Huvudmeny

En buss i Cartagena

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 oktober 2014, 19:44:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En dag gjorde vi en utflykt till Cartagena, cirka sju mil söder om Torrevieja. Det är en gammal marinstad med i dag cirka 220 000 invånare. Busstrafiken är ganska intensiv men eftersom mitt huvudsakliga syfte inte var att fotografera bussar blev det bara en bussbild. Det är en av tätortsbussarna som just har passerat genom en öppning i stadsmuren.

Bussarna körs av Alsa, Spaniens största privata bussbolag. Mest kör de långväga expressbussar men kör också lokaltrafik i ett antal städer.

http://www.cartagena.es/frontend/pagina/_xzuM2Hlr2V8-C91-iIzImT24H8BF3k9LE6-AdUccyQ8

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 oktober 2014, 19:44:21 PM
En dag gjorde vi en utflykt till Cartagena, cirka sju mil söder om Torrevieja. Det är en gammal marinstad med i dag cirka 220 000 invånare. Busstrafiken är ganska intensiv men eftersom mitt huvudsakliga syfte inte var att fotografera bussar blev det bara en bussbild. Det är en av tätortsbussarna som just har passerat genom en öppning i stadsmuren.

Bussarna körs av Alsa, Spaniens största privata bussbolag. Mest kör de långväga expressbussar men kör också lokaltrafik i ett antal städer.

http://www.cartagena.es/frontend/pagina/_xzuM2Hlr2V8-C91-iIzImT24H8BF3k9LE6-AdUccyQ8

Jag kan inte låta bli att tycka att den lacken som bussen har hade varit perfekt på en Lahti Scala.

Så det hade varit kul om Cartagena hade haft några Lahti Scala :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2014, 02:55:29 AM

Jag kan inte låta bli att tycka att den lacken som bussen har hade varit perfekt på en Lahti Scala.

Så det hade varit kul om Cartagena hade haft några Lahti Scala :D

Jovisst hade det varit det men jag tror inte det fanns några. Jag såg i alla fall inget annat än inhemska bussar (vanligtvis på Iveco/Irisbus-chassi) och dessa Mercedesar. De Scanior man ser i Spanien har vanligtvis Irizar-kaross och man kan också här se Volvo med sådan kaross. Det är dock mer för bussar i långväga trafik och beställningstrafik.

Det hade varit lite trevligare också om bussarna tvättades lite oftare. Den här bussen är inte så farligt smutsig - jag såg betydligt värre - men ändå...

Frippe Fribas

Ja, Ibererna tycks ha en förkärlek för sina inhemska karossörer när det gäller stadstrafik.
Imponerande att Mercedes lyckats sälja in sina Citaro...
Scania och Volvo säljer ju faktiskt chassin för påbyggnad i både Spanien och Portugal, men det är oftast Irisbus och/eller MAN som verkar utgöra grunden till de flesta stadsbussar (det var iofs några år sedan jag var där senast).
Volvo lyckades dock sälja in en del chassin för karossering för Lissabons lokaltrafik, men jag vet inte om dessa fortfarande rullar där (har för mig att det var mest tyskar när BM var där senast).
//Fredrik