DD premiär på X-Trafik linje 41

Startat av Peter Öden, 15 oktober 2014, 19:44:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Idag var det premiär för den första VDL DD att sättas i trafik på linje 41 Sandviken-Hofors.
VS & Perssons Bussar 716/TKX 073, buss 717 dröjer lite med sin ankomst då den ej anlänt Sverige ännu.

Mvh Peter Ö

AO

Det var ju verkligen på tiden med tanke på hur trångt det varit på linje 41, åtminstone de senaste fem åren. Verkligen välkommet. Blir intressant att se bilder. Den ska tydligen vara i Gästrikelacken så nu finns dubbeldäckare i både Gästrike- och Hälsingelack.

Olof Lagerkvist

Citat från: Peter Öden skrivet 15 oktober 2014, 19:44:32 PM
Idag var det premiär för den första VDL DD att sättas i trafik på linje 41 Sandviken-Hofors.
VS & Perssons Bussar 716/TKX 073, buss 717 dröjer lite med sin ankomst då den ej anlänt Sverige ännu.

Oj det var trevliga nyheter! Då får jag kanske åka upp dit och ordna en uppdatering av avatarbilden som jag använder här i forumet. Den föreställer en buss på linje 41 med hotellet i Hofors i bakgrunden. :)

Citat från: AO skrivet 15 oktober 2014, 23:21:50 PM
Det var ju verkligen på tiden med tanke på hur trångt det varit på linje 41, åtminstone de senaste fem åren. Verkligen välkommet. Blir intressant att se bilder. Den ska tydligen vara i Gästrikelacken så nu finns dubbeldäckare i både Gästrike- och Hälsingelack.

Instämmer. Det verkar varit en imponerande utveckling av resenärsantal på den linjen senaste åren.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Vad menas med Gästrike- resp Hälsingelack? Är inte färgerna baserade på operatörernas färger numera?

MrH

Citat från: Ersa skrivet 16 oktober 2014, 12:16:20 PM
Vad menas med Gästrike- resp Hälsingelack? Är inte färgerna baserade på operatörernas färger numera?

Nix. När Nobina hade sagt upp sitt kontrakt i förtid och KR Trafik vann anbudet och tog över trafiken med hjälp av underleverantörer, så ville X-trafik markera att det skedde en nystart. Då infördes en helt ny färgsättning på bussarna som rullar i just Gästrikland. Samtidigt behöll man den vit/röda (respektive i stadstrafik gul/röda) X-trafiklacken uppe i Hälsingland.  Så man kan säga att det är ett län men två färgsättningar, ett för varje landskap.

/MrH

Ersa

Citat från: MrH skrivet 16 oktober 2014, 15:22:44 PM
Nix. När Nobina hade sagt upp sitt kontrakt i förtid och KR Trafik vann anbudet och tog över trafiken med hjälp av underleverantörer, så ville X-trafik markera att det skedde en nystart. Då infördes en helt ny färgsättning på bussarna som rullar i just Gästrikland. Samtidigt behöll man den vit/röda (respektive i stadstrafik gul/röda) X-trafiklacken uppe i Hälsingland.  Så man kan säga att det är ett län men två färgsättningar, ett för varje landskap.

Aha, där ser man. :) Det har nog varit lite för få nya bilder från landsbygdstrafiken i Hälsingland här på sistone för att man ska kunnat hänga med i svängarna.

AO

Någon som sett denna i trafik ännu? Och kanske tagit en bild?

Klaverdörr

Hej

Det körs en DD i trafik för fullt på linje 41. Dock är den lackad gul/röd typ samma som i Hälsningland med Delar av "X" fram och bak. Om det nu inte är den andra DD som kört på linje 41. Har ej sett den på nära håll men på Linje 41 har den gått iaf.

Bussmicke

Citat från: AO skrivet 20 oktober 2014, 23:32:32 PM
Någon som sett denna i trafik ännu? Och kanske tagit en bild?

Du kanske kan ta bilder?  ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Haha, jarå. Bara jag lyckades se den någon gång. Har försökt hålla utkik efter den men inte sett den. Därför jag frågade här om den verkligen varit i trafik :)

Niklas Bygdestam

Så dessa dubbeldäckare ni tar upp här är inte samma som går på E4:an Gävle-Söderhamn-Hudiksvall?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Gurra

Dubbeldäckarna är nya, den ena är i trafik sedan förra onsdagen på linje 41. Den andra kommer att sättas i trafik i slutet av veckan.
Båda kommer uteslutande att gå på linje 41.

Klaverdörr

Hej!

Såg den som körs på Linje 41 idag när kom med bilen, den är som den vita med gult ist för vitt men det röda är det samma.