Nobina 1238 & 1293 i Oslo - 10 oktober 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 10 oktober 2014, 12:02:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En del stadstrafiklinje i Oslo verkar numera trafikeras av Nobina. Här vagn 1293.



Nobina 1238.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Jag tycker att MAN-bussar gör sig fint i Oslos lack :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 oktober 2014, 12:02:08 PM
En del stadstrafiklinje i Oslo verkar numera trafikeras av Nobina.

Det er linjene 31, 31E, 32 og 36E, noen av de tyngste linjene i hele Oslo. Linje 31 er også den eneste døgnkontinuerlige busslinjen i hele Norge, etter at TIMEkspressen linje 1 (Notodden-Oslo) la ned nattavgangene for to år siden, etter å ha kjørt hver eneste time siden mars 1998.

Dette anbudet som Nobina vant i 2012 er kanskje det mest kontroversielle i Norge så langt. Blant annet var det på grunn av kravene på at bussene skulle være mellom 18,74 og 18,75 meter. MAN var eneste produsent med aktuelle busser i produksjon, men det ble faktisk bygget både en Solaris Urbino 18,75 og en 18,75 meter lang Volvo 7700A. Solarisen ble blant annet vist på Persontrafik 2012 i Göteborg og går nå en plass i Polen. Volvo'n går nå for Avinor som "airside" flyplassbuss på Værnes (Trondheim).
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Citat från: Bergenga skrivet 10 oktober 2014, 14:13:55 PM
Det er linjene 31, 31E, 32 og 36E, noen av de tyngste linjene i hele Oslo. Linje 31 er også den eneste døgnkontinuerlige busslinjen i hele Norge, etter at TIMEkspressen linje 1 (Notodden-Oslo) la ned nattavgangene for to år siden, etter å ha kjørt hver eneste time siden mars 1998.

Dette anbudet som Nobina vant i 2012 er kanskje det mest kontroversielle i Norge så langt. Blant annet var det på grunn av kravene på at bussene skulle være mellom 18,74 og 18,75 meter. MAN var eneste produsent med aktuelle busser i produksjon, men det ble faktisk bygget både en Solaris Urbino 18,75 og en 18,75 meter lang Volvo 7700A. Solarisen ble blant annet vist på Persontrafik 2012 i Göteborg og går nå en plass i Polen. Volvo'n går nå for Avinor som "airside" flyplassbuss på Værnes (Trondheim).


Men nog verkar väl Oslo i huvudsak satsa på antingen MAN eller Mercedes?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Jag trodde Nobina körde fler linjer än dessa 4.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Citat från: Bussmicke skrivet 10 oktober 2014, 14:49:01 PM
Jag trodde Nobina körde fler linjer än dessa 4.

Tycker mig ha blivit informerad om att Nobina vunnit trafik i Oslo nyligen, omfattande en fjärdedel av Oslos busstrafik.  :)

Mikael T Nilsson

Tack för intressanta kommentarer! Ja, jag håller med om att MAN-bussarna gör sig bra i Oslo-rött.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bergenga

Citat från: Bussmicke skrivet 10 oktober 2014, 14:49:01 PM
Jag trodde Nobina körde fler linjer än dessa 4.

Av de røde (Ruter By) linjene tror jeg dette skal være de eneste, men jeg er faktisk ikke sikker. Nobina har flere av de grønne linjene (Ruter Region), men jeg har ingen oversikt over det.


Citat från: Kung Vasa skrivet 10 oktober 2014, 15:02:04 PM
Tycker mig ha blivit informerad om att Nobina vunnit trafik i Oslo nyligen, omfattande en fjärdedel av Oslos busstrafik.  :)

Jeg følger ikke med på anbud i Oslo, så det vet jeg faktisk ikke noe om. Derimot har jeg lest noe om at de har vunnet anbud i Ski og Nesodden, men det er grønne linjer (Ruter Region).

Ellers har Norgesbuss fått levert 52 nye busser til anbudet Oslo Øst, for det meste Solaris Urbino, og trafikkstart var nå sist søndag.
(http://www.norgesbuss.no/index.php/nyheter/44-norgesbuss-starter-kjoring-i-groruddalen)
Mvh.
Øyvind Berg

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 oktober 2014, 14:34:23 PM

Men nog verkar väl Oslo i huvudsak satsa på antingen MAN eller Mercedes?

Ja och det var just den osunda relationen mellan företrädare för huvudmannen och MAN som blev föremål för brottsutredning för något år sedan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jens Widén

Citat från: Bergenga skrivet 10 oktober 2014, 14:13:55 PM
Linje 31 er også den eneste døgnkontinuerlige busslinjen i hele Norge, etter at TIMEkspressen linje 1 (Notodden-Oslo) la ned nattavgangene for to år siden, etter å ha kjørt hver eneste time siden mars 1998.
Ruters linje 37 går også 24/7.

Bergenga

Citat från: Jens Widén skrivet 10 oktober 2014, 18:03:37 PM
Ruters linje 37 går også 24/7.

Ja, selvsagt. Jeg mente å huske at det var to linjer da de startet med det, men klarte tydeligvis ikke å finne ut av det.

Og i tillegg så glemte jeg jo NOW som kjører døgnkontinuerlig med minibuss Notodden-Oslo siden i sommer.


Men altså, fredag ettermiddag. Da kan man ikke vente annet ... ;)
Mvh.
Øyvind Berg

1896

Citat från: Kung Vasa skrivet 10 oktober 2014, 15:02:04 PM
Tycker mig ha blivit informerad om att Nobina vunnit trafik i Oslo nyligen, omfattande en fjärdedel av Oslos busstrafik.  :)

Trafik i östra Oslo, trafikstart Juni -15, Nobina blir då tredje största aktör i Oslo.  :)

Info finns på hemsidan.

Bussmicke

Vilka linjer avses med Groruddalen/Oslo øst?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 oktober 2014, 16:32:57 PM
Trafik i östra Oslo, trafikstart Juni -15, Nobina blir då tredje största aktör i Oslo.  :)

Info finns på hemsidan.

Texten på Nobinas hemsida (koncernhemsidan, inte Nobina Norge) är väldigt märklig. Vad menar man med "Östra Oslo"???
Det stämmer inte alls med vad man kan hitta på Ruters (trafikhuvudmannens) hemsida. Där framgår följande:

Oslo Öst/Groruddalen vanns av Norgesbuss (från Unibuss) i upphandlingen 2013 med trafikstart nu i oktober.
Östensjö (också i östra Oslo) vanns av Unibuss (från Norgesbuss) i juni med trafikstart juni 2015.
Inte något om Nobina här alltså.
Nobina försvarade däremot i juniupphandlingen sina trafikkontrakt på Nesodden och i Ski och Vestby, men det är ingen nyvunnen trafik, och inte i Oslo utan grannkommunerna.

Vad menar Nobina egentligen?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

#14
"Tredje största aktör i Oslo" är dessutom inte mycket att skryta med då det bara finns fyra aktörer som kör röda stadsbussar i Oslo...  ;D (Unibuss, Norgesbuss, Nettbuss Öst, Nobina)

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.