Ekman 1:st business class

Startat av pegee, 24 oktober 2014, 10:31:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pegee

Här är verkligen killen som fattat det här med att "think outside the box"!
Men att servera mat och dryck som på flyget kommer det verkligen att
fungera i en buss? Flygplan behöver inte bromsa och gropar i vägen,
broskarvar, järnvägsspår, asfaltskarvar, brunnslock etc kan nog vara
högriskprojekt för att passageraren skall få maten i knät.

Och visst, luftgropar förekommer förvisso. Men antalet gropar och ojämn
vägbana är betydligt fler på vägen mellan Sthlm-Gbg är samma sträcka i
luften. För att inte tala om tvärnitar, när att en privatbilist absolut skall tränga
sig in framför bussen.   

Konceptet är kreativt och jag önskar verkligen att idén slår. Det är en alldeles för
bra idé för att den skall få dö. Bus4you har ju varit inne på samma väg, med högre
komfort och service, men detta är ju många steg bättre.

http://www.bussmagasinet.se/2014/10/ekman-tar-bussresan-till-en-ny-niva/
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Blue

Bistro bussar är ju ingen nyhet i Tyskland och Österrike, tyvärr tror jag inte det kommer fungera i Sverige.
För lång start sträcka, det tar en hel dag innan du är i Tyskland om du startar från Stockholm.
Priset, de flesta som köper resor idag är väldigt prismedvetna och jag tror inte att möjligheten att få mat ombord på bussen gör att man kan kompensera för det ökade priset.


http://www.gegg-reisen.at/unternehmen_busse01.php?showbus=info00

http://youtu.be/3RT5-hM_v_Y

http://www.schuy-reisen.de/content/busse.php

Men herr Ekman gillar ju bussar och har dom ekonomiska musklerna att prova så man kan ju hoppas att det kommer funka.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

JH

Att kunna gå av bussen för att sträcka på sig i annat land, äta i fred utan att armbågas med grannen och helt enkelt inte vara instängd hela tiden är för mig en klassisk och viktig del av resan som saknas helt på flyget. Så länge man väljer något ordentligt framför ett flottigt hak intill motorvägen ser jag inte hur mat på bussen med alla risker det innebär skulle vara en bättre upplevelse. Det känns som ett spex.

Jag åkte Willers Express mellan bl.a. Tokyo, Sendai och Nagoya i somras. Satsa i stället på ett sätesutbud likt deras för oslagbar komfort (mat som hörs eller luktar är dessutom förbjuden ombord, det är riktig klass). http://travel.willer.co.jp/seat/

Staffan Sävenfjord

Observera att Johan Ekman kallar det "1st bussness class" och alltså inte Business class. Han är smart med svenska språket den mannen som när han använde underrubriken "flexibussitet" för sitt bussbolag.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CW66

Jovisst är han smart marknadsförare, men jag tror som andra i tråden att konceptet kommer att fungera lika lite som Ekmanbuss Flexibussitet-konceptet med svarta (oj....bruna var dom visst)...bussar med extra hög standard.

Tror inte alls det är något som kommer att hålla. Dyra bussar i inköp för ett antal miljoner, som sagt...en bättre upplevelse att äta ombord har jag svårt att se jämfört med en restaurang (vad är det som säger att det måste stannas på en vägrestaurang?).

Att prova vin ombord...hmm...när bussen kör...kan det vara något att skvimpa med? Och stannar man tror jag inte det blir en bättre upplevelse än att göra det bland vinfaten på en vingård, hur mycket utbildad Somelier Johan än är...
Dessutom - vad är det för kategori som åker på vinresor? Äldre? Dom tror jag knappast är så intresserade av högklassiga skärmar i sätena med filmer och kanaler och musik....vill inte dom titta ut och få en upplevelse av resan?

Nej....motorsåg....tyvärr...åtminstone ur min synvinkel

Jag tror dessutom att Bussness kommer att bli lika missuppfattat som den bruna färgen var (som alla trodde var svart)....

yngrot

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 25 oktober 2014, 22:27:33 PM
Jovisst är han smart marknadsförare, men jag tror som andra i tråden att konceptet kommer att fungera lika lite som Ekmanbuss Flexibussitet-konceptet med svarta (oj....bruna var dom visst)...bussar med extra hög standard.

Tror inte alls det är något som kommer att hålla. Dyra bussar i inköp för ett antal miljoner, som sagt...en bättre upplevelse att äta ombord har jag svårt att se jämfört med en restaurang (vad är det som säger att det måste stannas på en vägrestaurang?).

Att prova vin ombord...hmm...när bussen kör...kan det vara något att skvimpa med? Och stannar man tror jag inte det blir en bättre upplevelse än att göra det bland vinfaten på en vingård, hur mycket utbildad Somelier Johan än är...
Dessutom - vad är det för kategori som åker på vinresor? Äldre? Dom tror jag knappast är så intresserade av högklassiga skärmar i sätena med filmer och kanaler och musik....vill inte dom titta ut och få en upplevelse av resan?

Nej....motorsåg....tyvärr...åtminstone ur min synvinkel

Jag tror dessutom att Bussness kommer att bli lika missuppfattat som den bruna färgen var (som alla trodde var svart)....




Instämmer till fullo .. när man äter vill väl de flesta sitta på en restaurang som står still annars är ju risken stor att mat och dryck hamnar i fel mun så att säga.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Lite trist att den bussen inte ställdes ut på Persontrafikmässan. Det hade varit bra reklam.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2014, 17:08:58 PM
Lite trist att den bussen inte ställdes ut på Persontrafikmässan. Det hade varit bra reklam.

Den var ute på resa. Det lär ha varit något evenemang i samband med denna som var bundet till datum så det gick inte att ändra datum för resan. Och att avstå från den var väl inte heller något alternativ.

För övrigt är det väl bättre att ställa ut den på TUR i Göteborg i mars. Där når man bättre den publik man vill nå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 25 oktober 2014, 22:27:33 PM
Jovisst är han smart marknadsförare, men jag tror som andra i tråden att konceptet kommer att fungera lika lite som Ekmanbuss Flexibussitet-konceptet med svarta (oj....bruna var dom visst)...bussar med extra hög standard.

Tror inte alls det är något som kommer att hålla. Dyra bussar i inköp för ett antal miljoner, som sagt...en bättre upplevelse att äta ombord har jag svårt att se jämfört med en restaurang (vad är det som säger att det måste stannas på en vägrestaurang?).

Att prova vin ombord...hmm...när bussen kör...kan det vara något att skvimpa med? Och stannar man tror jag inte det blir en bättre upplevelse än att göra det bland vinfaten på en vingård, hur mycket utbildad Somelier Johan än är...
Dessutom - vad är det för kategori som åker på vinresor? Äldre? Dom tror jag knappast är så intresserade av högklassiga skärmar i sätena med filmer och kanaler och musik....vill inte dom titta ut och få en upplevelse av resan?

Nej....motorsåg....tyvärr...åtminstone ur min synvinkel

Jag tror dessutom att Bussness kommer att bli lika missuppfattat som den bruna färgen var (som alla trodde var svart)....

Instämmer jag med, ser inte riktigt marknaden för denna typ av bussresor i lilla Sverige där alla jagar lågt pris...

//R

Johnny

En sådan buss skulle kunna få mig att åka långfärdsbuss.