17-årige Daniel får känna på livet som resväska

Startat av Martin Maltkvist, 16 november 2007, 21:37:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

http://www.expressen.se/nyheter/1.929295/blev-instangd-i-bussens-bagageutrymme
I fredags förra veckan skulle Daniel ta sin väska men godsluckan stängdes varpå han fick dra in benen så de inte skulle klämmas.
Chauffören tog lätt på det hela med kommentaren: – "Ja, men han får ju komma ut nu" och till sist har händelsen polisanmälts.
Låt vara att killen råkade bli instängd men jag skulle inte klaga om det hände mig, bara tacka föraren för den förlängda åkturen och gå mot min destination.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Johan Hansson

Trist att det händer.
Har för mig att de bussar som har automatiska bagagesluckor, måste föraren gå ut och trycka på en knapp så stängs luckan.
Just för att ingen ska bli klämd eller att bagaget med remmar ligger i klämså att de öppnas under färd.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Måste vara en otäck känsla att vara instängd i bagageutrymmet. Inga fönster eller någonting. Tänk om det dessutom hade handlat om någon timme innan nästa stopp. Tänk om han dessutom inte hade haft en telefon på sig som han kunde ringa med och säga vad som händer. Det hade kunnat gå riktigt illa
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Johan H skrivet 16 november 2007, 21:50:22 PM
Har för mig att de bussar som har automatiska bagagesluckor, måste föraren gå ut och trycka på en knapp så stängs luckan.

Inte då. Det brukar dock finnas två olika knappar på varsin sida om ratten som måste hållas inne samtidigt. En återfjädrande "huvudströmbrytare" samt knapparna för öppna och stäng. Iaf på Irizar.

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 17 november 2007, 09:11:06 AM
Inte då. Det brukar dock finnas två olika knappar på varsin sida om ratten som måste hållas inne samtidigt. En återfjädrande "huvudströmbrytare" samt knapparna för öppna och stäng. Iaf på Irizar.

På äldre Irizar ja, men på såväl PB som Century III behövs bara en knapptryckning.
På åtminstone PB:n finns en knapp vid mekaniken i bagageutrymmets överkant, och jag har en gång fått se en kille som råkade komma åt den och luckan gick igen så hans ben klämdes fast. Tack och lov trycker en bagalucka inte på så hårt, men självklart är det obehagligt.
Det blev en snabb språngmarsch in i bussen för att trycka upp luckan.
Det hela slutade bra, men jag ifrågasätter verkligen placeringen av knappen som han av misstag och alltför lätt kom åt när han lastade in sin hockeyutrustning...

Frasse

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 16 november 2007, 21:37:55 PM
jag skulle inte klaga om det hände mig, bara tacka föraren för den förlängda åkturen och gå mot min destination

Du är rolig du...