Borås Lokaltrafiks Neoplan-bussar [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 11 oktober 2014, 22:22:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

BL:s fyra kvarvarande Neoplan N4409 Centroliner, 720, 721, 724 och 725, används normalt på linjerna 10-16. Till dessa går det åt tre bussar: en på linje 11 medan de båda andra trafikerar övriga linjer. På morgonen går en av dem först i en förstärkningstur på linje 2 från Trandared till Södra torget, i den andra förstärkningsturen som finns går f ö en "vanlig" buss som sedan används i en tur på linje 14. Det finns inte annonserat någon förstärkningstur på linje 7 från Hedvigsborgshållet men jag har sett en även som extrabuss där. Det sägs ju att linjerna 10-16 kommer att försvinna till vintern och då lär dessa småbussar med största säkerhet inte behövas längre. Märkligt nog har man under året (hittills) gett tre av dem en skaplig yttre uppfräschning då de bl a genomgått hel eller delvis omlackering. Här följer lite bilder från året på bussarna i fråga - vi börjar med några tagna på de först nämnda insatsturerna på linjerna 2 och 7.

720 som linje 7 på Druveforsvägen den 25 april.

Samma buss på linje 2 på Druveforsvägen den 12 maj.

724 på Bryggaregatan som linje 2 den 22 augusti.

721 blev den första av dem att fräschas upp - nedan en reprisbild på den tagen strax efter att den blivit klar.

721 på Söderkullagatan som linje 11 den 30 april.

Här följer så några nytagna bilder på de fyra bussarna - nu har även 724 och 725 fräschats upp en del.

720 som linje 11 i korsningen Åsbogatan-Allégatan den 10 oktober.

721 på Åsbogatan som linje 12 den 10 oktober.

724 som linje 14 i rondellen vid Yxhammarsgatan-Allégatan den 10 oktober.

725 på linje 10 har stannat vid hållplatsen Trandaredsskolan på Trandaredsgatan den 11 oktober.

yngrot

Har oxå lagt märke  till att dessa snyggats till en del  och stämmer  det att de försvinner snart verkar det onekligen bortkastade pengar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 18 oktober 2014, 20:55:56 PM
Har oxå lagt märke  till att dessa snyggats till en del  och stämmer  det att de försvinner snart verkar det onekligen bortkastade pengar

Trots att det i somras ryktades att både 1x-linjerna och bussarna skulle bort redan i augusti blev det inte så. Nu har Västtrafik lagt upp nya tidtabeller och de tycks komma att gå kvar åtminstone till den 13 juni 2015.

Ser nu också att jag inte fick med 723 i uppräkningen i trådstarten. Den har jag inte sett på ett tag - kanske håller man på med uppfräschning av den också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 08 november 2014, 00:37:31 AM
Trots att det i somras ryktades att både 1x-linjerna och bussarna skulle bort redan i augusti blev det inte så. Nu har Västtrafik lagt upp nya tidtabeller och de tycks komma att gå kvar åtminstone till den 13 juni 2015.

Ser nu också att jag inte fick med 723 i uppräkningen i trådstarten. Den har jag inte sett på ett tag - kanske håller man på med uppfräschning av den också.

723 såg jag för ett par dagar sedan på linje 15 och visst var den uppfräschad. Jag blev lite förvånad när den dök upp eftersom inte heller jag innan dess sett den på länge.

Sedan var det mer än ett rykte att 1x-linjerna skulle bort efter sommaren. Bland annat angavs på de tryckta tidtabellerna att de bara skulle gå till den 16 augusti
(medan tidtabellen för övriga linjer går ut i december). Men positivt nog så ändrade man sig.