Huvudmeny

Bakom Flötet

Startat av preacher, 17 oktober 2014, 14:48:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Ett Citat från Busstidningen/Göteborgsposten

"En 33-årig busschaufför döms till en villkorlig påföljd och 9 000 kr i dagsböter efter att ha somnat framför ratten när han kört buss åt företaget Keolis, som sköter busslinjen på uppdrag av Västtrafik, berättar Göteborgs-Posten."

Kanske hade varit bättre om han somnat Bakom ratten ;)

Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

virtual1

Citat från: preacher skrivet 17 oktober 2014, 14:48:43 PM
Ett Citat från Busstidningen/Göteborgsposten

"En 33-årig busschaufför döms till en villkorlig påföljd och 9 000 kr i dagsböter efter att ha somnat framför ratten när han kört buss åt företaget Keolis, som sköter busslinjen på uppdrag av Västtrafik, berättar Göteborgs-Posten."

Kanske hade varit bättre om han somnat Bakom ratten ;)

Å andra sidan, vad är bak och vad är fram på en ratt egentligen =)

1896

Här kommer vi in på det oerhört intressanta ämnet dubbelbestraffning, vilket är förbjudet enligt EU-lag, men alltså förekommer i Sverige, föraren har fått sparken, och samtidigt blivit dömd i domstol.  ::)

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 oktober 2014, 18:25:15 PM
Här kommer vi in på det oerhört intressanta ämnet dubbelbestraffning, vilket är förbjudet enligt EU-lag, men alltså förekommer i Sverige, föraren har fått sparken, och samtidigt blivit dömd i domstol.  ::)

Dock räknas det inte som dubbelbestraffning eftersom den arbetsrättsliga delen inte avgörs av domstol eller annan myndighet.

Dessutom kan man faktiskt dömas till fängelse/dagsböter och sedan få körkortet indraget för en o samma förseelse utan att ens det räknas som dubbelbestraffning däremot kan man inte dömas till böter eller frihetsberövning samtidigt som man får betala skattetillägg för t.ex skattebrott

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 oktober 2014, 18:51:36 PM
Dock räknas det inte som dubbelbestraffning eftersom den arbetsrättsliga delen inte avgörs av domstol eller annan myndighet.

Dessutom kan man faktiskt dömas till fängelse/dagsböter och sedan få körkortet indraget för en o samma förseelse utan att ens det räknas som dubbelbestraffning däremot kan man inte dömas till böter eller frihetsberövning samtidigt som man får betala skattetillägg för t.ex skattebrott

Men i praktiken så är det ju dubbelbestraffning, och har han dessutom fått körkortet indraget, då är det ju trippelbestraffning !

Det är just det där med indragna körkort samtidigt med en dom i domstol som jag tycker är intressant, har man sonat sitt brott genom fängelse eller böter, så ska man ju inte samtidigt ställas utanför arbetsmarknaden, om man nu är yrkesförare. Syftet med att dömas för brott är väl att man ska återgå till ett ärligt liv i slutändan, då kan man ju inte samtidigt ta ifrån vederbörande levebrödet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 oktober 2014, 12:07:04 PM
Men i praktiken så är det ju dubbelbestraffning, och har han dessutom fått körkortet indraget, då är det ju trippelbestraffning !

Det är just det där med indragna körkort samtidigt med en dom i domstol som jag tycker är intressant, har man sonat sitt brott genom fängelse eller böter, så ska man ju inte samtidigt ställas utanför arbetsmarknaden, om man nu är yrkesförare. Syftet med att dömas för brott är väl att man ska återgå till ett ärligt liv i slutändan, då kan man ju inte samtidigt ta ifrån vederbörande levebrödet.

Du kan väl ändå inte mena att en bussförare som så uppenbart missköter sitt jobb som denne och därmed utgör en klar fara för dem som han kör skall få behålla sitt jobb. Eller ens sitt körkort.

Det är väl du som i andra sammanhang vill höja bussförarnas status. Det gör du inte på det här viset.

