Kvarvarande Scaniabussar i Stockholms innerstadstrafik

Startat av Mikael T Nilsson, 03 oktober 2014, 09:55:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två bilder på några av de kvarvarande Scaniabussar i Stockholms innerstadstrafik. Först Keolis 4758 på linje 42 mot Karlberg...



...och sedan Keolis 7302 på linje 70 mot Universitetet.

Båda bussarna verkar ha blivit rekonditionerade inför höstens trafikstart.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

igel

Så det finns kvar Etanolbussar i innerstan. Hur många etanolare finns det idag?

Ted Selander

Citat från: igel skrivet 04 oktober 2014, 21:02:16 PM
Så det finns kvar Etanolbussar i innerstan. Hur många etanolare finns det idag?

Ca 15 trafikvagnar. 3701, ett antal 47xx och 7300-04.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 oktober 2014, 09:55:06 AM



...och sedan Keolis 7302 på linje 70 mot Universitetet.



7302 känns ju rätt gammal idag. Hur länge till tror man att den kommer vara kvar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 23:49:14 PM
7302 känns ju rätt gammal idag. Hur länge till tror man att den kommer vara kvar?

Om en SL-buss ännu inte fyllt 16 år, så är den inte gammal.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 04 oktober 2014, 23:34:18 PM
Ca 15 trafikvagnar. 3701, ett antal 47xx och 7300-04.

Har för mig att vagnarna i 47xx-serien är 4705, 4743, 4751-4760.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 oktober 2014, 23:49:14 PM

7302 känns ju rätt gammal idag. Hur länge till tror man att den kommer vara kvar?
Knappt ett år till, när det nya linjenätet träder i kraft försvinner sannolikt både 73xx och 3701 från innerstadstrafiken. Eventuellt avpolleteras även ett antal 47xx från innerstadstrafiken ungefär samtidigt.
/Fredrik

P.Ek

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 oktober 2014, 09:51:39 AM
Har för mig att vagnarna i 47xx-serien är 4705, 4743, 4751-4760.

4705, 4706, 4751, 4752 och 4754-60 är kvar i innerstan. 4743 är tillbaka i Nyboda och 4753 brann för några år sedan. Tack för bilderna! :)

Mikael T Nilsson

Citat från: P.Ek skrivet 05 oktober 2014, 13:57:46 PM
4705, 4706, 4751, 4752 och 4754-60 är kvar i innerstan. 4743 är tillbaka i Nyboda och 4753 brann för några år sedan. Tack för bilderna! :)

Tack för uppgifterna! Och kul att du uppskattade bilderna!  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 oktober 2014, 11:12:46 AM
Knappt ett år till, när det nya linjenätet träder i kraft försvinner sannolikt både 73xx och 3701 från innerstadstrafiken. Eventuellt avpolleteras även ett antal 47xx från innerstadstrafiken ungefär samtidigt.
/Fredrik

Är de det här Linjenätet vi pratar om? http://www.mitti.se/keolis-forslag-pa-%E2%80%A8nya-busslinjer-sagas/

Ulf Berlin

Förståeligt ang 41 då,för den känns lite överkurs och förstärka 40 mellan Kungsholmstorg-Odenplan känns inte nödvändigt direkt.../Ulf

Frippe Fribas

Må så vara, men SL tycker tydligen att Stockholmarna skall åka tunnelbana och inte buss. Politikerna kanske skulle göra ett studiebesök i Tunnelbanan i morgonrusningen... Keolis har ju föreslagit en makeovet av linjenätet i flera trafikområden men mött hårt motstånd även där, så det verkar inte så lätt att modernisera SLs busslinjer. Undantaget som bekräftar regeln verkar vara Arrivas omdaning av linjenätet i Norrort.

danneh

Från en ej Sthlm-bo: men de finns väl ett antal nyare Scanior hos Keolis (?) med diodskyltar bl.a.? Eller de kanske inte rullar i innerstadstrafik?