock, hatthyllor och emblem du kan inte :( - ja det är åtminstone j***a svårt att tillverka.
MVH Dyna

Björn Forslund

Strongt jobbat så långt.
Men att byta till en modernare motor som THD100 kan bli knepigt. Den passar inte in utan vidare, det krävs en del ombyggnad, bl a annat för att den nyare motorn tar mera plats. En bekant till mig gjorde en sådan konversion och det var inte utan problem.

Bussmicke

Oj,  Wow.  Är detta samma buss som bolaget hade som museibuss 1992?
I så fall såg den inte kul ut
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Den museibuss som Kålleredsbussarna hade var JHA 613 Volvo B 513 Skenninge från 1951.

Mvh Peter Ö

Dyna

Hej

Fått tag i emblem or hatt hyllor, så nu kan främre delen bli buss lik. Gubben är från Göteborg så det är lite kul med en buss som har Göteborgs anknytning. Kylar på fyllning saknas fortfarande. Vi funderar fortfarade om att byta motorn en D100 är nyare och det är enklare att skaffa delar till.

MVH Dyna


yngrot

Roligt att en Kålleredvagn blir kvar i livet även om den ser rätt bedrövligt ut ,, nr 4  fanns inte kvar när jag börja där 1977 .  Den påminner en del om nr 6  som oxå hade dessa höga ryggstöd.. 1977   fanns  9+14 som lite "finare" som användes på beställning.. Kommer oxå ihåg att 6 hade ett starkhornstuta på taket den var rätt kul använda  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

JHA613 finns kvar och skall vara i gott skick hos en privatperson i Lindome.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt få se den på bild .. men Micke du får ändra bildtexten  detta garage är väl det de byggde i Rävekärr..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Jag kanske inte visste att detta hette något annat på den tiden.
Tack för påpekandet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Garaget som nu är inne på sin tredje användare (Keolis) efter Kålleredsbussarna och Göteborgs Spårvägar.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.