Och detta är inte dubbelbestraffning enligt vad som avses i EU-lagen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2014, 12:37:05 PM
Du kan väl ändå inte mena att en bussförare som så uppenbart missköter sitt jobb som denne och därmed utgör en klar fara för dem som han kör skall få behålla sitt jobb. Eller ens sitt körkort.

Det är väl du som i andra sammanhang vill höja bussförarnas status. Det gör du inte på det här viset.

Och detta är inte dubbelbestraffning enligt vad som avses i EU-lagen.

Förstå mig rätt, alla kan göra misstag, och efter ett sådant måste man ha möjligheten att komma tillbaka.

Jo

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 oktober 2014, 12:07:04 PM

Det var väl jämförelsen med skattebrotten som gjorde att några hoppades komma undan körkortindragning sen de väl betalat böter och tvärtom.

Tidningen PROFFS hade i våras en artikel om det men de rättsfall man tar upp där gick ju inte syndarnas väg.

JH

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 oktober 2014, 13:53:54 PM
Förstå mig rätt, alla kan göra misstag, och efter ett sådant måste man ha möjligheten att komma tillbaka.

Om man sätter sig bakom ratten trots att man är trött nog för att somna på fläcken saknar man rätt omdöme och har inget i yrket att göra.

Björn Ax

Att ha körkort är ingen rättighet det är ett ansvar. Alltså ses det inte som en bestraffning att bli av med det.

Håller med dom andra. Sätter man sig bakom ratten när man är så trött då ska man inte ha körkort.

Skickat från min Xperia Z1 Compact via Tapatalk

1896

Citat från: JH skrivet 18 oktober 2014, 15:25:46 PM
Om man sätter sig bakom ratten trots att man är trött nog för att somna på fläcken saknar man rätt omdöme och har inget i yrket att göra.

Samtidigt, om man gör fel en gång, så måste man ju ha rätten att kunna bevisa att man kan och vet bättre, och att man lärt sig något utav misstaget. Det är ju så man utvecklas som människa, genom att lära sig av sina misstag.

Men jag försvarar inte handlingen som sådan, det är dumt att jobba till kl 00:00, om man ska upp och köra yrkesmässigt kl 04.00.

1896

Citat från: Björn Ax skrivet 18 oktober 2014, 15:53:54 PM
Att ha körkort är ingen rättighet det är ett ansvar. Alltså ses det inte som en bestraffning att bli av med det.

I klartext, oavsett hur myndigheter ser på det, så är det en bestraffning för den drabbade.

JH

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 oktober 2014, 16:45:54 PMSamtidigt, om man gör fel en gång, så måste man ju ha rätten att kunna bevisa att man kan och vet bättre, och att man lärt sig något utav misstaget.

Det gör man på uppkörningen.

Jag vet att ingen är perfekt, alla har vi gjort bort oss inför passagerare, kollegor eller chefen. Skillnaden mellan att blåsa förbi en hållplats och att somna bakom ratten är att du alltid kan stanna och be om ursäkt för de extra 50 meter folk får gå men du kan inte ge livet åter till fotgängaren du körde över. Det finns inget utrymme för sådana "misstag" med 25 ton eller ens med bilar på 1,2. Motorfordon utom kontroll är en livsfara för alla i dess väg, samtidigt anförtror passagerarna sina liv åt chauffören. Om man slarvar med detta grundläggande ansvar ska man inte få köra bil/buss/flygplan/etc.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 oktober 2014, 16:45:54 PM
Samtidigt, om man gör fel en gång, så måste man ju ha rätten att kunna bevisa att man kan och vet bättre, och att man lärt sig något utav misstaget. Det är ju så man utvecklas som människa, genom att lära sig av sina misstag.

Men jag försvarar inte handlingen som sådan, det är dumt att jobba till kl 00:00, om man ska upp och köra yrkesmässigt kl 04.00.

Det är inte bara dumt...