Volvo 8900 vid Gardemoen lufthavn - 9 oktober 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 10 oktober 2014, 12:00:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I Osloregionen finns det en del Volvo 8900-vagnar, bl a Nettbuss 1125, som trafikerar Gardemoen lufthavn och hotell inom flygplatsområdet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 oktober 2014, 12:00:34 PM


I Osloregionen finns det en del Volvo 8900-vagnar, bl a Nettbuss 1125, som trafikerar Gardemoen lufthavn och hotell inom flygplatsområdet.


Jag antar att detta är en polsktillverkad 8900?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 oktober 2014, 13:40:41 PM
Jag antar att detta är en polsktillverkad 8900?

Nei, dette er en av førserien bygget i Säffle høsten 2010. Byggenummer S100116. Den gikk som demobuss for Volvo Norge fram til den ble Nettbuss Øst #21125 i april/mai 2012. På Gardermoen går også en annen 8900LE, #21126 DN86649, i trafikken mellom flyplassen og hotellene og parkeringsplassene. Tidligere har det mest gått Vest-bygde busser og en gammel OmniLink i den trafikken, men nå tror jeg det også er en del Citaro LE som kom fra BorgBuss i Sarpsborg/Fredrikstad i fjor.
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Citat från: Bergenga skrivet 10 oktober 2014, 13:53:51 PM
Nei, dette er en av førserien bygget i Säffle høsten 2010. Byggenummer S100116. Den gikk som demobuss for Volvo Norge fram til den ble Nettbuss Øst #21125 i april/mai 2012. På Gardermoen går også en annen 8900LE, #21126 DN86649, i trafikken mellom flyplassen og hotellene og parkeringsplassene. Tidligere har det mest gått Vest-bygde busser og en gammel OmniLink i den trafikken, men nå tror jeg det også er en del Citaro LE som kom fra BorgBuss i Sarpsborg/Fredrikstad i fjor.


De verkar alltså hålla sig till bussar som de kommer över? Så det går inte att förutse vad de kan tänkas köpa när de nästa gång köper nytt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 oktober 2014, 14:01:27 PM
De verkar alltså hålla sig till bussar som de kommer över? Så det går inte att förutse vad de kan tänkas köpa när de nästa gång köper nytt?

Vel. OmniLinken overtok de fra et parkeringsselskap som tydeligvis gikk konkurs der for mange år siden. Og så lenge Vest eksisterte kjøpte de bussene til shuttletrafikken der. De to Volvo'ne er de to første nye siden Vest forsvant. Citaro'ne ble flyttet internt i Nettbuss-konsernet, da BorgBuss ble innfusjonert i Nettbuss Øst på samme tid som de ble flyttet. De er 2010-modeller, så det blir nok en stund til man skal ha nye der.
Mvh.
Øyvind Berg

Niklas Bygdestam

Citat från: Bergenga skrivet 10 oktober 2014, 14:25:21 PM
Vel. OmniLinken overtok de fra et parkeringsselskap som tydeligvis gikk konkurs der for mange år siden. Og så lenge Vest eksisterte kjøpte de bussene til shuttletrafikken der. De to Volvo'ne er de to første nye siden Vest forsvant. Citaro'ne ble flyttet internt i Nettbuss-konsernet, da BorgBuss ble innfusjonert i Nettbuss Øst på samme tid som de ble flyttet. De er 2010-modeller, så det blir nok en stund til man skal ha nye der.

Så de nyaste bussarna de har är Mercedes Citaro?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bergenga

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 oktober 2014, 14:37:52 PM
Så de nyaste bussarna de har är Mercedes Citaro?

Det er de som senest kom til den trafikken ja (2013), men 8900LE'ne er de nyeste med tanke på alder (2010 og 2012). Det hadde vel blitt flere Volvo om det ikke var for at man hadde et halvt dusin Citaro LE som var blitt overflødige.
Mvh.
Øyvind Berg