Huvudmeny

Appropå Lahti Scala

Startat av Frippe Fribas, 13 oktober 2014, 17:55:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Med anledning av inlägget i Staffans tråd om Cartagena kom jag att tänka på de Scalor som numera rullar i Dalarna.

För ögonblicket har jag dock bara denna bild att bjuda på:

Jag tänkte inte så mycket på det när jag knäppte bilden med mobilen, men när jag nu kollar ser jag att det är en av två bussar som Keolis hyrt i avvaktan på nyleveranser för trafiken mellan Borlänge och Falun.
Bussen på bilden och dess syster 9813/TNN565 lär inte bli kvar så länge hos Keolis då nyleveranserna är beräknade till början av november och då blir det sannolikt ännu bättre komfort på sträckan.
//Fredrik

Jan

Är det normalgolv som gäller utanför stadsgränsen?
I branschen i 40 år

joacimw

själv tycker ja att de bästa som finns är att åka scala

Frippe Fribas

Citat från: Jan skrivet 13 oktober 2014, 19:34:53 PM
Är det normalgolv som gäller utanför stadsgränsen?
Jag har inte koll på avtalskraven, men när jag och Marc var i Dalarna var det lite blandad kompott, nyinköpen verkade så gott som uteslutande vara lågentré medan några äldre normalgolvade Vest fortfarande rullade lite här och var.
Keolis nyanskaffning till Falun-Borlänge blir dock höggolvare, så det är möjligt att det inte är krav på lågentré på alla linjer.
//Fredrik

Jan

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 oktober 2014, 20:20:53 PM
Jag har inte koll på avtalskraven, men när jag och Marc var i Dalarna var det lite blandad kompott, nyinköpen verkade så gott som uteslutande vara lågentré medan några äldre normalgolvade Vest fortfarande rullade lite här och var.
Keolis nyanskaffning till Falun-Borlänge blir dock höggolvare, så det är möjligt att det inte är krav på lågentré på alla linjer.
//Fredrik
Västanhede har köpt ett antal MB Integro.
I branschen i 40 år

Niklas Bygdestam

Är inte Skåne den del i Sverige som har flest Lahti Scala?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2014, 21:50:33 PM

Så kanske det var en gång men inte längre, de flesta Skåningarna är ju borta.

Jönköping lär väl vara det lön med flesta Scala i trafik, följt av Gotland/Västtrafik/Örebro utan inbördes gradering.

Jan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2014, 21:50:33 PM
Samtliga i nordöst är borta sedan Thygessons slutande 2013. Isaksson/Karlssons Scalor försvinner i december i år. 1 blir kvar den som Tjörnarpsbuss har i Höör.
I branschen i 40 år

Wetjo

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 oktober 2014, 20:20:53 PM
//Fredrik

Keolis väntar som sagt nya bussar till "Stråktrafiken". När dessa kommer frigörs boggiebussar som räcka avtalsperioden ut, dvs 160630.