Superbussen till Borås

Startat av Professorn, 15 oktober 2014, 18:28:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Professorn

Borås Tidning har en intervju med MP-Tom Andersson, och nu lanseras nya superbussen till Borås... Staden med alla kullerstensgator. Blir bra det här.

http://www.bt.se/nyheter/boras/sa-paverkas-trafiken-i-boras-av-superbussen---mp-(4492276).gm

Staffan Sävenfjord

Citat från: Professorn skrivet 15 oktober 2014, 18:28:29 PM
Borås Tidning har en intervju med MP-Tom Andersson, och nu lanseras nya superbussen till Borås... Staden med alla kullerstensgator. Blir bra det här.

http://www.bt.se/nyheter/boras/sa-paverkas-trafiken-i-boras-av-superbussen---mp-(4492276).gm

Kullerstensgator är det inte men väl gator täckta med gatsten. Kullersten är som namnet antyder rund upptill medan gatsten är platt. Den senare har fördelen att den relativt enkelt kan asfalteras över med gott resultat. Så det är inte där hindret ligger.

Däremot kan man undra hur "superbussarna" skall klara den smala och backiga Åsbogatan. Samt hur man skall plats för egna körfält genom t ex Simonsland.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

pegee

Förstår inte riktigt det här. Vilken entreprenör skall driva den trafiken? Eftersom
Lokaltrafiken i Borås just nu är under juridisk prövning så verkar det besynnerligt
att ta på sig ett sådant omfattande projekt eftersom det inte på något sätt är klart
vem som skall utföra det.

Att sedan behovet är akut har jag all förståelse för!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 15 oktober 2014, 20:02:28 PM
Förstår inte riktigt det här. Vilken entreprenör skall driva den trafiken? Eftersom
Lokaltrafiken i Borås just nu är under juridisk prövning så verkar det besynnerligt
att ta på sig ett sådant omfattande projekt eftersom det inte på något sätt är klart
vem som skall utföra det.

Att sedan behovet är akut har jag all förståelse för!

Det lär väl bli en separat upphandling av den här trafiken. Och man kan ju inte gärna inte stoppa utvecklingen av lokaltrafiken i Borås bara för att BL håller på och krånglar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2014, 18:35:22 PM
Kullerstensgator är det inte men väl gator täckta med gatsten. Kullersten är som namnet antyder rund upptill medan gatsten är platt. Den senare har fördelen att den relativt enkelt kan asfalteras över med gott resultat. Så det är inte där hindret ligger.

Däremot kan man undra hur "superbussarna" skall klara den smala och backiga Åsbogatan. Samt hur man skall plats för egna körfält genom t ex Simonsland.

Det är väl tänkt att Skaraborgsvägen genom Simonsland inte ska ha genomfartstrafik annat än för bussar. Det bör i alla fall vara det som avses, men detaljplanförslagen är lite svårtydda. För några år sedan gjordes en skiss som visade lite åt vilket håll man tänkt sig utvecklingen av trafiksituationen mellan Knalleland och Högskolan. Skissen ska väl inte tolkas "bokstavligt", det brukar finnas visst avstånd mellan idéskisser och färdiga detaljplaner, men den är ändå intressant. Skissen finns att ladda ner bland annat här:
http://www.bt.se/multimedia/archive/01817/Knalleland_111125_1817878a.pdf

För Åsbogatan har det emellanåt funnits liknande idéer om reserverad gata enbart för busstrafik, men det verkar inte vara aktuellt längre. För övrigt fanns under en period liknande idéer för Lars Kaggsgatan genom Kristineberg men där blev det ju som bekant av okänd anledning istället en kombination av smal och krokig bil- och bussväg och cykelväg.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 16 oktober 2014, 11:02:12 AM
Det är väl tänkt att Skaraborgsvägen genom Simonsland inte ska ha genomfartstrafik annat än för bussar. Det bör i alla fall vara det som avses, men detaljplanförslagen är lite svårtydda. För några år sedan gjordes en skiss som visade lite åt vilket håll man tänkt sig utvecklingen av trafiksituationen mellan Knalleland och Högskolan. Skissen ska väl inte tolkas "bokstavligt", det brukar finnas visst avstånd mellan idéskisser och färdiga detaljplaner, men den är ändå intressant. Skissen finns att ladda ner bland annat här:
http://www.bt.se/multimedia/archive/01817/Knalleland_111125_1817878a.pdf

För Åsbogatan har det emellanåt funnits liknande idéer om reserverad gata enbart för busstrafik, men det verkar inte vara aktuellt längre. För övrigt fanns under en period liknande idéer för Lars Kaggsgatan genom Kristineberg men där blev det ju som bekant av okänd anledning istället en kombination av smal och krokig bil- och bussväg och cykelväg.

