GUB bussar och linjer

Startat av Stefan P, 04 oktober 2014, 12:48:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Linje 8 Uppsala Stadstrafik är det en ny linje . Linjerna 110, 111, 115 när började vända vid bstn.

mvh Stefan P

Jacob

Från och med tidtabellsskiftet går 110 och 115 Storvreta - Centralstationen och 111 Bälinge - Centralstationen. För att täcka upp 110 och 115:s väg till Ultuna har linje 1 skapats (Centralstationen - Ultuna) och linje 8 täcker upp för 111:ns gamla väg (Centralstationen - Sunnersta).

Detta för att 110, 111 och 115 från och med nästa tidtabellsskifte i december ska trafikeras med gula MAN-ledbussar vilket innebär att linjerna omvandlas från stadslinjer till regionlinjer.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Niklas Bygdestam

Citat från: Jacob skrivet 04 oktober 2014, 17:35:50 PM
Från och med tidtabellsskiftet går 110 och 115 Storvreta - Centralstationen och 111 Bälinge - Centralstationen. För att täcka upp 110 och 115:s väg till Ultuna har linje 1 skapats (Centralstationen - Ultuna) och linje 8 täcker upp för 111:ns gamla väg (Centralstationen - Sunnersta).

Detta för att 110, 111 och 115 från och med nästa tidtabellsskifte i december ska trafikeras med gula MAN-ledbussar vilket innebär att linjerna omvandlas från stadslinjer till regionlinjer.

//Jacob


110, 111 och 115 är mer eller mindre redan regionlinjer. I alla fall är hållplatserna för dessa linjer märkta på det viset som om det skulle vara gula regionbussar där, trots att själva bussarna ännu så länge är gröna.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 18:01:06 PM

110, 111 och 115 är mer eller mindre redan regionlinjer. I alla fall är hållplatserna för dessa linjer märkta på det viset som om det skulle vara gula regionbussar där, trots att själva bussarna ännu så länge är gröna.

Det är bara för att bussarna som ska användas inte har levererats ännu. Vad jag vet så blev linjerna "regionlinjer" redan till hösttabellen.

Kommer ju dock vara GUB som kör bussarna även när dom är gula.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Ax skrivet 04 oktober 2014, 18:16:56 PM
Det är bara för att bussarna som ska användas inte har levererats ännu. Vad jag vet så blev linjerna "regionlinjer" redan till hösttabellen.

Kommer ju dock vara GUB som kör bussarna även när dom är gula.


Ja avtalet bygger på att GUB kör linjerna, inte Nobina eller KR :)

Och hade UL fått som de hade velat så hade det nog gått gula bussar redan nu. Men GUB har lyckats se till att de inte blivit påtvingade att lacka om några bussar i gult provisoriskt bara för just de här linjerna ett par månader. Det hade varit slöseri.

Det är förresten inte första gången som GUB får i uppdrag att köra regionbusslinjer för UL. Ett tag körde GUB linje 801 till Arlanda och 821 till Tierp :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Detta känns som ett provisorium inför nästa stora omorganisation. Det ska bli intresant att se hur landstinget väljer att fördela dessa gröna och gula linjer inför framtida upphandlingar. Gissningsvis kommer 110, 111 och 115 att läggas in i samma paket som de liknande linjerna 107, 108 och dagens 889 (som då får nytt 1xx-nummer) inför nästa stora upphandling.
Dvs precis som det blev i Östersunds närområde 2001 då förortstrafiken inom centralortens kommun helt skildes från tätortstrafiken.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 20:03:57 PM
och dagens 889 (som då får nytt 1xx-nummer) inför nästa stora upphandling.

Linjen har redan fått nytt 1xx-nummer i form av 119. Även 820 har bytt namn och heter idag 125, likaså 816 som idag heter 116.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 04 oktober 2014, 20:19:13 PM
Linjen har redan fått nytt 1xx-nummer i form av 119. Även 820 har bytt namn och heter idag 125, likaså 816 som idag heter 116.

Där ser man. Sakta men säkert börjar stadens närområdes förortslinjenät få en mer och mer logisk helhetsuppbyggnad. :)
Så nu är de sista 8xx numren borta från de korta lokallinjerna?

Det hade varit enklare att hålla koll på sådant här själv om UL hade haft ett lika lättillgängligt tidtabellsystem som SL har. Dvs att man även skulle kunna hitta korta lokallinjer snabbt via hemsidan. Men i vissa enstaka fall får man väl lov att acceptera att SL klarar några få saker bättre än UL. :P

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 21:04:04 PM
Där ser man. Sakta men säkert börjar stadens närområdes förortslinjenät få en mer och mer logisk helhetsuppbyggnad. :)
Så nu är de sista 8xx numren borta från de korta lokallinjerna?

