Huvudmeny

Personalbehov...

Startat av Wetjo, 15 oktober 2014, 10:40:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Lars-Håkan_E

Citat från: Wetjo skrivet 15 oktober 2014, 10:40:10 AM
Detta gäller i Dalarna.... Hur är det i resten av landet?

http://www.dt.se/allmant/dalarna/stort-behov-av-nya-bussforare

http://www.dt.se/dalarna/falun/sandra-det-ar-jatteroligt-att-kora-buss

För timanställning finns det alltid ett behov, däremot är det ju tyvärr svårt att kunna erbjuda tillsvidaretjänster på heltid och det är ju ett problem.

1896

Tycker att man förskönar verkligheten i den där artikeln, förvisso är det säkert en del pensionsavgångar, men är det inte samtidigt så att vid varje ny upphandling faller ett antal gamla förare ifrån av olika skäl ?  ??? Sedan håller man ju faktiskt på att utveckla system men förarlösa bussar, så kortsiktigt kanske det finns behov för 3000 förare per år, men långsiktigt, är det verkligen ett framtidsyrke ?  ???

homer

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 oktober 2014, 17:14:12 PM
Tycker att man förskönar verkligheten i den där artikeln, förvisso är det säkert en del pensionsavgångar, men är det inte samtidigt så att vid varje ny upphandling faller ett antal gamla förare ifrån av olika skäl ?  ??? Sedan håller man ju faktiskt på att utveckla system men förarlösa bussar, så kortsiktigt kanske det finns behov för 3000 förare per år, men långsiktigt, är det verkligen ett framtidsyrke ?  ???

Skulle du själv kliva på en förarlös buss?

kimpan

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 oktober 2014, 17:14:12 PM
Tycker att man förskönar verkligheten i den där artikeln, förvisso är det säkert en del pensionsavgångar, men är det inte samtidigt så att vid varje ny upphandling faller ett antal gamla förare ifrån av olika skäl ?  ??? Sedan håller man ju faktiskt på att utveckla system men förarlösa bussar, så kortsiktigt kanske det finns behov för 3000 förare per år, men långsiktigt, är det verkligen ett framtidsyrke ?  ???

Det där med förarlösa bussar ligger nog rätt långt in i framtiden tror jag. på sikt kanske 15-20 år. Frågan är om något bolag är beredd att ta den investeringskostnaden.... Det allmänna har ju som bekant inte mycket pengar....

Det är väl oftast bussbolagen själva som skapar bristen på förare då man inte erbjuder trygga, säkra anställningar..... Utan många kör med olika former av deltids/timanställningar som gör att så fort ett heltidsarbete dyker upp tar man det istället....

Staffan Sävenfjord

Citat från: kimpan skrivet 17 oktober 2014, 11:09:48 AM
Det där med förarlösa bussar ligger nog rätt långt in i framtiden tror jag. på sikt kanske 15-20 år. Frågan är om något bolag är beredd att ta den investeringskostnaden.... Det allmänna har ju som bekant inte mycket pengar....


Förarlösa bussar kan väl bara bli aktuellt i lokaltrafik. För långväga busstrafik lär det behövas förare så länge det finns bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Jag vill ha en monorail. :D Ne skämt och sido. Var ju ett försök med en förarlös bana här i Uppsala men det gick ju inge bra med den och inget nytt försök har gjorts här.

Så bussförare kommer nog alltid finnas tills teleportören blir vanlig. :)

mittlinje

Citat från: kimpan skrivet 17 oktober 2014, 11:09:48 AM

Det är väl oftast bussbolagen själva som skapar bristen på förare då man inte erbjuder trygga, säkra anställningar..... Utan många kör med olika former av deltids/timanställningar som gör att så fort ett heltidsarbete dyker upp tar man det istället....

Håller inte med om att bussbolagen själva skapar brister, om chaufförer får allt de önskar sig blir det problem. Och hur löser vi heltid i glesbygd med enbart skoltrafik - en tur på morgon och två turer på eftermiddag på heltid?

Ersa

Citat från: mittlinje skrivet 17 oktober 2014, 13:02:21 PM
Håller inte med om att bussbolagen själva skapar brister, om chaufförer får allt de önskar sig blir det problem. Och hur löser vi heltid i glesbygd med enbart skoltrafik - en tur på morgon och två turer på eftermiddag på heltid?

Det finns ju dock viss skillnad i storlek på bussbolag och trafikområden. Glesbygden är en sak, och områden som Norrort är en annan. I vissa fall i vissa stordriftsområden förekommer det nog ändå viss motvilja till att tillsvidareanställa på heltid.

Lars-Håkan_E

Citat från: mittlinje skrivet 17 oktober 2014, 13:02:21 PM
Håller inte med om att bussbolagen själva skapar brister, om chaufförer får allt de önskar sig blir det problem. Och hur löser vi heltid i glesbygd med enbart skoltrafik - en tur på morgon och två turer på eftermiddag på heltid?

Huvudproblemet med skoltrafiken är att den ger jobb bara ca 178 dagar om året, även om man lyckas ge 7-7,5 timme per dag så fattas det 80 dagars arbete för att ge ett heltidsjobb på årbasis.