Det går inte stänga av vare sig Skaraborgsvägen genom Simonsland, Åsbogatan eller Lars Kaggsgatan för annat än genomfartstrafik. Men boråsarna bryr sig inte om sådana förbud utan kör igenom ändå om det går. I så fall får man sätta upp ett fysiskt hinder som man gjorde på Enandersgatan för någon månad sedan i samband med att Alingsåsvägen var avstängd. Detta var utformat så att endast bussar och andra större fordon kunde komma fram. Personbilar - inte ens SUV-ar, klarade det inte.

Så jag är lite skeptisk. Men BRT i Borås är ju i alla fall betydligt rimligare än spårvagn.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

John P

Rätta mig om jag har fel, men är inte de största bussarna i Borås i dagsläget boggibussar och inte ledbussar ?
Vore inte ett första steg att införa ledbussar där det i dag rullar boggibussar innan man börjar tala om superbussar för med superbussar menas väl dubbelledbussar som de i Malmö och Göteborg ?
Visst, en vanlig ledbuss rymmer inte lika många passagerare som en dubbelledbuss, de rymmer dock ganska många fler passagerare än en boggibuss, dock inte säkert att det blir så jätte många fler sittplatser. En vanlig standard ledbuss fördelar bör onekligen vara att de är billigare i inköp, har ett högre andrahandsvärde då marknaden för vanliga ledbussar är större än för dubbelled, det lär också krävas mindre anpassningar i gatumiljön för att kunna köras i trafik, en annan fördel är att de blir mer flexibla då de lättare kan användas på andra linjer än de brukar användas på.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: John P skrivet 16 oktober 2014, 16:56:42 PM
Rätta mig om jag har fel, men är inte de största bussarna i Borås i dagsläget boggibussar och inte ledbussar ?
Vore inte ett första steg att införa ledbussar där det i dag rullar boggibussar innan man börjar tala om superbussar för med superbussar menas väl dubbelledbussar som de i Malmö och Göteborg ?
Visst, en vanlig ledbuss rymmer inte lika många passagerare som en dubbelledbuss, de rymmer dock ganska många fler passagerare än en boggibuss, dock inte säkert att det blir så jätte många fler sittplatser. En vanlig standard ledbuss fördelar bör onekligen vara att de är billigare i inköp, har ett högre andrahandsvärde då marknaden för vanliga ledbussar är större än för dubbelled, det lär också krävas mindre anpassningar i gatumiljön för att kunna köras i trafik, en annan fördel är att de blir mer flexibla då de lättare kan användas på andra linjer än de brukar användas på.

Vanliga ledbussar på linje 1 med dagens infrastruktur är ingen lösning. Bussarna går med 6 minuters intervall och med en ledbuss tenderar körtiden bli längre. Det ökar alltså risken ytterligare för att bussarna klumpar ihop sig ännu mer än i dag. Skall man öka framkomligheten för ettan måste man titta på bussbanor, signalprioriteringar m m. När man väl infört detta så kanske man kan överväga om det räcker med vanliga ledbussar eller rentav boggibussar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

John P

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 oktober 2014, 18:00:42 PM
Vanliga ledbussar på linje 1 med dagens infrastruktur är ingen lösning. Bussarna går med 6 minuters intervall och med en ledbuss tenderar körtiden bli längre. Det ökar alltså risken ytterligare för att bussarna klumpar ihop sig ännu mer än i dag. Skall man öka framkomligheten för ettan måste man titta på bussbanor, signalprioriteringar m m. När man väl infört detta så kanske man kan överväga om det räcker med vanliga ledbussar eller rentav boggibussar.


Ok, tack för klarläggandet!
Bussförare på Nobina Trollhättan.