Det hade varit enklare att hålla koll på sådant här själv om UL hade haft ett lika lättillgängligt tidtabellsystem som SL har. Dvs att man även skulle kunna hitta korta lokallinjer snabbt via hemsidan. Men i vissa enstaka fall får man väl lov att acceptera att SL klarar några få saker bättre än UL. :P


Jag tror att 8xx-numren kommer bli kvar på de befintliga linjerna som har kvar dessa linjenummer. Det var egentligen mest 889 som var lite "vilsekommen" eftersom linjen är klart jämförbar med 107 och kortare linjesträckning än 101 och 102.

Vad som hittills sett lite "förvillande" ut har varit att t ex 111 har gått som grön stadsbuss och varit skyltad som stadsbusslinje medan t ex 107 har varit regionbuss. När det sätts in gula bussar på 110, 111 och 115 blir det i alla fall enhetligt för kunderna och de kommer sätta ihop dessa med bland annat 101, 102, 104 eller 107. Att det sedan är olika som kör bussarna, dvs Nobina, KR eller GUB är ju inget som kunden märker så mycket av :)

Men befintliga 8xx-nummer kommer man nog nu vilja behålla. Som exempel är 801 så inarbetat linjenummer att det nog bara skulle vara till besvär om detta ändrades.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Självklart ska dagens 800-nummer på långlinjerna behållas. Något annat har det aldrig varit tal om. Åttahundra betyder enligt UL själva att det rör sig om stomlinjeliknande högprioriterade linjer som helst skall korsa minst en kommungräns (länsgränsen inräknad). Med 809 undantagen pga Uppsala kommuns långa utsträckning åt väster.

Hela 800-serien härstammar ju från SJ Buss, och utöver 801 finns det även andra välinarbetade linjenummer som varit i bruk i många decennier. Även 803, 804, 805, 807 och 809 är väl nummer med riktigt gamla traditioner av att ha gått på i stort sett samma respektive sträckor i många decennier? T.ex borde numret 807 ha tillkommit på sent 1950-tal efter att linjen Rimbo-Uppsala övertogs från SLO.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 23:40:10 PM
Självklart ska dagens 800-nummer på långlinjerna behållas. Något annat har det aldrig varit tal om. Åttahundra betyder enligt UL själva att det rör sig om stomlinjeliknande högprioriterade linjer som helst skall korsa minst en kommungräns (länsgränsen inräknad). Med 809 undantagen pga Uppsala kommuns långa utsträckning åt väster.


Så ska vi inte glömma 77x-numrena också. De innebär högprioriterade expresslinjer. Mest klassisk är väl 773 och 774 men vi har en udda variant där också nämligen 770 som bara går mellan Uppsala och Storvreta. 770 har dessutom lite märklig sträckning då den utgår från Gränby centrum och går till Storvreta utan att beröra centrala Uppsala. Jag tror att 770 hade vunnit mycket på om den hade utgått från centralen istället.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

700-serien är dessvärre fortfarande lite ologisk för besökare och sällanresenärer, då de två sista siffrorna sällan är helt identiska med de två sista i den "åttahundra-linje" som den kör parallellt med.

Här har vi även 886 och 887 som fortfarande går under de gamla SJ-reglerna, där dagens 887 rent logiskt numera borde ligga i 700-serien, och där bägge linjerna borde få en betydligt lägre mellansiffra än dagens åtta.

Jacob

#12
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2014, 23:57:12 PM
700-serien är dessvärre fortfarande lite ologisk för besökare och sällanresenärer, då de två sista siffrorna sällan är helt identiska med de två sista i den "åttahundra-linje" som den kör parallellt med.

Här har vi även 886 och 887 som fortfarande går under de gamla SJ-reglerna, där dagens 887 rent logiskt numera borde ligga i 700-serien, och där bägge linjerna borde få en betydligt lägre mellansiffra än dagens åtta.

Även 880 (Snabbuss Uppsala-Arlanda) borde ligga i 7xx-serien. Tycker att 771 är ett bra nummer eftersom det blev ledigt för några år sedan. Då kan samtidigt 887 få det nya numret 776, så får vi en nummerföljd av 770, 771, 772, 773, 774, 775, 776 och 777. Då kanske även 896 (snabbuss Uppsala-Bålsta) borde klämmas in i serien med nummer 778?

Kvar har vi då förutom forsmarkslinjerna 751, 752 och 753, linje 730 (snabbuss Enköping-Bålsta) och 760 (expressbuss Tierp-Gävle). dessa tycker jag ligger bra där de ligger. Forsmark har 75x, Enköping 73x, Tierp 76x och Uppsala 77x.

Frågan är dock om motorvägslinjen 898 (Enköping-Bålsta-Kista) borde få nummer i 73x eftersom den likt 730 kör motorvägen och därför borde klassas som en snabb-/expressbuss?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Snabba varianten av 801 borde rent logiskt heta 701, för att tvångsmässigt ha en sjua som mellansiffra på expressbussarna har ju inget direkt självändamål, logiskt sett ur resenärssynvinkel.

Därefter ser man till att kvarvarande 800-linjer sänks från t.ex 886 till 81x eller 82x.