Norrtälje-Söderhall-Vallentuna i gråväder

Startat av Hasse L, 23 oktober 2014, 16:03:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Norrtälje busstation:

XOX 340


XRK 755

Förutom att åka 620 till Norrtälje så ville jag av nostalgiska skäl även färdas gamla vägen via Rösa och Kilen (där vi köade mot Stockholm på söndagseftermiddagarna tidigt i min karriär), så det fick bli 655 till Söderhall och byte till 665 mot Vallentuna. Rutinerade förare på alla etapper bjöd på väldigt komfortabla resor. 

SXD 319


DMB 706


BWS 422
27B är en av de ersättande busslinjerna för den avstängda Kårstagrenen av Roslagsbanan.

Mikael T Nilsson

Tack för ett mycket trevligt bildsvep! Det är första gången det visas bilder på Nobina 6400 och 6452 i SL-trafik här på Bussnack! Även roligt att se Volvo-kortvagn på 660-linje. Annars är det mest Scaniabussar som trafikerar dessa linjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Trevliga bilder! Sen är det väl en Volvo normalvagn på 660? Kortvagnar är det väl bara Traveller som kör i SL-land?  ;)

Ber om ursäkt, men kunde inte låta bli då det där med kortvagn kontra normalvagn. Vet att de flesta rutinmässigt kallar normalvagn för kortvagn, men ibland blir det lite förvirrat när man pratar med väghållare mm. och ska diskutera sådant som utrymmen, körspår och liknande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

När någon säger "normalvagn" tänker jag på den vagntyp som är mest vanligt förekommande (normal = standard, ej avvikande). Och av alla vagnar i SL-trafiken (osäker på hur det ser ut i alla län?) idag så tror jag inte att en tvåaxlad 12 meter lång buss är den mest vanligt förekommande. Därför tycker jag att kortvagn, boggi och ledvagn är bättre uttryck, för då blir det definitivt inte några missförstånd. :)

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Dags att köpa en trisslott? Att slippa otyget med boggivagnar på fyra bussar i rad är svårslaget! :)
När vintern anlänt i full skrud lär både förare och resenärer uppskatta dessa tvåaxlingar ännu mer än vanligt.

Nico

Citat från: Carl Eric skrivet 23 oktober 2014, 18:11:07 PM
När någon säger "normalvagn" tänker jag på den vagntyp som är mest vanligt förekommande (normal = standard, ej avvikande). Och av alla vagnar i SL-trafiken (osäker på hur det ser ut i alla län?) idag så tror jag inte att en tvåaxlad 12 meter lång buss är den mest vanligt förekommande. Därför tycker jag att kortvagn, boggi och ledvagn är bättre uttryck, för då blir det definitivt inte några missförstånd. :)

//Carl Eric

Mja, det handlar inte om vad som är vanligast förekommande utan om att det finns olika typer och att det är bra att hålla isär vad som är vad. Jämför med att vi har normaltid (populärt kallad vintertid) som ändå är kortare än vad sommartiden är.

Just för att undvika missförstånd så handlar det lite om detta med att hålla isär somligt. Begär jag t.ex. att en körspårsmall används inför ett vägombygge så är det även viktigt att vagntypen blir rätt uttryckt och inte specar för boggivagn om det handlar om normalvagn eller för den delen en riktig kortvagn. Nu har vi dock sedan många år fått en situation där en vanlig buss (dvs. en normal buss som ej är led, boggi, dubbeldäckare osv.) oftast på ren slentrian kallas för kortvagn bara för att skilja den från en ledvagn.

Tror inte jag kan ändra på detta bruk, men det var därför jag även använde en smiley i mitt förra inlägg för att visa att jag inte skrev min kommentar på ett sådant vis att det skulle tas med något gravallvar eller så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 oktober 2014, 16:24:09 PM
Tack för ett mycket trevligt bildsvep! Det är första gången det visas bilder på Nobina 6400 och 6452 i SL-trafik här på Bussnack! Även roligt att se Volvo-kortvagn på 660-linje. Annars är det mest Scaniabussar som trafikerar dessa linjer.
Numera tycker jag att det är relativt vanligt även med 83xx (Volvo NORMALbussar) på de flesta Vallentunalinjerna, de gamla Swebusarna (70xx) är numera nästan en raritet i lokaltrafiken här i Vallentuna.
Det är numera ungefär lika vanligt med VDL som Scania och Volvo på 660, på "glesbygdslinjerna" verkar det ungefär lika vanligt med Volvo som någon av Scaniabussarna som kom till Vallentuna i samband med E19-avtalets början (75xx).
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 oktober 2014, 19:00:49 PM
Numera tycker jag att det är relativt vanligt även med 83xx (Volvo NORMALbussar) på de flesta Vallentunalinjerna, de gamla Swebusarna (70xx) är numera nästan en raritet i lokaltrafiken här i Vallentuna.
Det är numera ungefär lika vanligt med VDL som Scania och Volvo på 660, på "glesbygdslinjerna" verkar det ungefär lika vanligt med Volvo som någon av Scaniabussarna som kom till Vallentuna i samband med E19-avtalets början (75xx).
//Fredrik

Tack för era kommentarer. Aha, så 70xx-vagnarna i Vallentuna börjar bli  mer sällsynta nu? Jag har märkt att dessa Scaniavagnar även blivit mindre frekventa på Danderyds- & Täbylinjerna. Vad gäller normallängds-Scaniabussar syns dock en del Scania 75xx-vagnar en del i denna trafik.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.