Skyltning av andra bokstäver än E och X i SL-trafiken.

Startat av Railmaster, 21 oktober 2014, 16:26:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Hej!

Vill minnas att jag i början på 70-talet såg bussar på 54:an skyltade 54A eller 54B och att denna skyltning då skulle motsvara anmärkningenar på stolptidtabellen, A = endast till Fridhemsplan, B = endast till Hornstull.

Eller är det bara minnen av E och X som spökar såhär 40 år senare?

Är det rent av någon som har en bild om jag nu skulle minnas rätt?  :)

roggek

Du blandar nog i hop det med Malmö Lokaltrafik, som skyltade på 70-talet(och gör fortfarande) sina bussar både med A, B, C och D.
Bokstaven angav precis som i tidtabellens not, var bussen hade sin ändstation.

SL har aldrig haft något sådant system på 70-talet förutom bokstaven "E" (vagnen går den del av linjesträckningen, och följer därvid ordinarielinjens körväg) och "X" (vagnen har en avvikande linjesträckning i förhållande till ordinarielinjen).
Så det är nog minnet som spökar...

Mr H

Jodå visst hade SL det!

54X hette från början 54B och avvek från ordinarie linjesträckning och vände vid Bergsunds strand (B som i Bergsund).
69X till Kaknäs hette 69K där K förstås stod för Kaknäs. Sedan så fanns ju 53H och 53K där H stod för Henriksdal och K för Kvarnholmen. 54A har jag aldrig hört däremot så brukade en del förare skylta 54E för ordinarievagnar som bara gick till Fridhemsplan på sin väg till Hornsberg för att markera avkortningen.

Nu frågas det om 70-talet och då måste jag ge reservationen för att 54B och 69K möjligtvis blev X redan på 60-talet.

Mr H

roggek

Mr H

Nu så varade kanske 70-talet lite längre än två år och en karta från 1975-76 kan väl knappast visa vad Railmaster upplevde i början av 70-talet. Linje 54B Bergsund-Jarlaplan inrättades den 2 september 1968 och var en eftergift för opinionen i Bergsundsområdet som saknade linje 30 och dess direkta linjedragning till Kungsholmen-City. Som bekant så blev ju ersättningen linje 66 en "Söders lokalbuss".

I Stockholmskartan från 1969 kallas linjen i alla fall "54B". I Stockholmskartan från år 1972 kallas linjen "54X".
Tyvärr så har jag inte kartorna emellan dessa årtal.

Mr H

Peter Rost

Appropå E-turer: Ordinarie ingående 48:or mot Söderhallen skyltades några kvällsturer 48E, Karolinska sjukhuset - Tjärhovsgatan. I tabellen stod det "A endast till Tjärhovsgatan", istället för Södersjukhuset - detta tidigt åttiotal.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 21 oktober 2014, 19:37:44 PM

I Stockholmskartan från 1969 kallas linjen i alla fall "54B". I Stockholmskartan från år 1972 kallas linjen "54X".
Tyvärr så har jag inte kartorna emellan dessa årtal.

Mr H

I Stockholmskartan 1970 (godkänd 11/5-70) kallas linjen "54B".

/Gunnar

Railmaster

Då undrar jag bara varifrån 54B utgick på sin färd mot Bergsunds strand?

Hasse L

Citat från: Railmaster skrivet 22 oktober 2014, 15:55:46 PM
Då undrar jag bara varifrån 54B utgick på sin färd mot Bergsunds strand?
Såvitt jag minns (och med stöd av bevarade turlistor från 1968-70) så kördes alla 54B till och från Jarlaplan. Men bara i morgonrusningen.  Nybodahallen körde.

Hasse