Så här kunde de sett ut

Startat av bjalle, 17 november 2007, 10:24:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Heheheheeee... De hade Bussmicke gillat  ;)

Nico

Själv är jag alldeles överlycklig att varianten inte rullar här för maken till osmaklig design på fronten...  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bjalle

Citat från: Nico skrivet 17 november 2007, 10:30:48 AM
Själv är jag alldeles överlycklig att varianten inte rullar här för maken till osmaklig design på fronten...  :o

Vadå, en leende buss kunde väl varit trevligt ;D

Nico

Utan att vilja förolämpa någon eller nedvärdera någons smak, men vilket leende då? Tyvärr ser jag för egen del i alla fall bara en erbarmligt usel design som mest verkar ha gått ut på att något skulle bli så billigt som möjligt. Har sett skokartonger med mera tilltalande design.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 17 november 2007, 10:27:37 AM
Heheheheeee... De hade Bussmicke gillat  ;)

Kan inte gå på sidan från jobbet, ligger nån spärr inne.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Nico skrivet 17 november 2007, 11:19:26 AM
Utan att vilja förolämpa någon eller nedvärdera någons smak, men vilket leende då? Tyvärr ser jag för egen del i alla fall bara en erbarmligt usel design som mest verkar ha gått ut på att något skulle bli så billigt som möjligt. Har sett skokartonger med mera tilltalande design.  ;D

Smaken är som baken........
Själv tycker jag de har modern design som är 100 gånger snyggare än Volvo Säffle som jag tycker ser mer ut som en förvuxen badbalja men det är ju tur att smaken är olika

Cero

Citat från: Nico skrivet 17 november 2007, 11:19:26 AM

Håller med. Tycker Scanias egen Omnilink är betydligt snyggare. Dock förefaller det vara en bra busstyp.

/Cero

Andreas Ljungqvist

Jag tycker för min del att Scalan är snygg, men jag respekterar andras smak lika mycket för det.. Lahden autokoris lahti scala har vunnit ett designpris vill jag minnas, hittar inte informationen nu bara, men det bevisar ju att så osmaklig kan den inte vara...

Sen att det nog är en billig design med mycke vindbrus från nospartiet är en annan sak...

bjalle

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 17 november 2007, 16:45:20 PM
Jag tycker för min del att Scalan är snygg, men jag respekterar andras smak lika mycket för det.. Lahden autokoris lahti scala har vunnit ett designpris vill jag minnas, hittar inte informationen nu bara, men det bevisar ju att så osmaklig kan den inte vara...

Har inte sagt nåt annat heller... För det gör jag också

Andreas Ljungqvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 17 november 2007, 16:48:38 PM
Har inte sagt nåt annat heller... För det gör jag också

De sa jag inte att DU sagt....

bjalle

Citat från http://www.lahdenautokori.fi

Lahden Autokori Oy:s låggolvsbusss Scala har fått ett högt värderat hedersomnämnande på Findesignnow 02-utställningen, som presenterar det nyaste inom finländsk design.Bussdesign har aldrig tidigare belönats med ett liknande erkännande i Finland. Utställningens jury motiverar hedersomnämnandet med att säga att Scala utgör "en smart lösning på ett komplicerat designproblem, där alla delar verkar till förmån för". "När man sitter i bussen känns det helt enkelt bra", förklarar juryns ordförande, professor Helena Hyvänen från Konstindustriella Högskolan (Taideteollinen Korkeakoulu).

Bussmodellen som presenterades 2001 deltog i Findesignnow-utställningen, som omfattade totalt 230 produkter av närmare 200 designers. Utställningens deltagare hade utvalts bland över 500 aspiranter. För Scalas flera år långa utvecklingsprocess ansvarade Lahden Autokori eget utvecklings- och planeringsteam, med stöd av helsingforsbaserade Creadesign Oy som drog upp de grundgivande riktlinjerna. I Scalas inredningsdetaljer ser man spår av Lahden Autokoris egen industridesigners penna.

Den nya produkten har väckt uppmärksamhet framförallt med sin utformning, som skiljer sig från de traditionella stadsbussarna. Passagerarna har berömt Scala för att den är bekvämt och har ett trevligt leende.

Slut citat

Ersa

Köra och meka med: Gärna!  :D Tydligen är de bättre än Vegan säger de som kört båda typer.

Designpris? Nej! De kunde helst ha placerat strålkastarna över/under varandra, som på gamla Säffle "H1-3"!  ;D

homer

det är ju väldigt trevligt att man har 4 stora runda strålkastare de ger ett bra ljus, till skillnad mot carrus, säffle och omni

Ersa

Citat från: homer skrivet 17 november 2007, 20:54:40 PM
det är ju väldigt trevligt att man har 4 stora runda strålkastare de ger ett bra ljus, till skillnad mot carrus, säffle och omni

Detta borde Lahden Autokori få pris för!  :D